Skogsnyheter

2014 var ett värre brandår för LF än 2018

4 inlägg 1775 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

2014 var ett värre brandår för LF än 2018

Torbjörn Johnsen  
#553419 Länsförsäkringar redovisar sina kostnader för naturskador under de senaste tio åren. Det är intressant att se hur skadekostnaden är fördelad mellan olika skadetyper. Ganska anmärkningsvärt att kostnaden för brandskador var högre 2014 än vad den var 2018. Det kan ju i och för sig bero på hur stor andel av drabbade skogsägare som varit kunder i just Länsförsäkringar.

Paradoxalt nog var skadekostnaden för översvämningar högre under 2018 än kostnaderna för brand. Det värsta skadeåret av alla under de senaste 10 åren är just 2014 som hade höga kostnader för översvämningar, åska och skogsbrand. Dock var det ett lindrigt år när det gäller stormskador till skillnad från t ex 2013.

De värsta skadetyperna totalt sett de senaste 10 åren ser ut att vara i storleksordning:

-Snötryck och frysskador
-Översvämningar
-Åska
-Stormskador varav stormskadad skog är en mindre andel än andra stormskador

2018 var trots omfattande brandskador ett genomsnittligt skadeår under tioårsperioden. Det som sticker ut mer än bränderna är skadegörare på skog. Här redovisar LF nästan en lika hög skada som för skogsbränder. Och risken är ju att det här bara är början...

Här hittar ni LFs pressmeddelande om naturskadorna.
Länsförsäkringars kostnader för naturskador de senaste tio åren fördelade efter skadetyp. Källa: lansforsakringar.se




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: 2014 var ett värre brandår för LF än 2018

uffejohan  
#553555 Intressanta siffror som man kan gotta sej i ett tag. Vad jag funderade på om detta är totala skadekostnaderna eller om det är Lf’s utbetalda ersättningar. Lf liksom andra bolag är återförsäkrade både nationellt och internationellt och den verkliga kostnaden för det bolag som frontar kunden kan i verkligheten vara väsentligt lägre. Jag vet att den verkliga kostnaden för ett länsbolag var oerhört mycket lägre än vad som kommunicerades i media när det gällde Gudrun.
Hörde dessutom på nyheterna idag om processen med Salabranden där en skogsmaskin var orsaken. Praxis tidigare har nog varit att belasta skadevållarens företagsförsäkring med ett försäkringsbelopp på normalt 10 Msek. Nu vill man få det till att det är orsakat av en maskin i trafik och då är försäkringsbeloppet i trafikförsäkringen helt plötsligt 300 Msek...
Som vanligt gäller det alltid att skylla på någon annan😉😉

Användarvisningsbild

Re: 2014 var ett värre brandår för LF än 2018

Vardon  
#553597 Framför allt skylla på någon med pengar. Därför man alltid ska vara fatttigast i en styrelse :-)

Användarvisningsbild

Re: 2014 var ett värre brandår för LF än 2018

DagL  
#555894 Bildpresentationer från KSLA som belyser skogsbränder

https://www.ksla.se/aktivitet/skogen-brinner-igen/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).