Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138261 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Umea  
#552732 Det finns tyvärr alltid människor som av olika anledningar beter sig illa.

Personen du stötte på som gormar över några fällda träd vid en väg. Träd som är fällda för att undvika en olycka.

Försök att lämna detta bakom dig och inte bry dig.

Låt inte hans bekymmer och dåliga humör flyttas över till dig och bli ditt bekymmer. Det tar bara av din energi.

Jag brukar tänka som så om personer som beter sig riktigt illa :

De har nog bråkat hemma med sin partner, barn, föräldrar eller

tex. missat och fått parkeringsböter och är irriterad över det.

Deras frustration och ilska som de har över något borde de naturligtvis göra upp med den som det gäller men alla har

inte förmågan till det utan det blir människan som de stöter på därnäst som får ta emot allt.

Det är bara att titta på nyheterna på TV så inser man att Polisen har annat att göra än att

lägga tid på några fällda träd så släpp detta med Polisanmälan.

Undvik att hämnas tillbaka och därmed sjunka ned på deras låga nivå.

Fortsätt vara den du är med din fina omtanke om omgivningen och andra människor det vinner i längden.

Lycka till och ha en bra dag !

Vänliga Hälsningar från Umeå

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#552991 Som bekant väljer man inte vem man går o blir kär i, så jag behöver tips&råd om hur man kommer på andra tankar. :-(

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vardon  
#552993
Hema skrev:Som bekant väljer man inte vem man går o blir kär i, så jag behöver tips&råd om hur man kommer på andra tankar. :-(


Det kostar att ha dem , det kostar att bli av med dem.....

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

isteskog  
#552994 Svårt att ge råd i såna frågor..... Har själv varit i såna situationer några gånger .....

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Norrtälje  
#553006 Om hennes mamma är vid liv så kolla på henne och tänk dig in att det är hennes dotter om 30år eller vad det nu skiljer. Ingen felsäker metod men kanske är det inte fullt lika lockande längre och istället något du kan skratta bort.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

tallen100  
#553008 Det enkla men svåra rådet är, att sluta tänka på henne.. inte lätt men efter ett tag lägger det sej.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

tallen100  
#553010 Det är ju själva f"n att nästan inget kan vara enkelt :d

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#553016
Norrtälje skrev:Om hennes mamma är vid liv så kolla på henne och tänk dig in att det är hennes dotter om 30år eller vad det nu skiljer. Ingen felsäker metod men kanske är det inte fullt lika lockande längre och istället något du kan skratta bort.

Tackar för tipset, dock är hennes starka kort hennes personlighet, inte för att hon behöver skämmas för sig på något sätt.

Att man kan vara sig själv och kan skoja om det mesta är uppfriskande.

Men nu behöver jag gå vidare, tyvärr fann jag henne på arbetet, så man blir påmind nästan dagligen.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Norrtälje  
#553023 Det är en klar fördel att jobba ihop med en tilltänkt partner men såklart inte om du är säker på att det inte kan gå. Det är många i din sits där man hamnar i en vågskål mellan jobb och kärleksliv. Jag stod där en gång men tvekade i och med jobbet. Hon sökte sig vidare strax efter, kvar blev jag med ett jobb som egentligen inte betyder något alls.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

stone66  
#553049 Det är ju själva f-n känner igen problemet när man vill vara smidig o hjälpa till. Va me om det samma när jag hjälpte turister o ta ner lite övergrova björkar. Först gick det jättebra dom va så glada o tacksamma höll på en dag sen körde jag hem björkarna till mig. Jag skulle få dom enligt överrenskommelse för dom kunde inte hantera dom. Men efter ett tag hörde dom av sig då hade en annan turist sagt till dom att jag tjänade fritt på min vedförsäljning. Så då skulle dom ha betalt för björkarna 😩. Skickade faktura på arbetet sen va problemet löst. Det är ju konstigt att man aldrig räknar arbetet. Det gör jag ju bara för det är kul😬😬😬

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

jannee  
#553058 När det klickar måste det klicka från båda hållen. Vara olyckligt kär i någon som inte besvarar dina känslor är bara att gräva sin egna grav. Gå och tråna och hoppas på en förändring är tyvärr helt meningslöst.
Kär/förälskad = är en chimär.
"Bara" att sluta och vara realistisk, hade dina känslor varit besvarade då hade allt varit enkelt, inte alls omöjligt att även du varit utsatt för någon tjejs önskedröm - något som du nonchalerat eftersom du inte känt likadant.
Är bara så "enkelt" att dina endorfiner inte matchar hennes endorfiner.
Finns ett ordspråk som säger:
- Mister du en står det tusen nya till förfogande.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#553078 min far sa till mig när ja var ganska ung, när livet ger dig päron och du ville ha tomat, spotta då i näven och jobba hårt så ska du se att tomaterna kommer de också.

ta en tripp till skogen och jobba en stund så ska du se att lite nya tankar kommit in i huvudet, kanske inte de man tror, men de kommer det lovar ja dig.

stå på dig, :-bd

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#554482 En liten uppdatering.

17/2-19 Jag hämtar de huggna träden med ris och allt, kör dem till en kraftledningsgata på vår fadtighet. Där hugger jag ut det som går till 3 meters energived.

23 - 24/2-19 Denna helgen var det lite löst bestämt att vi skulle träffats men på lördagskvällen fick jag ett sms från min motpart där denne förklarar att det kommit viktigare saker emmelan. Efter ett par ytterligare sms blev det bestämt att vi skulle träffats igår, 2/3-19. I det sista sms:et skrev motparten även att det fanns "en rätt klar siffra" för ersättningen.

2/3-19 Går hela dagen och väntar på att motparten ska höra av sig men tystnaden är ännu total.

Jag har även pratat lite med övriga grannar runt gården och man kan ju bara konstatera att vi alla har samma uppfattning om den här personen och dennes uppförande är ju inget som direkt uppmuntrar till att man vill ha god relation till.
Vidare så här jag förstått att det finns ytterligare en utomstående person, men med en nära anknytning, bakom denna som kan vara väldigt pådrivande i liknande situationer och som fungerar som någon form av "rådgivare".

Nu går tankarna runt i huvudet varför motparten inte hört av sig.
Det första alternativet är ju att det har dykt upp nya förhinder.

Ett annat alternativ är att de inte är nöja med min "uppstädning" och istället gör en anmälan.

Bifogar ett par bilder på pinnarna det gäller.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Samlarn  
#554485
ananders skrev:Fan att man aldrig lär sig att alltid skriva ner vad man
kommer överens om och gärna få det bevittnat.

Och att enskilda delägare till en fastighet inte vet
vad den ene gör och att den ene inte informerar
de andra.

Det hela handlar om ett par sälgar (ca 15 cm bhd) som stod utmed en samfälldväg på en grannfastighet. Jag ansåg att träden utgjorde en trafikfara då de hängde ut över vägen och när de tyngde av blötsnö så tog lastbilar i dem. Dessutom låg det en större avbruten aspgren ovanpå. Aspgrenen var ca 15 cm i diameter där den var avbruten och var ca 5 meter i längd.
I slutet av september 2018 träffade jag en av delägarna och frågade om det gick bra att ta bort träden. Och eftersom jag visste att ingen av ägarna är kunniga i hanteringen av motorsåg så erbjöd jag mig att göra jobbet.
Dennes svar blev, eftersom vi inte bor här och är så kunnig om det så litar vi på att det som ni som bott här är riktigt. Och vi vill fortsätta i samma anda som föregående ägare när det gäller vägen och det är att den ska vara i bra och dugligt skick till de som använder den dagligen. Så om träden utgör en potentiell fara så kan du ta bort dem. Till detta uttalande har jag två vittnen bakom mig.
Detta svar tog jag som ett klartecken att ta bort träden vilket jag gjorde för två veckor sedan men tydligen var personens godkännande inte giltigt då denne inte informerat övriga delägare utan jag skulle kollat av med dem innan.
Nu vill de att jag ska hämta träden för tydligen ser det skräpigt ut i skogen, men att skogen är full av barkborreangrepp är något de verken ser eller begriper och även ersätta dem för träden annars blir det en sak för polisen.

Det är mycket möjligt att jag bär hela skulden och gjort många formella fel men det är åtminstone skönt att skriva av mig.

Tanken på någon form av vedergällning har varit väldigt stark i mina mörkaste stunder.
Tankarna kretsade kring att tipsa Skydda Skogen och Naturskyddsföreningen om fastigheten då den hyser gammal naturskog med grova träd mycket död ved, både liggande och stående.
Dock ser jag risken att en inventering även skulle drabba även andra grannfastigheten som jag vill hålla skadefria.


Lite sent svar här, du skriver att du har 2 som varit med när ena delägaren givit dig tillåtelse att ta bort dessa träd, då har du ju en muntlig överenskommelse och den är lika bindande som en skriftlig sen har du dessutom 2 vittnen. Delägaren däremot har ju, vad det verkar, inte haft mandat att ge dig ok så om man ska dra det till sin spets så kan jag inte se att det är du som felat och det är osannolikt att du kan "åka" dit. Men det bästa är ju om man kan lösa det utan för mycket bråk och sen aldrig mer vara tillmötesgående någonsin, tids nog kommer din chans att jävla tillbaka om det är så att man vill göra det. :d

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#554488
Samlarn skrev:
ananders skrev:Fan att man aldrig lär sig att alltid skriva ner vad man
kommer överens om och gärna få det bevittnat.

Och att enskilda delägare till en fastighet inte vet
vad den ene gör och att den ene inte informerar
de andra.

Det hela handlar om ett par sälgar (ca 15 cm bhd) som stod utmed en samfälldväg på en grannfastighet. Jag ansåg att träden utgjorde en trafikfara då de hängde ut över vägen och när de tyngde av blötsnö så tog lastbilar i dem. Dessutom låg det en större avbruten aspgren ovanpå. Aspgrenen var ca 15 cm i diameter där den var avbruten och var ca 5 meter i längd.
I slutet av september 2018 träffade jag en av delägarna och frågade om det gick bra att ta bort träden. Och eftersom jag visste att ingen av ägarna är kunniga i hanteringen av motorsåg så erbjöd jag mig att göra jobbet.
Dennes svar blev, eftersom vi inte bor här och är så kunnig om det så litar vi på att det som ni som bott här är riktigt. Och vi vill fortsätta i samma anda som föregående ägare när det gäller vägen och det är att den ska vara i bra och dugligt skick till de som använder den dagligen. Så om träden utgör en potentiell fara så kan du ta bort dem. Till detta uttalande har jag två vittnen bakom mig.
Detta svar tog jag som ett klartecken att ta bort träden vilket jag gjorde för två veckor sedan men tydligen var personens godkännande inte giltigt då denne inte informerat övriga delägare utan jag skulle kollat av med dem innan.
Nu vill de att jag ska hämta träden för tydligen ser det skräpigt ut i skogen, men att skogen är full av barkborreangrepp är något de verken ser eller begriper och även ersätta dem för träden annars blir det en sak för polisen.

Det är mycket möjligt att jag bär hela skulden och gjort många formella fel men det är åtminstone skönt att skriva av mig.

Tanken på någon form av vedergällning har varit väldigt stark i mina mörkaste stunder.
Tankarna kretsade kring att tipsa Skydda Skogen och Naturskyddsföreningen om fastigheten då den hyser gammal naturskog med grova träd mycket död ved, både liggande och stående.
Dock ser jag risken att en inventering även skulle drabba även andra grannfastigheten som jag vill hålla skadefria.


Lite sent svar här, du skriver att du har 2 som varit med när ena delägaren givit dig tillåtelse att ta bort dessa träd, då har du ju en muntlig överenskommelse och den är lika bindande som en skriftlig sen har du dessutom 2 vittnen. Delägaren däremot har ju, vad det verkar, inte haft mandat att ge dig ok så om man ska dra det till sin spets så kan jag inte se att det är du som felat och det är osannolikt att du kan "åka" dit. Men det bästa är ju om man kan lösa det utan för mycket bråk och sen aldrig mer vara tillmötesgående någonsin, tids nog kommer din chans att jävla tillbaka om det är så att man vill göra det. :d


Jag vet att i praktiken så är ett muntligt avtal lika mycket värt som ett skriftligt och som du skriver hade inte inte denna delägare mandat att ge detta medgivande så skulle den informerat mig om det. Så i själva bevisfrågan är jag inte orolig.
Från övriga grannar har jag fått uppmuntrande ord och ryggdunkar.

Att jäklas tillbaka år inget jag kommer att göra, jag kommer inte ens att sluta hälsa om vi skulle mötas.

Fick även igår veta att det kommit minst ett klagomål på de berörda träden från en lastbilschaufför men det framfördes till vår arrendator. Så det har verken kommit till vägföreningens eller någon av oss boendes vetskap.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).