Virkesmätning och Matrisfub

Mätning av död ved, formkvot avsmalning?

5 inlägg 4155 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mätning av död ved, formkvot avsmalning?

gustaflindskold  
#553470 Hej!

Hur beräkna den döda vedens volym, främst tall och gran? (stamdelen)
Jag har trädslag, grövsta ändens diameter (mätning 0-30 cm från änden beroende på rotben) och längd.
Har inte mätt den döda vedens smala ände. Död ved kan bestå av alla delar av stammen, ej grenar.

min änddiameter: 10 cm
min längd: 50 cm

Jag har 400+ observationer av död ved som är 10-58 cm diameter och 0,5-25m lång och kan beräkna volymen med stympad kon om jag hade en bra uppskattning av diametern vid dess topp.
https://www.formelsamlingen.se/alla-amn ... tympad-kon

Är det någon som känner till eller vet om det finns en; avsmalningstabell/formkvot/formel/logaritm som kan hjälpa mig nära sanningen för hur avsmalningen kan se ut?

Udda fråga, tacksam för all hjälp.

Mvh Gustaf



   TS
Avatar Fallback

Re: Mätning av död ved, formkvot avsmalning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553508 Finns Näslunds och Tor Jonssons tabeller som skogsstuderande fick grotta ner sig i förr i tiden innan datorerna tog över räknandet. Din stympade kon är inte helt relevant för avsmalningen eftersom avsmalningen är liten i början och tilltar nära toppen. Om du mäter träden i brösthöjd. ( 1.3 meter över tänkt markyta) och totala trädlängden så hittar du så småningom rätt i tabellerna och får ett formtal som kan anses vara representativt för beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Mätning av död ved, formkvot avsmalning?

gustaflindskold  
#553510 Tackar, ska se på det!

   TS
Avatar Fallback

Re: Mätning av död ved, formkvot avsmalning?

Blivande snickare  
#553528 Är du i egen skog å mäter?

Användarvisningsbild

Re: Mätning av död ved, formkvot avsmalning?

gustaflindskold  
#553529
Blivande snickare skrev:Är du i egen skog å mäter?


Nej! Samlat data för masteruppsats. Luftburen laserskanning för att hitta död ved. Missförstånd ledde till detta.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).