SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

101 inlägg 52901 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

anersimyra  
#544045 Ett fullutrustat bälte torde inte väga mer än tredjedelen av ett kastrerat kattskrälle för den delen.. :lol:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Grålle52  
#544304 1850kr på maskinklippet

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Fredrik Reuter  
#544338 Tidigare i tråden visade jag i en video att en nit släppt när jag testade bältet. Husqvarna har skickat en ny ficka och vill ha information om hur niten gått sönder. Det lutar åt ett måndagsex då nitarna är testade för att hålla.

Det bådar gott och jag skickar tillbaka feedback om detta till Husqvarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

källefall8  
#544356
Arvid0 skrev:
källefall8 skrev:Jag kan inte förstå hur man kan avlasta något längre ner genom att flytta belastningen uppåt, avlasta höfter genom att hänga på axlarna - all vikt, inklusive kroppsvikten ovan midjan,oavsett om den sitter på höften eller axlarna ska ju bäras uppe av benen dvs höfter knän fotleder..... visst det kan skava eller halka ner och då kan man fördela kontaktytan men att minska belastningen på höfter och neråt kräver nog stödhjul eller liknande!
du måste ju dra åt ett bälte så det inte halkar ner. så du får dels ett spänn på höftpartiet + tyngden nedåt. har du provat båda eller sitter du och säger åt oss som provat båda att vi har fel för att i din tanke borde det inte vara så?


Jag har provat både huggarbälte med sele och snickarbälte likväl som röjselar. Vad man anser vara bekvämt är en sak och alla är olika i kroppen men det är ingen fördel ergonomiskt att lägga vikt högre upp som sedan ska belasta ryggen nerströms. När du sedan jobbar och lyfter axlarna så måste ju även bältet hänga med i rörelsen. På moderna röjselar gör man allt som går för att flytta ner vikt till höften svårigheten där är att behålla en bra rörlighet för upphängningen vilket gör det svårt att bara fästa vid höften. Likaså har Hva, och nu även stihl, röjselar med rörligt ok för att inte alla last ska hamna på ena axeln när man rör sig, detta finns inte heller på selen till huggarbältet.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544601 Ni som testat huggarselen i fält. Hur tycker ni att de nya verktygshållarna + hölstren till selen funkar?

De gamla verktygshållarna och de gamla hölstren har väl sett lika dana ut sedan Hedensös. Men de nya verkar ha lite nytänk. Värt att satsa på?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Hema  
#544899 Fick chansen idag att provbära en sele/bälte och det verkar lovande. Snabblåset är en klar förbättring.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

pts  
#547175 För en stabil axel/skuldra så ska den inte lyftas vid rörelse, dvs om man måste lyfta axeln för att få rörelseomfång så är det något som inte stämmer i rörelsekedjan.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

plax  
#550773 Har plockat ihop mitt flexi bälte nu. I veckan blir det test :grin:
Blev en del extra, 2 burkhållare på remmarna åt västen på ryggen och 2 bärkrokar på framsidan.
Tänker ha extra bränsle och olja på ryggen. Bärkrokarna är till transporten i skogen man har ju alltid några händer för lite när man ska flytta sig.
T.ex arbete med vindfällen en såg i var hand. Bränsle+olja på ryggen. Framtill hänger jag vajertaljan och en påse med vändband och förlängningsband åt taljan. Ja och första förbandslådan på ryggen blir förvaringslåda åt reservkedjor :-bd

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

plax  
#551151 Känner mig väldigt nöjd :ymparty: med nya bältet.
Med burkhållarna på ryggen så behöver man ju inte ens koppla loss måttbandet från trädet vid soppatorsk :-bd
Och bärkrokarna på framsidan gör ju att man kan lasta på så mycket som knäna orkar. Kombikaggen på ena kroken och brytjärnet på andra åså en såg i var hand :-bd
Lite finjusteringar för passformen och att vänja sig med krokarna längre fram samt att måttbandet hänger lägre ned så blir det nog extremt bra.
1549982158_20190212_141952.jpg

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Anton k  
#553610 Nu när förhoppningsvis några har kört med nya bältet ett tag, hur verkar det?
Funkar alla hållarna bra, jag är lite nyfiken på yxhållaren, om det blir för sladdrigt att ha en handyxa i den kroken.
Använder ni selen till den också? Jag hade den här huggarvästen ett tag med verktyg i men upplevde att man fick ont i ryggen med tyngden på axlarna.

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

mullhytting  
#553623 Mycket nöjd med kilhölstret än så länge, har haft tre i och ingen har halkat ur.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

T Landström  
#553640 Testade det 2 timmar i lördags! Skönt och lätt...men saknade hållare till klaven...

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Skogen i boden  
#553693 Är nöjd med mitt ,enda negativa hittills är att kilen närmast kroppen går ner rätt långt i fickan . Kanske skaffa en längre kil. Släggan sitter bra i hållare

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Amatörhuggare 62  
#572440 Plundrar lite m nya bältet.
För losskapning. Extra kedjan i påsen. Vatten i färghållarn . Och krok istället för bygeln.
Behöver man inte lyfta så högt.
För å få loss yxan eller hammarn.

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Amatörhuggare 62  
#572441 Experimentell verksamhet.
På hammarn just nu

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).