Motorsåg och handhållet

Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

28 inlägg 10172 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

öskarö  
#55355 Precis när jag brutit förseglingen till min nya 4 liters dunk med kedjeolja, så upptäckte jag (till min förskräckelse) att jag köpt vegetabilisk sk-t. Vad kan jag använda den till? Jag har kommit på fyra alternativ (frugan vägrar ha den att steka i :lol: ).

1) Späda ut 'riktig' kedjeolja med den. Är även det skadligt för sågen? (OBS jag är sällan-sågare)

2) Använda den vid längre sågpass - och köra de två sista tankningarna med 'riktig' kedjeolja. Skadligt för sågen, eller sköljs sk-ten bort?

3) Kombination av 1 och 2.

4) Olja altanen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55361 Ge den till den snålaste du känner!

😈

Avatar Fallback

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55362 Du kan väl fritera i den då om hon inte vill steka i den :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55363 Jo..
Ny friterade strumpor som använts två tre dagar i stävlar o serveras med lite ljummet bäckvatten o en persiljekvist!

:lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

Nonkan  
#55364 Är du snabb och lite diskret kan du ju byta ut dunken i butiken mot en ny, förseglad, och sen be att få byta mot mineral. Eller, det kanske är lite omoraliskt?

Köpte du den i fackhandeln så kanske du kan få byta ändå, de lär ju använda veg-olja på verkstaden. Be att få byta jämnt mot mineral, mineralen är ju billigare. Lite goodwillutrymme fins alltid, om de är som folk är mest vill säga.

Kör på alternativ 2 annars, om du orkar hålla på.

Annars vetefan, den är ju rätt hal så något kul går ju alltid att hitta på. Byt till gummilakan först bara ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

totte  
#55374
Annars vetefan, den är ju rätt hal så något kul går ju alltid att hitta på. Byt till gummilakan först bara ;)


=)) =))

Avatar Fallback

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

Yanmar 1502d  
#57374 Hej!

Jag min dumme f-n köpte 20 liter för att ha i solosågen men har insett att det inte fungerar där heller. Så bra förslag mottages tacksamt här också. Har redan bytt en oljepump på en ny såg som stod still 2 månader och det klarade inte oljan av. Klumpa ihop helt. Olja altanen duger den inte till för den blir som klister och är ett h....te att få bort. Har badat alla kåpor till sågarna i bensin för att få bort skräpet.
Vodka och kedjeolja kanske funkar. Den ska ju vara nyttig. Botar vilken alkis som helst.

Avatar Fallback

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57377 Jag använder bio-olja utan problem. Kedjorna kan vara lite stela på våren 8) men annars funkar det bra.
Mineralolja är inte bra att spruta omkring i skogen och på dig själv :???:

Användarvisningsbild

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57378 Jag misstänker att veg oljan inte är nån höjdare heller.

Har kollat lite på vad det är i men det är inte lätt o få fram uppgifter.
Jag ska se vad jag kan luska ut, men det tar lite tid......

Användarvisningsbild

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

Valmet860  
#57382 Kanske det finns nån stackars entreprenör i närheten som måste ha veg olja i sina maskiner som kan köpa den, men dom flesta vill ju ha kvitto annars så blir de inga avdrag..... 8)

Användarvisningsbild

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

masterchief  
#57386 Jag har svårt att förstå problemet med bio oljan.
Visst så blir kedjan stel och startapparaterna kan ta ihop lite när sågarna står, men det är enkelt avhjälpt med 5-56 eller bräclean.
Det har rullat ett 20tal motorsågar genom firman och de flesta har gått bara sässongsvis, endast med bioolja och har inte haft ett bekymmer med igensatt eller havererad oljepump....

Användarvisningsbild

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

Skogshuggarn  
#57395 Gillar inte bio-oljan på det stora hela, men det finns säkert bättre och sämre kvalité av den oxå.

Brukar slipa åt en som kör på Shell "Betula/Bio", och där är kedjorna väldigt "smidiga" utan en massa klet även om de legat obrukade någon månad.
Annars är det mest vanliga att man får börja med att tvätta kedjorna.
Orsak -svårt att få runt dem i maskinen/slipskivan "lägger igen".

Avatar Fallback

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

öskarö  
#57406 Jag har använt min när jag skruvat i trä. Jag doppar helt enkelt skruvspetsen i skiten innan jag drar i den. Minskar friktionen något oerhört. Batterit på skruvdragaren räcker minst tre gånger så länge. Därtill lär ju skruven inte skruva ur sig själv när oljan koagulerat.

Men det är klart . . . 20 liter . . . enligt mina beräkningar så räcker det till ca 1 hektar altan.

Att använda den i sänghalmen (som tidigare föreslagits) är förenat med vissa risker. Om man t ex råkar sju-sova morgonen efter, så är riske uppenbar att man blir fastnar. Pinsamt när brandkåren kommer för att hjälpa en loss.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

flisshejk  
#57476 Vad är problemet jag har kört med biolja sedan den kom ut på marknaden och det har aldrig varit någr problem varken sommar eller vinter.

Användarvisningsbild

Re: Vad kan jag använda min bio-kedjeolja till?

masterchief  
#57481 Jag har heller inte haft bekymmer, inte ens i skördarna.... och där är det backventiler mm samt på den en a hydraulisk pump som pumpar oljan.
Kör förövrigt med Binols olja.
Hittade ett halvfat olja hemma på gården med vanlig mineralolja, tänkte jag skulle använda upp det,,, tröttnade rätt fort när tempen gick under noll.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).