fre 22 feb 2019, 21:35#552974
Den s.k. avverkningskostnaden är något virkesinköparen inte så sällan dribblar lite med, även den s.k. flyttningskostnaden.
Är inte alls ovanligt att entreprenören får MER än 80 kr/m3, dock är det inte alls ovanligt att inköparen "bjuder" på mellanskillnaden.
Skogsägaren säljer m.a.o. till "underpris", virkesinköparen är villig att betala mer för avverkningen än vad han fakturerar skogsägaren "bara" för att komma över posten.
Om entreprenören håller med både skördare och skotare är det skördaren som upptar den största kostnaden, kanske något att beakta när man själv vill skota ut virket.
Har du en post på "bara" några hundra meter är det betydligt svårare att förhandla fram ett "bra" pris gentemot den som har något tusental meter, även om det är samma avstånd till avlägget.
För övrigt körde min åkare på mil, samma milpeng oberoende last.
Vilken väg jag senare körde spelade ingen roll, transportinköparen hade avstånden i sin dator och vilken väg han räknade efter var aldrig mitt problem, om det sedan var närmaste farbara väg eller den snabbaste hade jag ingen susning om.
Transportinköparen leasade i princip bilen och fixade många gånger även då returlass.
Fanns broar och vägar som inte var godkända för fulla lass som man någon gång tog eftersom den var närmaste/snabbaste vägen.
Tidigare fanns även skogsbilvägar som bara var godkända/besiktigade för bil, kunde man få med släpen och även lasta den gjorde då åkaren en liten extrainkomst.
Vet inte om det förekommer längre