Traktorn i skogen

Tankar

12 inlägg 3961 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tankar

caton  
#553259 Hej! Går i tankar på uppdatering av maskinpark en. Mina marker består av berg och surhålor om vartannat..med nivåskillnader på 3-4 meter..ofta 20-80 meter isär. Kör man längs ett berg kommer man inte över till nästa utan att åka tillbaka till bilvägen. Har idag en 75 Hk traktor med en gammal patu 425 tror jag den heter. Dålig räckvidd.
Har ca 70ha skog och jobbar heltid utanför så hinner inte med så mycket mer än röjningar och få hem veden. Så gallringar och avverkning får entreprenör göra..nu till tankarna..behöver köra hem veden och vindfällen,barkborreträd. De blir lite här å där å då går den mesta tiden till att ta sig dit med traktor..har en Atv med enkel huggarvagn till..funkar till klent men blir de grövre bryter man ihjäl sig av att handlasta..funderar på ny huggarvagn men de löser inte problemet med vindfällen/borrar ...alt ha kvar patun..skaffa järnhäst ä dra fram till väg...köpa kran till atvn..vilket jag inte tror kommer bli optimalt heller.
Så kom gärna med tankar och idéer på mina problem.
Hoppas ni hängde med i texten.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tankar

skogslaban  
#553261 Jag har liknande marker som du. Har en järnhäst som jag drar fram träd till stickväg för traktor. Traktorn är en Valmet 505 med en Weimer 12 tons driven vagn, detta funkar bra för mig.

Användarvisningsbild

Re: Tankar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553266 Använder mig av en Oxen med boggikärra. För att få fram virket. Så det går att komma åt det med traktorn o huggarvagnen. :smile:

Efter som att den gamla skogsvagnen finns kvar. Så händer det att den kan få vara med o vinscha på lämpliga ställen. För att få ihop det i högar.

Avatar Fallback

Re: Tankar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553271 Vajerkran? Stå uppe på bergen och vinscha.

Användarvisningsbild

Re: Tankar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553272
Mangan skrev:Vajerkran? Stå uppe på bergen och vinscha.


Nämnde den mer för att det händer att den används här hemma. Än att det skulle passa där. :smile:

Men annars brukar det väl vara poppulärt o vinscha i branta lutnigar. :mrgreen:

Dock med lite större grejer. :roll:

Avatar Fallback

Re: Tankar

caton  
#553289
skogslaban skrev:Jag har liknande marker som du. Har en järnhäst som jag drar fram träd till stickväg för traktor. Traktorn är en Valmet 505 med en Weimer 12 tons driven vagn, detta funkar bra för mig.
Funkar hästen bra? Har ju hört om bandkrängningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar

caton  
#553291
Vedmaskin skrev:
Mangan skrev:Vajerkran? Stå uppe på bergen och vinscha.


Nämnde den mer för att det händer att den används här hemma. Än att det skulle passa där. [emoji2]

Men annars brukar det väl vara poppulärt o vinscha i branta lutnigar. :mrgreen:

Dock med lite större grejer. :roll:
Funderat på vinch/vajer oxå men "bergen" ligger lite som brödlimpor så tar mig inte ut till alla ändå så blir väldigt långt att vincha

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553343
caton skrev:
skogslaban skrev:Jag har liknande marker som du. Har en järnhäst som jag drar fram träd till stickväg för traktor. Traktorn är en Valmet 505 med en Weimer 12 tons driven vagn, detta funkar bra för mig.
Funkar hästen bra? Har ju hört om bandkrängningar.

Jag har aldrig varit med om att bandet krängt av, kanske för att jag försöker undvika att köra på diagonalen i branta sluttningar med last.

Avatar Fallback

Re: Tankar

skogslaban  
#553353 Instämmer med th jag har aldrig krängt bandet har haft järnhästen sedan 2006

Avatar Fallback

Re: Tankar

caton  
#553358 Skogslaban och th
Nått annat som krånglat?
Känns ju som en robust maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar

källshult  
#553362 Har kört med järnhäst och oxen . Jag tycker oxen är mycket bättre än järnhästen . Oxen har hydraulik till driften på banden är bättre att köra med . Har aldrig haft band krängning på oxen men det hände några gånger på järnhästen . Oxen är kraftigare byggd än järnhästen . Det var bekymmer med hjulen på järnhästen också .Nu var det länge sen jag körde dom maskinerna järnhästen var års modell -88 och oxen -96

Användarvisningsbild

Re: Tankar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553386
caton skrev:Skogslaban och th
Nått annat som krånglat?
Känns ju som en robust maskin.

Finns inte mycket som kan krångla. Jag har en äldre modell med bara centrifugalkoppling i.s.f. variator och på den har jag fått byta beläggen som slitits ut. Se också till att smörja in gasvajern. Honda-motorn startar som vanligt alltid på första rycket :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).