Skogsnyheter

Delning av Bergviks skogar klar - interaktiv karta

3 inlägg 11038 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Delning av Bergviks skogar klar - interaktiv karta

Fredrik Reuter  
#553613 Den 22 februari 2019 lämnade Bergvik Skog AB in ansökan om uppdelning av Bergvik Skog Väst AB. Genom detta bör delningen av Bergvik Skog nu vara i princip klar och nu delas alltså Bergvik Skog AB i sju delar där intressenterna är:

AB Karl Hedin
Gysinge Skog AB
Hällefors Tierp Skogar AB
Kopparfors Skogar AB
Persson Invest AB
Stora Enso AB
Tham Invest AB

Bergvik har tagit fram en interaktiv karta där man själv kan se hur skogsinnehavet fördelats. Några kommentarer från undertecknad: Skogen i Halland fördelas mellan Stora Enso, Kopparfors (Wallenberg) och Gysinge Skog (Kåpan pensioner och 3:e AP-fonden). Det betyder att fondbolag och Wallenbergssfären får relativt stora skogsinnehav i Halland, detta då tillsammans med den egentliga tidigare ägaren Stora Enso.

Stora Enso behåller också ett litet skifte i Köttkulla i Ulricehamns kommun samt ett skifte strax öst om Vänersborg.

Tham Invest blir starka i Åmål och Säffle kommun med stora arealer skog. Dessutom marken till Billeruds golfklubb mellan Grums och Säffle samt delar av den anrika "Borgviksskogen" i Grums kommun.

Förutom norra Värmland där Wallenberg blir stor skogsägare så dominerar Stora Enso i Värmland och behåller i princip all den skog de haft majoritetsägande i sedan tidigare och också förvaltat åt Bergvik Skog.

Länsförsäkringar tar genom Hällefors Tierp Skogar AB över ett stort skogsområde runt Hällefors men också stora skiften utefter E4:an mellan Uppsala och Gävle.

AB Karl Hedin tar över ett sammanhängande skifte norr om Fagersta och Persson Invest tar över några större skiften i norra Dalarna.

Här kan du själv se hur fördelningen blev: https://www.bergvikskog.se/delningskarta/

Ovanstående gäller vad jag kan se för Bergvik Skog Väst AB. Vad som händer med Bergvik Skog Öst AB har jag inte riktigt koll på, jag gissar att tanken är BillerudKorsnäs ska ta över det innehavet?

Sedan tidigare finns trådar i samma ämne:

Hällefors Tierps Skogar - nytt skogsbolag söker folk

Nu delas Bergvik Skog för 18.000 kronor per hektar

Bergvik Skog delas upp

Hällefors Tierps Skogar - nytt skogsbolag söker folk




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Delning av Bergviks skogar klar - interaktiv karta

Göt  
#553619 Var en intressant länk tack

Användarvisningsbild

Re: Delning av Bergviks skogar klar - interaktiv karta

Vardon  
#553649 Det är blir mycket förrvirrande eftersom i mina traktor verkar kopparfors få skog som varit klassiskt stora och Stora en del som varit klassiskt kopparfors....

Lite trevligt dock att en hel del av gammla DONJ banan mellan Linghed och Norrsundet kommer tillbaka kopparfors...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).