Motorsåg och handhållet

Aspen och rapsolja

106 inlägg 24660 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#553474 Ingen hit att andas in hydraulolja hela dagen.

:((

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

jannee  
#553475 Netto säljer rapsolja lite då och då för 30 kr (3 liters plastflaska).
Vet inte när den blir trögflytande, är aldrig så kallt i södra Sverige.
Frugan använder olja ur samma dunk till matlagning :grin: .

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Ldsaren  
#553476 Enligt vissa experter så för mycket olja i vanliga bensin risk för sotskärning ,inte mera än 2%.
Vanlig handelsbensin är det numera inblandning av 10% etanol vilket inte är bra för slangar och membran .
Det känns bättre med alkylatbensin för min del och avgaser då jag är känslig för det ,särskilt i tät röjning .

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#553479 Skulle aldrig blanda fetare än 2% pga ovan nämnda orsaker.

Sedan är ja bekväm, så att tanka dunken i från aspen fatet är väldigt trevligt, mot att stå och kladda med 2-taktsolja och bensin på macken.

Beställer hem på fat och det kostar mig 4600 kr inklusive moms/200L. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553481
vinterrojarn skrev:Skulle aldrig blanda fetare än 2% pga ovan nämnda orsaker.

Sedan är ja bekväm, så att tanka dunken i från aspen fatet är väldigt trevligt, mot att stå och kladda med 2-taktsolja och bensin på macken.

Beställer hem på fat och det kostar mig 4600 kr inklusive moms/200L. :-bd


Det var billigt, varifrån beställer du?

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#553483 Aspen direkt.

Har kundnummer där...

Köper även aspen diesel på fat till traktorn.
:-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#553484 Va gäller hållbarhet så, garanterar Aspen att deras bränsle är hållbart upp till 5år på dunk, 3 år i öppen förpackning.

Ja har aldrig velat använda bensin som stått mer än 3 månader.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Ldsaren  
#553497 Har hört att Hvas bensin ska vara lite vassare.
Har testat den ,men vet inte.
Den är mera grönaktig i färgen .

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

anersimyra  
#553516 Alkylat som alkylat påstår jag då jag inte märker någon som helst skillnad på de olika märkena.. :-bd de är dessutom alla lagringsbara i flera år.. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553519
Ent skrev:Rapsolja är bäst, åtminstone neråt -10!

Jag tror på det ni säger att Aspen är mindre hälsofarligt, speciellt för den flitige användaren. Själv är jag endast årsvedshuggare och jag har nästan alltid kört på vanlig bensin och den tvåtaktsolja som finns tillhanda. Ofta kört upp överbliven oljeblandad bensin från båtmotorns trycktank. Jag har aldrig upplevt att sågarna (Stihl MS200 fr år 2000, 550 XP fr 2012 samt en Jula Meec anno 2008) gått dåligt eller sotat igen. HVA 133:an började tjura men det är tydligen nån av tändspolarna som torkat.

Jag har dock ALLTID silat mitt bränsle! Oavsett om det är bensin från ett kärl till ett annat eller diesel till bilar och traktor, aldrig hälla utan sil. Jag skulle tro att 80 % av alla bränslerelaterade problem kommer sig av föroreningar.

Om jag körde yrkesmässigt skulle jag också välja Aspen eller liknande. Däremot talar mina egna erfarenheter emot att sågen skulle må sämre av vanlig bensin som sådan.

Menar ni att vanlig bensin angriper slangar och membran osv?

Sista bra mineral oljan jag köpte var scandia oils EP mineral. Den var bra.
Men fram till jag hittar nån idag som är bättre än raps oljan så är det vad jag kör på.
Jag ser bränsle relaterade problem sällan eftersom de flesta som är här kör Aspen.
De som inte gör det håller mina slang och membran lager uppdaterade.

Båtmotorns tvåtakt är ofta anpassad för vätske kylt som håller konstanta temperaturer och mindre temp spann.
Det ger sämre toleranser i såg som kräver bredare temp spann när de går.

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553520
vinterrojarn skrev:Va gäller hållbarhet så, garanterar Aspen att deras bränsle är hållbart upp till 5år på dunk, 3 år i öppen förpackning.

Ja har aldrig velat använda bensin som stått mer än 3 månader.

Har en 44a som tankades med Aspen för ca 15 år sen. Den startar jag en gång om året om jag inte glömmer det.
Den startar ännu..
Inget o rekkomendera men kul o se...

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

sveakatten  
#553530 Om man nu skulle börja köra på aspen, hur gör man då?
Provade med aspen i en såg förut, och den hade jag ett elände att få att fungera efter det.

Avatar Fallback

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Ent  
#553536
Ent skrev:
Mange skrev:
Ent skrev:Rapsolja är bäst, åtminstone neråt -10!

Jag tror på det ni säger att Aspen är mindre hälsofarligt, speciellt för den flitige användaren. Själv är jag endast årsvedshuggare och jag har nästan alltid kört på vanlig bensin och den tvåtaktsolja som finns tillhanda. Ofta kört upp överbliven oljeblandad bensin från båtmotorns trycktank. Jag har aldrig upplevt att sågarna (Stihl MS200 fr år 2000, 550 XP fr 2012 samt en Jula Meec anno 2008) gått dåligt eller sotat igen. HVA 133:an började tjura men det är tydligen nån av tändspolarna som torkat.

Jag har dock ALLTID silat mitt bränsle! Oavsett om det är bensin från ett kärl till ett annat eller diesel till bilar och traktor, aldrig hälla utan sil. Jag skulle tro att 80 % av alla bränslerelaterade problem kommer sig av föroreningar.

Om jag körde yrkesmässigt skulle jag också välja Aspen eller liknande. Däremot talar mina egna erfarenheter emot att sågen skulle må sämre av vanlig bensin som sådan.

Menar ni att vanlig bensin angriper slangar och membran osv?

Sista bra mineral oljan jag köpte var scandia oils EP mineral. Den var bra.
Men fram till jag hittar nån idag som är bättre än raps oljan så är det vad jag kör på.
Jag ser bränsle relaterade problem sällan eftersom de flesta som är här kör Aspen.
De som inte gör det håller mina slang och membran lager uppdaterade.

Båtmotorns tvåtakt är ofta anpassad för vätske kylt som håller konstanta temperaturer och mindre temp spann.
Det ger sämre toleranser i såg som kräver bredare temp spann när de går.


Nu hör det ju till saken att båtmotorn inte nödvändigtvis går på marin tvåtaktsolja :lol:

Enda kravet är att tvåtaktsoljan ska gå att blanda så det brukar bli lite vad som råkar finnas på hyllan hemma. Båtmotorn är en Johnson från 80- eller början av 90-talet och den verkar heller inte vara kinkig. Men återigen, aldrig hälla något i tanken eller kombidunken som inte silats. Varför har kombidunkens pip ingen inbyggd sil förresten?

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

totte  
#553558
sveakatten skrev:Om man nu skulle börja köra på aspen, hur gör man då?
Provade med aspen i en såg förut, och den hade jag ett elände att få att fungera efter det.


Det är det som är en hake, att byta från macksoppa till alkylat ger ofta problem. Alkylatet är snällare mot gummi och plastdetaljer, men däremot löser det upp gammalt sot, koks och beläggningar, både inne i motorn och i bränslesystemet.

Har man en såg som gått mycket så skall den plockas isär och rengöras. Slangarna behöver bytas. Gör man inte det är det tyvärr bättre att fortsätta köra på macksoppa.

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Ent  
#553564
totte skrev:
sveakatten skrev:Om man nu skulle börja köra på aspen, hur gör man då?
Provade med aspen i en såg förut, och den hade jag ett elände att få att fungera efter det.


Det är det som är en hake, att byta från macksoppa till alkylat ger ofta problem. Alkylatet är snällare mot gummi och plastdetaljer, men däremot löser det upp gammalt sot, koks och beläggningar, både inne i motorn och i bränslesystemet.

Har man en såg som gått mycket så skall den plockas isär och rengöras. Slangarna behöver bytas. Gör man inte det är det tyvärr bättre att fortsätta köra på macksoppa.


Tack för klargörandet! Då vet man att man inte ostraffat kan tvärbyta utan att det i så fall måste ske med planering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).