vinterrojarn skrev:Skulle aldrig blanda fetare än 2% pga ovan nämnda orsaker.
Sedan är ja bekväm, så att tanka dunken i från aspen fatet är väldigt trevligt, mot att stå och kladda med 2-taktsolja och bensin på macken.
Beställer hem på fat och det kostar mig 4600 kr inklusive moms/200L.
Ent skrev:Rapsolja är bäst, åtminstone neråt -10!
Jag tror på det ni säger att Aspen är mindre hälsofarligt, speciellt för den flitige användaren. Själv är jag endast årsvedshuggare och jag har nästan alltid kört på vanlig bensin och den tvåtaktsolja som finns tillhanda. Ofta kört upp överbliven oljeblandad bensin från båtmotorns trycktank. Jag har aldrig upplevt att sågarna (Stihl MS200 fr år 2000, 550 XP fr 2012 samt en Jula Meec anno 2008) gått dåligt eller sotat igen. HVA 133:an började tjura men det är tydligen nån av tändspolarna som torkat.
Jag har dock ALLTID silat mitt bränsle! Oavsett om det är bensin från ett kärl till ett annat eller diesel till bilar och traktor, aldrig hälla utan sil. Jag skulle tro att 80 % av alla bränslerelaterade problem kommer sig av föroreningar.
Om jag körde yrkesmässigt skulle jag också välja Aspen eller liknande. Däremot talar mina egna erfarenheter emot att sågen skulle må sämre av vanlig bensin som sådan.
Menar ni att vanlig bensin angriper slangar och membran osv?
vinterrojarn skrev:Va gäller hållbarhet så, garanterar Aspen att deras bränsle är hållbart upp till 5år på dunk, 3 år i öppen förpackning.
Ja har aldrig velat använda bensin som stått mer än 3 månader.
Ent skrev:Mange skrev:Ent skrev:Rapsolja är bäst, åtminstone neråt -10!
Jag tror på det ni säger att Aspen är mindre hälsofarligt, speciellt för den flitige användaren. Själv är jag endast årsvedshuggare och jag har nästan alltid kört på vanlig bensin och den tvåtaktsolja som finns tillhanda. Ofta kört upp överbliven oljeblandad bensin från båtmotorns trycktank. Jag har aldrig upplevt att sågarna (Stihl MS200 fr år 2000, 550 XP fr 2012 samt en Jula Meec anno 2008) gått dåligt eller sotat igen. HVA 133:an började tjura men det är tydligen nån av tändspolarna som torkat.
Jag har dock ALLTID silat mitt bränsle! Oavsett om det är bensin från ett kärl till ett annat eller diesel till bilar och traktor, aldrig hälla utan sil. Jag skulle tro att 80 % av alla bränslerelaterade problem kommer sig av föroreningar.
Om jag körde yrkesmässigt skulle jag också välja Aspen eller liknande. Däremot talar mina egna erfarenheter emot att sågen skulle må sämre av vanlig bensin som sådan.
Menar ni att vanlig bensin angriper slangar och membran osv?
Sista bra mineral oljan jag köpte var scandia oils EP mineral. Den var bra.
Men fram till jag hittar nån idag som är bättre än raps oljan så är det vad jag kör på.
Jag ser bränsle relaterade problem sällan eftersom de flesta som är här kör Aspen.
De som inte gör det håller mina slang och membran lager uppdaterade.
Båtmotorns tvåtakt är ofta anpassad för vätske kylt som håller konstanta temperaturer och mindre temp spann.
Det ger sämre toleranser i såg som kräver bredare temp spann när de går.
sveakatten skrev:Om man nu skulle börja köra på aspen, hur gör man då?
Provade med aspen i en såg förut, och den hade jag ett elände att få att fungera efter det.
totte skrev:sveakatten skrev:Om man nu skulle börja köra på aspen, hur gör man då?
Provade med aspen i en såg förut, och den hade jag ett elände att få att fungera efter det.
Det är det som är en hake, att byta från macksoppa till alkylat ger ofta problem. Alkylatet är snällare mot gummi och plastdetaljer, men däremot löser det upp gammalt sot, koks och beläggningar, både inne i motorn och i bränslesystemet.
Har man en såg som gått mycket så skall den plockas isär och rengöras. Slangarna behöver bytas. Gör man inte det är det tyvärr bättre att fortsätta köra på macksoppa.