Öppna kategorin

Misstankar om pengatvätt i Swedbank

41 inlägg 8078 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Misstankar om pengatvätt i Swedbank

bgl  
#553073 Detta är en nyhet i veckan som ligger närmare oss än vad flera insett.
Lars Idermark är både VD för Södra Skogsägarna och styrelseordförande i Swedbank.
Han har inte ännu fått fokus på sig, mest har Swedbanks VD fått ta stryk.
Nu börjar vissa bli oroliga, tidningen Barometern har i dag en ledare där skribenten försöker hävda att det är Idermark som ska "tvätta Swedbank rent". Försöket att från Barometern förminska ordförandens ansvar är uppenbart.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Torbjörn Johnsen  
#553094 Ja, han har många stolar attsitta på Idermark. VD på en miljardkoncern. Ordförande för en av Sveriges största banker och även ordförande i de svenska skogsindustriernas branschförening.

Det ska bli intressant att se hur det här fortlöper. Hur mycket har VD och ordförande haft insikt i problemen tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

JörgenO  
#553104 Några aspekter som jag hoppas kan uppmärksammas när den värsta stormen lagt sig är:
Är det lämpligt att statsanställda journalister lanserar en ensidig hårt vinklad kampanj mot ett svenskt och baltiskt börsföretag med tusentals anställda?
Är de hemliga uppgifterna som journalisterna fått äkta?
Vilka syften har den eller de som gett den hemliga informationen till just Uppdrag Granskning, ett program med journalister som är väl känt sedan länge för en sorts trofejaktsjournalistik som aldrig problematiserar eller ens försöker ge en allsidig bild?
Vad har den amerikanske rättshaveristen och finansmannen Bill Bowder för roll i det här, varför görs högst irrelevanta kopplingar till Honom i reportaget?
Och om någon undrar, jag är inte opartisk :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

jannee  
#553106 Bankerna och inte minst riksbanken silar mygg men sväljer kameler.
När en bekant tömde sina avlidna föräldrars lägenhet upptäckte han flera gamla sedlar till ett värde på knappt 10 000 kronor.
Han skickade upp dem till riksbanken för inlösen, men fick tji.
För att få ut nominellt belopp skulle han tvingas till att bevisa hur hans avlidna föräldrar kommit i besittning av sedlarna.
Riksbanken påstod att sedlarna kunde härröra till s.k. penningtvätt.
M.a.o. han fick avslag.

Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553108 Nej statsfinaniserade medier ska naturligtvis inte granska företag som står folkrörelserna och därmed regeringsmakten nära. Det får de inte i Ryssland där det är ordning och reda. Den som försökte misskreditera banken där blev som sig bör ihjälslagen i häktet.

Användarvisningsbild

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

halvproffs  
#553113 Nu var det ju bara tre stolar Idermark satt på. Aktuellt visade siffror för några år sedan att vissa toppar hade över 20 uppdrag. Undrar hur många timmar på dygnet dom har? #:-s
Själv är jag ordf. I en liten jaktvårdsförenimg och tycker att det räcker. :mrgreen:
Cheferna på Swedbank har nog anlitat Runar Sörgaard i ledarskap och bokföring av medel.
Han är ju tydligen konsult i ledarskap.
Nu blir det ordning och reda i fängelset. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Hema  
#553166 Swedbank är inte ensam om att va en skitbank, men vid nästa kris ska de inte räddas! De har inte lärt sig ett skit.

Användarvisningsbild

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Torbjörn Johnsen  
#553210 Enligt tidningen Affärsvärlden är inte Swedbanks val av oberoende granskare av ev penningtvätt helt lyckad:

Det innebär att revisionsfirman som ska granska Swedbanks eventuella inblandning i penningtvätt, EY, självt riskerar kritik för att ha brutit mot penningtvättslagen och revisionslagen.


https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... el-6949214

Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Hema  
#553215 Hoppas Metall säljer hela sitt innehav.

Användarvisningsbild

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Torbjörn Johnsen  
#558950 Ja, vad säger man om dagens Swedbankturer? Det verkar ju som om banken ligger rätt illa till med razzia av Ekobrottsmyndigheten och amerikanska granskning med risk för både sanktioner och dryga böter. Och mitt i denna turbulens ska banken i morgon hålla bolagsstämma där huvudägarna Folksam och Sparbankerna fortfarande tycker att både styrelse och ledning har deras förtroende. Hur går det ihop?

Användarvisningsbild

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

SkogsBasse  
#558952 Förmodligen för att en misstroende förklaring skulle få aktien att sjunka ännu mer och därmed kosta dem ännu mer pengar.

Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Hema  
#558963 Det går inte ihop!

För er som fortfarande är kund, byt om ni inte har bundna lån!

https://cornucopia.cornubot.se/2019/03/swedbank-blockar-svts-tipssida-har.html?m=1

https://cornucopia.cornubot.se/2019/03/swedbank-skickade-svarta-ryska-pengar.html?m=1

Tyvärr kanske detta fortfarande gäller:
https://cornucopia.cornubot.se/2015/01/nytt-beslut-bankerna-far-ta-dina-pengar.html?m=1 och då kan det bli tråkigt på kontot, om det vill sig illa.

Har själv Handelsbanken idag, men funderar på att byta till Länsförsäkringar.

Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

r93  
#558965 Har också swedbank men funderar även jag på att byta till Länsförsäkringar, varför vet jag inte men alla som har länsförsäkringar verkar väldigt nöjda?

Att byta bort Swedbank har inget med penningtvätt att göra utan att det är stört omöjligt att komma i kontakt med min bankman.........

Däremot kan det nog vara många som spekulerar friskt nu när aktien åker som en jojo..

Man blir själv sugen.......

Användarvisningsbild

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

svampbob  
#558969 Det verkar vara svårt att byta bank. När detta började hörde jag av mig till Länsförsäkringar med ang att byta bank men dom har inte återkopplat.

Visst är det fantastiskt att för dumskallen Trump var det självklart att agera när misstankar mot Mannafort kom fram men Swedbanks ledning mörkar allt för att inte riskera sina personliga bonusar.

Användarvisningsbild

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Vardon  
#558970 Ska onekligen bli intressant med bolagsstämman idag. Tidigare har ju stora aktieägare sagt att de ska bevilja ansvarsfrihet fast med pågående brottsutredning så lär det kunna bli spännande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).