Sågtimmer

Skogskubikmetrar

48 inlägg 18290 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogskubikmetrar

jojo72  
#552815 Har fått två olika anbud på timmer och kan inte förstå man använder olika mått?

Hur mycket är 780 kr / m3fub omräknat till m3to???



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskubikmetrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552821 Multiplicera med 1,23. Bra pris!

Avatar Fallback

Re: Skogskubikmetrar

Aleck  
#552844 Vill man vara lite mer noga kan man använda: https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... kningstal/

Avatar Fallback

Re: Skogskubikmetrar

jannee  
#552854 Gäller det grantimmer 18+ ska du ha MINST 800 - 805 kr
Avverkningskostnad ej över 85 kr

Avatar Fallback

Re: Skogskubikmetrar

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552929
jannee skrev:Gäller det grantimmer 18+ ska du ha MINST 800 - 805 kr
Avverkningskostnad ej över 85 kr
Hänger väl på skotningsavstånd och medelstam??
Trodde du varit med längre än att bara dra de så??

Avatar Fallback

Re: Skogskubikmetrar

Tralsmo  
#552944 Nja,, ja vet ju inte allt men nog verkar han ha koll.

Avatar Fallback

Re: Skogskubikmetrar

Tralsmo  
#552945 Janne alltså.

Avatar Fallback

Re: Skogskubikmetrar

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552951 Nä han kanske har samma pris med timmerbilen på 18+ timmer om de är 2 eller 20 mil till sågen.

Avatar Fallback

Re: Skogskubikmetrar

jannee  
#552974 Den s.k. avverkningskostnaden är något virkesinköparen inte så sällan dribblar lite med, även den s.k. flyttningskostnaden.
Är inte alls ovanligt att entreprenören får MER än 80 kr/m3, dock är det inte alls ovanligt att inköparen "bjuder" på mellanskillnaden.
Skogsägaren säljer m.a.o. till "underpris", virkesinköparen är villig att betala mer för avverkningen än vad han fakturerar skogsägaren "bara" för att komma över posten.
Om entreprenören håller med både skördare och skotare är det skördaren som upptar den största kostnaden, kanske något att beakta när man själv vill skota ut virket.
Har du en post på "bara" några hundra meter är det betydligt svårare att förhandla fram ett "bra" pris gentemot den som har något tusental meter, även om det är samma avstånd till avlägget.
För övrigt körde min åkare på mil, samma milpeng oberoende last.
Vilken väg jag senare körde spelade ingen roll, transportinköparen hade avstånden i sin dator och vilken väg han räknade efter var aldrig mitt problem, om det sedan var närmaste farbara väg eller den snabbaste hade jag ingen susning om.
Transportinköparen leasade i princip bilen och fixade många gånger även då returlass.
Fanns broar och vägar som inte var godkända för fulla lass som man någon gång tog eftersom den var närmaste/snabbaste vägen.
Tidigare fanns även skogsbilvägar som bara var godkända/besiktigade för bil, kunde man få med släpen och även lasta den gjorde då åkaren en liten extrainkomst.
Vet inte om det förekommer längre :?:

Användarvisningsbild

Re: Skogskubikmetrar

machonisti  
#553019
jannee skrev:Den s.k. avverkningskostnaden är något virkesinköparen inte så sällan dribblar lite med, även den s.k. flyttningskostnaden.
Är inte alls ovanligt att entreprenören får MER än 80 kr/m3, dock är det inte alls ovanligt att inköparen "bjuder" på mellanskillnaden.
Skogsägaren säljer m.a.o. till "underpris", virkesinköparen är villig att betala mer för avverkningen än vad han fakturerar skogsägaren "bara" för att komma över posten.
Om entreprenören håller med både skördare och skotare är det skördaren som upptar den största kostnaden, kanske något att beakta när man själv vill skota ut virket.
Har du en post på "bara" några hundra meter är det betydligt svårare att förhandla fram ett "bra" pris gentemot den som har något tusental meter, även om det är samma avstånd till avlägget.
För övrigt körde min åkare på mil, samma milpeng oberoende last.
Vilken väg jag senare körde spelade ingen roll, transportinköparen hade avstånden i sin dator och vilken väg han räknade efter var aldrig mitt problem, om det sedan var närmaste farbara väg eller den snabbaste hade jag ingen susning om.
Transportinköparen leasade i princip bilen och fixade många gånger även då returlass.
Fanns broar och vägar som inte var godkända för fulla lass som man någon gång tog eftersom den var närmaste/snabbaste vägen.
Tidigare fanns även skogsbilvägar som bara var godkända/besiktigade för bil, kunde man få med släpen och även lasta den gjorde då åkaren en liten extrainkomst.
Vet inte om det förekommer längre :?:

just_det :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Skogskubikmetrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553036 Billig avverkning är något som skogsägare gillar. För i sin fantasivärld så ska de göra allt själva och får ont i magen över att betala andra för jobb. Timmerprislistor däremot är snåriga och svåra att förstå.

Avatar Fallback

Re: Skogskubikmetrar

surjämten  
#553081 Skulle det ställa till det om man helt övergick till fub ?

Avatar Fallback

Re: Skogskubikmetrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553085 Det gjorde de ett tag. Men det blev lite knöligt med aptering, respektive inmätning. Maskinerna mätte fub men sågverken räknade toppmätt med omräkningstal, s.k. "fuskfub". Så ser ju prislistorna mycket högre ut med m3to mått.

Avatar Fallback

Re: Skogskubikmetrar

Tralsmo  
#553132 En del skogsägare föredrar toppmätt för det ser ut att va bättre betalt, men dom flesta har nog koll på de.
En däremot vanlig uppfattning bland skogsägare är att huggning (me skördare) ä billigt men skotning ä dyrt. För entreprenör ä det tvärtom huggning ä hyfsat betalt å skotning ä alldeles för billigt.

Avatar Fallback

Re: Skogskubikmetrar

Tralsmo  
#553136 Borde inte va nåra problem att bara köra med fub men för sågverkens del utgår ju det användbara delen från toppmätt. Apteringen har inget med toppmätt eller fub att göra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).