kockums850 skrev:lite till:
LL-TROLLET
SKOGSJAN SOFT
(Caterpillar köpte Skogsjan)
TIMBERKING F14 (Denna visades på Elmia, kommer inte ihåg vilket år)
Vad Timberking (Caterpillar) nu gjort av modellen vet jag inte. Ett tag tillverkade Caterpillar skogsmaskiner med namnet TK
PS. Caterpillar tillverkar ju skotare nu med, med beteckningarna 564 och 574
(fd. FABTEK maskiner) se PDF-fil:
http://cmms.cat.com/cmms/servlet/cat.dc ... mageType=9
timberjack810c skrev:Så du var med när de utvecklade denna maskin??? spännande i så fall får du jätte gärna berätta mer om den
Huddigskördare skrev:timberjack810c skrev:Så du var med när de utvecklade denna maskin??? spännande i så fall får du jätte gärna berätta mer om den
Ja det finns väl mycket att berätta. Vet inte riktigt var jag skall börja. LL-Maskiner byggde den första soften, sedan byggde Skogsjan nummer två. Vi började med en 4-cylindrig Iveco men det var lite för lite hkr i den. Grund-ideén var bra men det var inte helt lätt att få till alla ventiler och slangar på ett bra sätt. Skogsjan var ju ett relativt litet företag och hade begränsade resurser. Jag körde denna maskin i nästan ett år som prototyp och det var bara fulla lass som gällde. Vi ville få fram ev. svagheter. Detta var någon gång 90-91 om jag minns rätt. Marknaden gick i botten så det fanns tid att testa. Maskinen gick på normala avverkningar med mycket ombyggningar. Maskinen var toppen att ta sig fram i stenig terräng. Lite senare byggde vi om den och införde en styrbar midja i vagnen. Då blev den himla smidig i gallring. 92 slutade jag på Skogsjan och då blev det andra grabbar som tog över ruljangsen. Kom med i bilden igen 97 i och med att CAT köpte Skogsjan och då blev det ett samarbete med Tiger engineering i Australien. Det var den maskinen som fanns med på Elmia. Tiger gick sedan i konkurs och CAT drog sig ur kortvirkesmaskinerna. Det sades att Soften-rättigheterna såldes till Rolf Volungholen och Olle ATAB. Vad projektet ligger idag har jag inte riktigt koll på.
Till saken hör att jag också hade äran att köra nummer två av 487 Spindelskördaren. Lameksson gjorde även här nummer 1 och nummer 2 byggdes delvis hos Lameksson sedan i Österfärnebo. Den körde jag heltid i 2 år 87-89.
Huddigskördare skrev:timberjack810c skrev:Så du var med när de utvecklade denna maskin??? spännande i så fall får du jätte gärna berätta mer om den
Ja det finns väl mycket att berätta. Vet inte riktigt var jag skall börja. LL-Maskiner byggde den första soften, sedan byggde Skogsjan nummer två. Vi började med en 4-cylindrig Iveco men det var lite för lite hkr i den. Grund-ideén var bra men det var inte helt lätt att få till alla ventiler och slangar på ett bra sätt. Skogsjan var ju ett relativt litet företag och hade begränsade resurser. Jag körde denna maskin i nästan ett år som prototyp och det var bara fulla lass som gällde. Vi ville få fram ev. svagheter. Detta var någon gång 90-91 om jag minns rätt. Marknaden gick i botten så det fanns tid att testa. Maskinen gick på normala avverkningar med mycket ombyggningar. Maskinen var toppen att ta sig fram i stenig terräng. Lite senare byggde vi om den och införde en styrbar midja i vagnen. Då blev den himla smidig i gallring. 92 slutade jag på Skogsjan och då blev det andra grabbar som tog över ruljangsen. Kom med i bilden igen 97 i och med att CAT köpte Skogsjan och då blev det ett samarbete med Tiger engineering i Australien. Det var den maskinen som fanns med på Elmia. Tiger gick sedan i konkurs och CAT drog sig ur kortvirkesmaskinerna. Det sades att Soften-rättigheterna såldes till Rolf Volungholen och Olle ATAB. Vad projektet ligger idag har jag inte riktigt koll på.
Till saken hör att jag också hade äran att köra nummer två av 487 Spindelskördaren. Lameksson gjorde även här nummer 1 och nummer 2 byggdes delvis hos Lameksson sedan i Österfärnebo. Den körde jag heltid i 2 år 87-89.
Engstrand skrev:Är kanske den 487 som finns på bild på lagret på engson i färnbo? (lr. Pon om man ska vara näsvis)Huddigskördare skrev:timberjack810c skrev:Så du var med när de utvecklade denna maskin??? spännande i så fall får du jätte gärna berätta mer om den
Ja det finns väl mycket att berätta. Vet inte riktigt var jag skall börja. LL-Maskiner byggde den första soften, sedan byggde Skogsjan nummer två. Vi började med en 4-cylindrig Iveco men det var lite för lite hkr i den. Grund-ideén var bra men det var inte helt lätt att få till alla ventiler och slangar på ett bra sätt. Skogsjan var ju ett relativt litet företag och hade begränsade resurser. Jag körde denna maskin i nästan ett år som prototyp och det var bara fulla lass som gällde. Vi ville få fram ev. svagheter. Detta var någon gång 90-91 om jag minns rätt. Marknaden gick i botten så det fanns tid att testa. Maskinen gick på normala avverkningar med mycket ombyggningar. Maskinen var toppen att ta sig fram i stenig terräng. Lite senare byggde vi om den och införde en styrbar midja i vagnen. Då blev den himla smidig i gallring. 92 slutade jag på Skogsjan och då blev det andra grabbar som tog över ruljangsen. Kom med i bilden igen 97 i och med att CAT köpte Skogsjan och då blev det ett samarbete med Tiger engineering i Australien. Det var den maskinen som fanns med på Elmia. Tiger gick sedan i konkurs och CAT drog sig ur kortvirkesmaskinerna. Det sades att Soften-rättigheterna såldes till Rolf Volungholen och Olle ATAB. Vad projektet ligger idag har jag inte riktigt koll på.
Till saken hör att jag också hade äran att köra nummer två av 487 Spindelskördaren. Lameksson gjorde även här nummer 1 och nummer 2 byggdes delvis hos Lameksson sedan i Österfärnebo. Den körde jag heltid i 2 år 87-89.
kockums850 skrev:Det var intressant läsning Christer !
Så Tiger gick i konkurs, det förklarar "bortfallet" av skotaren. Hade varit roligt och veta om det finns någon utveckling av modellen av övertagarna i nutid.
Cat började ju sedan marknadsföra Fabtek skogsmaskiner i Timberkings(TK) logo, och nu är det i Cat´s logo. Fabtek ingår även i i Blount där finns även "Hydro-Ax" och "PRENTICE". Där Cat nu har några "fingrar" med...
Läs mer: http://65.169.182.25/blountfied/blntPrentice.asp
Pressmeddelande: http://65.169.182.25/blountfied/Prentic ... .05.07.pdf
Huddigskördare skrev:Engstrand skrev:Är kanske den 487 som finns på bild på lagret på engson i färnbo? (lr. Pon om man ska vara näsvis)Huddigskördare skrev:timberjack810c skrev:Så du var med när de utvecklade denna maskin??? spännande i så fall får du jätte gärna berätta mer om den
Ja det finns väl mycket att berätta. Vet inte riktigt var jag skall börja. LL-Maskiner byggde den första soften, sedan byggde Skogsjan nummer två. Vi började med en 4-cylindrig Iveco men det var lite för lite hkr i den. Grund-ideén var bra men det var inte helt lätt att få till alla ventiler och slangar på ett bra sätt. Skogsjan var ju ett relativt litet företag och hade begränsade resurser. Jag körde denna maskin i nästan ett år som prototyp och det var bara fulla lass som gällde. Vi ville få fram ev. svagheter. Detta var någon gång 90-91 om jag minns rätt. Marknaden gick i botten så det fanns tid att testa. Maskinen gick på normala avverkningar med mycket ombyggningar. Maskinen var toppen att ta sig fram i stenig terräng. Lite senare byggde vi om den och införde en styrbar midja i vagnen. Då blev den himla smidig i gallring. 92 slutade jag på Skogsjan och då blev det andra grabbar som tog över ruljangsen. Kom med i bilden igen 97 i och med att CAT köpte Skogsjan och då blev det ett samarbete med Tiger engineering i Australien. Det var den maskinen som fanns med på Elmia. Tiger gick sedan i konkurs och CAT drog sig ur kortvirkesmaskinerna. Det sades att Soften-rättigheterna såldes till Rolf Volungholen och Olle ATAB. Vad projektet ligger idag har jag inte riktigt koll på.
Till saken hör att jag också hade äran att köra nummer två av 487 Spindelskördaren. Lameksson gjorde även här nummer 1 och nummer 2 byggdes delvis hos Lameksson sedan i Österfärnebo. Den körde jag heltid i 2 år 87-89.
Nej, det är nummer 3, det var den som Skogsjannes bror Kjell körde från att den var ny. Om det är den som bilden är tagen från sidan med kedjor på alla hjulen. Tror att jag även sett en bild på en lite senare spindel som Grimle köpte. Där sitter en ljushårig kille i hytten, herr Domberg om jag minns rätt.
495 xl skrev:är det någon som vet hur många "softar" det har byggts igentligen:?:
495 xl skrev:ingen som är sugen på att kommentera Det borde finnas nån här som vet......