Skogsvagn (Huggarvagnar)

Problem Farma RW vinsch

6 inlägg 2926 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem Farma RW vinsch

Fredrik B  
#553043 Går inte att vinscha in vajern med brytaren.

När bygeln går upp går vajern in istället för ut.

Öppnat locket och det blinkar en röd och en gul lampa som jag inte känner igen sedan tidigare.

Förslag på åtgärd?





   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Problem Farma RW vinsch

Amatörhuggare 62  
#553110 Det är inte så att hela vajern.
Varit ute och börjat linda på trumma åt andra hållet??
För då går ju vinschen motvalls??

Avatar Fallback

Re: Problem Farma RW vinsch

Fredrik B  
#553135 Har kollat och de sista varven är riktigt fint upprullade så det bör inte vara det. Sedan fungerar ju inte brytaren som vinschar in som sitter på vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem Farma RW vinsch

Amatörhuggare 62  
#553140 Ok.
Tänkte bara
Har ju hänt annars, m arm.
Som fastnat uppe.
Då vänder det.
Och fy om man är i vägen.

Användarvisningsbild

Re: Problem Farma RW vinsch

stegmaster  
#553148
Fredrik B skrev:Går inte att vinscha in vajern med brytaren.

När bygeln går upp går vajern in istället för ut.



Ja detta er något av det som inte er bra med dessa vinchar från Farma, kan faktisk bli rett farligt.
Om den vinchar fel väg när du lyfter bygelen, så kan jag inte fatta att vajern sitter riktig på, då bygelen vel inte er kopplat til det elektriska, utan mekanisk gör "spola ut" rörelse (det sitter vel bara nåt länkage direkt på bygelen och til ventilen), och då blir det tvärt om, om vajern vore helt ute och spolat sig på trumman baklänges.
Så kolla 100% säkert att vajer sitter rett på trumman. (altså att den spolat på rett väg)
Kan du ta en bild eller lite film av trumman, då du lyfter på bygelen?

Avatar Fallback

Re: Problem Farma RW vinsch

Fredrik B  
#553828 Kontaktade supporten och de hjälpte mig att nollställa hela systemet. Och gissa vad... Allt fungerar. Enligt supporten är det det första man gör då det löser alla möjliga problem. Skönt att allt funkar igen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).