Skogsröjning

Vinterröjning?

178 inlägg 34220 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Norrtälje  
#552871 Mina förslag, fixa en hemsida..erbjud privatkunder fast pris /ha. Gör dig känd hos ex.vis skogsägarförening och lokala maskinsäljaren att du erbjuder röjning, de har ju skogsägare som kunder hela dagarna. Kolla upp med bemanningsbolag i östeuropa som de stora..det går lätt med en Lett som man säger. För direktanställning kan du annonsera säsongsarbete på sociala medier direkt i hemländerna.

Om det nu är röjning du brinner för. du kan ju också börja öka på andra områden som mek-jobb t.ex men att du finns öppet på marknaden ser jag som en förutsättning om alla dessa olika idéer bygger på en ström av kunder.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552876 Momsen påverkar bara privatpersoner så det har ingen bärighet i skogsbruket.

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#552878 Nu är ja ju välmedveten om skogsbolagen och skogsägarföreningarna har för behov.

Ja är redan Jonsered handlare.

Och ja lagar traktorer mm.

Någon hemsida tror ja inte på, har haft och nä inte igen.
Facebook, aldrig i livet.

Efter 15 år som entreprenör på bygden så har ja ganska bra koll på kundunderlaget.
Är inte stort.

Öststatarna är inget problem, då de jobbar främst åt Sveaskog.

Erbjuder redan fast pris per ha,vilket är tycker ja att bita sig själv i foten.

En del jobb blir dyrare, mot att köra timme.
En del för billiga, för att ha jobb.

Rättvisast är pris/timme.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Norrtälje  
#552885
vinterrojarn skrev:Någon hemsida tror ja inte på, har haft och nä inte igen.


Berätta vad hände?

Om fast pris tänker jag såhär att många privatpersoner är väldigt rädda för vad de ska få av entreprenörer och hantverkare och kan man lätta upp knuten där och tydligt visa vad man erbjuder är mycket vunnet. Underskatta inte folks rädsla. Skulle jag köpa skog i din stad och googla efter röjare hade jag ärligt talat varken hittat dig, vad du kan erbjuda eller vad det skulle kosta. Hittar blott en träff att höra med, omdöme 3 av 5 på Facebook och ingen fungerande hemsida men lik förbannat ett företag med 16 anställda och 11miljoner i omsättning. Så att hitta dig där istället hade du vunnit på i mitt mycket teoretiska exempel.

Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Skogs Vimek  
#552889
Norrtälje skrev:
Mettämies skrev:Har de inte tid att vänta ringer de nån annan, har aldrig påverkat kommande arbeten.
Det finns ingen anledning att stå med mössan i hand och ta emot all möjlig skit från uppdragsgivare, det ska vara rimligt bemötande från båda håll.


Ja precis, vill bara flika in att det verkar vara en stor psykologisk faktor i spel, min erfarenhet är att har man redan fullt med jobb blir man positivt bemött och jobberbjudandena ramlar in. Omvänt om man är desperat och står med mössan i hand.

Skogs Vimek skrev:
Norrtälje skrev:Den privata marknaden är ju än värre ju !!! Känns som du inte har nån större koll på de här me skogs vård tyvärr


Jag tyckte du framställde dig som ett offer och jag menar att du har ju själv valt att rikta in dig röjning för denna handfull bolag eller vad det nu kan vara i din närhet. Då är det närmare en anställning än om du hade många olika kunder.

Jag har jobbat billigt för att det varit kul mest, nu håller inte det så jag sa att jag begär höja 50% eller sluta så nu har jag visst mer jobb i år igen. Men visst, nej det är inte skogsröjning åt andra, där har jag sagt nej.

Vinterröjarn, röja i snöskor? :grin:

Nej ja är inte offer på nå sätt ville bara få fram verkligheten hur de är
Röjningen är bara ett av alla ben jag står på så ja klara mig nog [emoji6][emoji6]

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#552891 Nja det där har ja testat, hade sida och låg lite här och där med annonser, men det kosta mer än det gav.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Norrtälje  
#552893 Det är inte samma sak, en hemsida kan vara väldigt enkel och ändå fungera som en plattform, annonser kan jag förstå inte gav mycket om kundunderlaget är snävt och väldigt lokalt.

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#552894 själva problemet är inte hemsida eller liknade.

utan att det att det inte finns hur många som helst som vill betala för att sköta skogen.

ja har många skogsägare som inte ser det nödvändigt att sköta eller bruka skogen.
de lämnar inte in någon såg eller maskin heller, det kostar ju pengar.

för min del handlar det inte om annonsering eller en massa annat tjafs.
den som vill ha min hjälp får tag i mig bara den vill.

jag har valt att inte synas pga alla förbannade telefonförsäljare som ja tröttnade på.
orkade till slut inte med dessa utan började be dem dra någonstans.

kände att ja blev en ilsknare människa.

Jonsered är ett döende märke tyvärr, och ja ligger emellan tre HVA handlare, så där är det kört.
stihl får ja inte heller.

har mina stamkunder inom skogsvård, men skulle behöva kanske 60 ha till om året, för att finansiera annat.
säljer ved,hö,virke.

skruvar allt, så ja har arbete om jag bara vill, ser bara lite mörkt på framtiden efter 15 år som företagare.
skulle nog hellre ha en anställning.

jag har drömmar om att kunna ha lite egna djur igen, och kunna göra: ost, kalvdans,ostkaka mm.
kanske sälja lite kött, göra korv. men det finns inte ekonomi för detta som det är för tillfället.

det jag skriver om angående skogsvården, gäller generellt. det är inte lätt att förhandla med bolagen, och ska du jobba där, gröna kort, AB,hängavtal, mm. det är det inte värt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#552895 de ja gjort jobb åt eller gör jobb åt svarar alla lika: nä vi hittar dig när vi behöver, de letar inte efter hemsida.

nu kommer ja säkert reta någon, men de flesta som frågar efter hemsida eller swisch och annat krångel är stadsbor.

ja har ingen kund hittills som frågat efter denna funktion.
va skulle ja med den till?
sälja reservdelar på nätet? nä skulle inte tro det, med postnords fraktpriser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Norrtälje  
#552900
vinterrojarn skrev:de ja gjort jobb åt eller gör jobb åt svarar alla lika: nä vi hittar dig när vi behöver, de letar inte efter hemsida.

nu kommer ja säkert reta någon, men de flesta som frågar efter hemsida eller swisch och annat krångel är stadsbor.


Ja jag är ju stadsbo och nätet är det första jag kollar. Sen såklart om jag skulle höra med skogsägarföreningen eller fråga inne hos maskinhandlaren på plats och få dig rekommenderad är ju en plattform på nätet ganska oväsentlig. Det är en så enkel grej dock, jag tycker du borde ha det.
Men om stadsbor som köper skog där du vill verka inte vill röja och sköta skogen så har du ju rätt i att det inte är en utveckling värd att satsa på. Småskalig djurhållning låter ekologiskt och ganska rätt i tiden, mjölkprodukter låter omständigt men har du hört om skogsröjning med getter? Det är en grej i USA.

Likaså är motorleksaker alltid roligt och får kosta tycker folk. Skotrar, fyrhjulingar osv. Robotgräsklippare och installation av dessa är också helt rätt i tiden.

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#552904 robotgräsklippare, det får tokarna i Bollnäs hålla på med, har skruvat dessa fick nog av datahelvete.

nä och inte vill ja krypa runt i folks trädgårdar.

ja har haft getter själv för många år sedan, och de äter f-n allt, till och med taggtråd.

men ja gillar getost och messmör.
gjorde själv när ja var liten.

sålde mycket fläskkött svart som ung.
köpte kultingar som inte åt grismjöl, födde upp dessa och sålde halvsida för 1500\50 kilo ca ibland 75 kilo.

hade mycket pengar på banken när man var i tonåren det kan ja säga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-01  
#553053 vinterröjaren
du får slå dig på markberedning med grisar


Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#553068 enligt min fru, så är ja lite av ett svin själv så ja vet inte om ja vill ha konkurrens........ :d :d :d =)) =)) :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-01  
#553088 lite komiskt är att han som hade grisarna har varit i kanada och jobbat i skogen...nånstans gick det fel

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#553719 Äntligen är snön på väg bort, men fy då blev man ju tvungen att pressa hö istället.

Pressade 200 balar på 12 kilo styck.
Gick på under 3 Tim.
Sedan skulle ju skiten in också... #:-s

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).