Motorsåg och handhållet

Aspen och rapsolja

106 inlägg 24832 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#553568 det går att bland bränslet med varandra, gjort det flera gånger när ja ska byta kunders sågar till aspen.

tar sågen, och hugger ca 10 tankar sedan byter ja till aspen och hugger 10 tankar till, detta fungerar jättebra.

inga sotskärningar, eller annat problem hittills, senaste sågen har gått 2 år sedan.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Ent  
#553575 Menar du att du blandar Aspen med vanligt bränsle under 10 tankar, och sedan kör 10 till på enbart Aspen?

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#553580 precis, blandar hemma först sedan blandar jag det men Aspen 2-takt.

tar ungefär hälften av varje, efter ca 5 tankar tankar ja i mera aspen.

sedan tar ja enbart aspen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

anersimyra  
#553586
Ent skrev:
totte skrev:
sveakatten skrev:Om man nu skulle börja köra på aspen, hur gör man då?
Provade med aspen i en såg förut, och den hade jag ett elände att få att fungera efter det.


Det är det som är en hake, att byta från macksoppa till alkylat ger ofta problem. Alkylatet är snällare mot gummi och plastdetaljer, men däremot löser det upp gammalt sot, koks och beläggningar, både inne i motorn och i bränslesystemet.

Har man en såg som gått mycket så skall den plockas isär och rengöras. Slangarna behöver bytas. Gör man inte det är det tyvärr bättre att fortsätta köra på macksoppa.


Tack för klargörandet! Då vet man att man inte ostraffat kan tvärbyta utan att det i så fall måste ske med planering.

Själv ” tvärbytte ” jag till Aspen när den började säljas någon gång i början på 90 talet, det var fyra motorsågar, en röjsåg, ett häckaggregat, en lövblås, en gammal Penta tvåtakts 2,5 hp båtmotor, en Honda 500 cc tvåtakts sidvagnscross, en moped och ett gammalt tvåtakts elverk som fick det nya bränslet och ingen av dem krånglade det minsta.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

sveakatten  
#553592
totte skrev:
sveakatten skrev:Om man nu skulle börja köra på aspen, hur gör man då?
Provade med aspen i en såg förut, och den hade jag ett elände att få att fungera efter det.


Det är det som är en hake, att byta från macksoppa till alkylat ger ofta problem. Alkylatet är snällare mot gummi och plastdetaljer, men däremot löser det upp gammalt sot, koks och beläggningar, både inne i motorn och i bränslesystemet.

Har man en såg som gått mycket så skall den plockas isär och rengöras. Slangarna behöver bytas. Gör man inte det är det tyvärr bättre att fortsätta köra på macksoppa.


Ok vad ska man göra rent med? Aspen?

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

tallen100  
#553600
anersimyra skrev:Själv ” tvärbytte ” jag till Aspen när den började säljas någon gång i början på 90 talet, det var fyra motorsågar, en röjsåg, ett häckaggregat, en lövblås, en gammal Penta tvåtakts 2,5 hp båtmotor, en Honda 500 cc tvåtakts sidvagnscross, en moped och ett gammalt tvåtakts elverk som fick det nya bränslet och ingen av dem krånglade det minsta.. :-bd

Har oxå bytt lite hit och dit i olika grejor och har heller aldrig haft något problem. :-bd

Har även haft tur med macksoppans hållbarhet, tex i snöskotern kan gammalt bränsle stått i tanken ett år och det har
alltid startat och gått utan bekymmer.
Lika så i någon motorsåg som stått ännu längre :-bd

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553606 Det KAN gå. Många har gjort det på chansning.
Det går nog tyvärr inte alltid och jag ser inte värdet i att chansa.

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

totte  
#553611
sveakatten skrev:Ok vad ska man göra rent med? Aspen?


Av med cylindern och sota kolvtopp och cylinder ordentligt, det är det viktigaste. Pusta bort koksbeläggningar på kolven, med fint slippapper.

Slangar och sånt är inte lönt att försöka göra rent bara att byta. När jag hällde alkylat i min gamla Jonsered 621, som tidigare gått på macksoppa så kom det hur mycket goja som helst ur bensinslangen och korkade igen förgasarens inloppssil, ingen rengörning hjälpte.

Sen är det förstås som några säger, det kan gå jättebra också. Om det är en såg som inte har körts så värst mycket och inte är särskilt sotig så går det säkert bra, men som Mange säger det är en risk.

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

tallen100  
#553615
totte skrev:
tallen100 skrev:Ok vad ska man göra rent med? Aspen?


Av med cylindern och sota kolvtopp och cylinder ordentligt, det är det viktigaste. Pusta bort koksbeläggningar på kolven, med fint slippapper.

Slangar och sånt är inte lönt att försöka göra rent bara att byta. När jag hällde alkylat i min gamla Jonsered 621, som tidigare gått på macksoppa så kom det hur mycket goja som helst ur bensinslangen och korkade igen förgasarens inloppssil, ingen rengörning hjälpte.

Sen är det förstås som några säger, det kan gå jättebra också. Om det är en såg som inte har körts så värst mycket och inte är särskilt sotig så går det säkert bra, men som Mange säger det är en risk.

Hur hamnade mitt namn där? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

jannee  
#553620 När man läser Totte och Magnes erfarenheter av Aspen kan man inte låta bli och undra vad Aspen är för dj**la rengöringsmedel :?:
Jag har lusläst varudeklarationerna på båda ämnena och mycket av det skadliga i bensin finns inte med i Aspen - BRA.
MEN det måste vara något ämne som är kvar som tidigare neutraliserades men som nu får full potential i.o.m. att det nu tydligen tvättar rent.
I min ungdom hade Castrol en olja ( DS tror jag den kallades) vilken hade förmågan att tvätta rent (lösa upp gamla avlagringar) motorn. När man bytte till den oljan blev man tvingade att byta oljefilter efter bara något 100 tal mil.
När jag bytte packningen till ventilkåpan (motorn gått 25 000 mil) var kåpan kliniskt ren.

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

totte  
#553632
tallen100 skrev:Hur hamnade mitt namn där?


Ingen aning tallen, måste nog vara nån liten bugg. Jag citerade som vanligt från inlägget som var från Sveakatten. Fixat.

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#553635 Vet ej va Aspens bränsle innehåller, men är riktigt nöjd med att slippa igensatta ljuddämpare, kladdiga sågar och sotiga kolvar.

Avgasröken vid röjning i täta bestånd, är inte rolig med självblandat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

totte  
#553636
jannee skrev:När man läser Totte och Magnes erfarenheter av Aspen kan man inte låta bli och undra vad Aspen är för dj**la rengöringsmedel


Ja det har jag också undrat över. Mina kemikunskaper räcker inte alls till för att förklara det. Vet bara att det är ett faktum att den har en stark förmåga att lösa upp föroreningar av den typen. Sen är det ju så att för det mesta så blåser motorn ut sånt som löses upp inuti, man skall ha lite otur också för att det skall gå åt pipan.

Däremot, som sagt, är den inte aggressiv mot plast och gummi, det är däremot macksoppan. Tror Mange har ett filmklipp om vad som händer när man lägger en bit cellplast i respektive vätska.

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#553637 Titta bara va som händer med en jeepdunk efter en tid med mackbränsle i.

Ingen trevlig historia att slå i tanken... :-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

tallen100  
#553644
vinterrojarn skrev:Titta bara va som händer med en jeepdunk efter en tid med mackbränsle i.

Ingen trevlig historia att slå i tanken... :-o

Nja tycker det kvittar vad man har i en jeepdunk.., det största felet med är att dom är lackerade på insidan, vilket resulterar i att när man stöter den emot något så lossnar färgen och löses upp och man får med en massa skit i bränslet...

Plastdunk är grejor det :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).