Traktorn i skogen

Hjälp med identifiering av vajerkran

53 inlägg 13394 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

Brorsan  
#553228 Jag vill inte vara utan min Starkran. Suverän att säkra och dra ner besvärliga träd med. Urstark A95 an lättar nästan fast man har stödbenen nere. så det är inte konstigt att dom flesta är krokiga i balkarna.
Nu har den blivit lite klen, det är inte så konstigt då den står ute jämt, så det börjar bli dags för en genomgång igen.
Olle

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

joakim550  
#553240 Jag har hört bra om Starkran då detta blir den görsta så lär det bli en Star då det finn reservdel o som ovan nämnde att vinschen går å lämna på service

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553493 Finns en Starkran på Tradera i närheten av Halmstad. https://www.tradera.com/item/302504/341 ... -vajerkran

Avatar Fallback

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

joakim550  
#553506 Jag har köpt en Starkran idag,

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553512 Kul att fler kör utan sån där fånig hydraulik. :-bd

Lägg gärna upp lite filmer när du kör!
Senast redigerad av Mangan mån 25 feb 2019, 22:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

Bax  
#553513 Ett tips är att koppla kraftöverföringsaxeln innan du kopplar lyftarmarna.....

Avatar Fallback

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

joakim550  
#553551 Tack för tipset, älskar det där med Gamla maskiner, har ju hittills släpat ut allt för hand men nu jävlar, o när ja fick testa kranen för förstagången så vart jag helt lyrisk, Nu är det bara rätt traktor o vagn kvar,

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553571 Traktorn bör väga 2-3 ton om du skall kunna ta lite större stockar med enkelhet. Min 135:a är lite för lätt för de grövsta. Vagnen skall vara plan botten med löstagbara stakar (under last!).

Förresten. i villken del av landet bor du? Om du vill ha lite vajerkranstips. :-bd

Avatar Fallback

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

joakim550  
#553572 Norra Uppland, jag har siktet inställt på Bm 320,430 alt. Boxer 350. Då jag fixar med ved åt familjen då vill man ha rediga doningar, kör uppdrag då folk vill bli av med träd eller hugga ur skogen lite, det tör på kroppen att fysiskt släpa/lyfta ut allt

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

joakim550  
#553573 O när det gäller vagn har ja tänkt börja med en bättre begagnad boggivagn med 3-5ton o fällbara stöttor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

Pamf  
#553681 Här finns en hel del matnyttig kunskap när det gäller skogskörning med vajerkran

Avatar Fallback

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

joakim550  
#554711 Mangan vad gror du om Bm 600 i skogen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

joakim550  
#554815
Mangan skrev:Traktorn bör väga 2-3 ton om du skall kunna ta lite större stockar med enkelhet. Min 135:a är lite för lätt för de grövsta. Vagnen skall vara plan botten med löstagbara stakar (under last!).

Förresten. i villken del av landet bor du? Om du vill ha lite vajerkranstips. :-bd

Det blir en bm 600👍 Kom gärna med kran tips

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

Avslutat-02  
#554897 Montera gärna en vinsch fram, för att i vissa lägen slippa att traktorn glider.

Ha gärna en lunningspulka.
Underlättar för att slippa fastna i stubbar.
Brytblock är bra grejer.

Vinscha helst med toppen först så styr den förbi hindren.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med identifiering av vajerkran

joakim550  
#554899
vinterrojarn skrev:Montera gärna en vinsch fram, för att i vissa lägen slippa att traktorn glider.

Ha gärna en lunningspulka.
Underlättar för att slippa fastna i stubbar.
Brytblock är bra grejer.

Vinscha helst med toppen först så styr den förbi hindren.
Tack för tipset, jag kommer börja med att ha en timmer sax o en löpkrok, så får jag testa mig fram

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).