Avverkning (slutavverkning)

Avverkningskostnad

37 inlägg 17780 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkningskostnad

jojo72  
#552995 Vad inräknas i avverkningskostnader?

Har hört att den genomsnittligen (alltså oberoende av maskinstorlek, mattor m.m.) skall ligga runt 80 - 85 kr /m3fub?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Axl  
#553005 Ska det kosta 80-85 behöver det vara ganska grov skog och nära väg. Det kan lätt dra iväg 20-30 kr till.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Beavern  
#553033 Mattor m.m?

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

jojo72  
#553041 Jag menar att lägga trä mattor över småbäckar/diken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Beavern  
#553057 Jag skulle säga 85-100kr/m3 ex flytter och merarbeten kring bäckar, stigar mm mm

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Beavern  
#553124 Pratar då slutavverkning med ett skotningsavstånd på under 400m

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

uffejohan  
#553130 Slutavverkade 800 m3fub, skotningsavstånd medel på 300 meter, delvis mycket grovstenigt, delvis branter, manuellfällning en dag, inklusive flytt, 85 kr/fub. Medelstam 0.4.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553144
uffejohan skrev:Slutavverkade 800 m3fub, skotningsavstånd medel på 300 meter, delvis mycket grovstenigt, delvis branter, manuellfällning en dag, inklusive flytt, 85 kr/fub. Medelstam 0.4.

Vekar som ett vanligt akordskör där entreprenören fick ta extrakostnaden med fällningen som ingick i ackordet.🤔

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553334 Sjuk bransch.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Axl  
#553337 Vad entreprenören fakturerar bolaget behöver ju inte ha något att göra med vad skogsägaren får betala.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Beavern  
#553338 Skogsägaren får ofta betala mer. När bolagen lägger på för sina administrativa kostnader. Plus ev förröjning, vägunderhåll mm. Jag vet inget bolag som subventionerar entreprenörens kostnader mot skogsägsren förutom vid extraordinära händelser.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

jannee  
#553359 En god vän till mig har både skördare och skotare.
Han gör då inga jobb för 80kr/fub
Ändå så gör han jobb åt skogsägare som endast behöver betala 80 kr fuben i avverkningskostnad.
Förklara det då ni som kan?
Enligt kompisen är det sågverket (virkesinköparen) som skjuter till mellanskillnaden
Samma när det gäller kostnader för flyttningen, själv har jag ALDRIG betalt för någon flyttning, i alla fall inte blivit fakturerad för någon, kanske betalt den för att jag sålt virket för billigt.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553372
Beavern skrev:Skogsägaren får ofta betala mer. När bolagen lägger på för sina administrativa kostnader. Plus ev förröjning, vägunderhåll mm. Jag vet inget bolag som subventionerar entreprenörens kostnader mot skogsägsren förutom vid extraordinära händelser.


Det är rätt vanligt att bolagen gör det. För att billig avverkning gör susen när det ska köpas virke. Effektivare än högt virkespris.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

uffejohan  
#553397 Jo skogsola, men tar man in offerter från olika sågverk/råvarubolag och får specat både sortimentspriserna och avverkningskostnad, så känner jag mej trygg i att ha gjort en bra affär. Sedan tror jag också, nej jag vet, att entreprenören får mer än vad som står i offerten till mej. Har jag valt köpare med högst listpris och lägst avverkningskostnad så har jag inget emot att köparen betalar mer till entreprenören.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633215 Hörde just om en avverkningskostnad på 190 kr kubiken, är det nåt rekord?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar