Avverkning (slutavverkning)

Spara tall/avverka

9 inlägg 5811 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spara tall/avverka

jojo72  
#552726 Har en avdelning som skall avverkas och som står intill en avdelning med gammal stor tall. Avdelningen som skall avverkas består av både gro, gammal gran och tall (80-100 år). Tall kan ju bli mycket äldre än gran så jag undrar om man kan låta tallen vara tills det att dags att avverka den nya granskogen om ca 80 år? Finns det fördelar/nackdelar?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Spara tall/avverka

Avslutat-02  
#552740 Glesa ut tallarna, men lämna inget som kan ge problem i framtiden.

Som kvistiga grova tallar, då kommer väl SS och dräglar igen.
Städa när du ändå är där.

Men det är min syn på det hela.

Gammal skog har ju som nackdel att andra än du vill ha den.... Tyvärr....

Samtidigt är grov tallskog väldigt fint att vistas i. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Spara tall/avverka

Vardon  
#552743 Jag har gjort det vid lite olika tillfällen. En gång för ca 15 år sedan, vilket blivit väldigt fint kan jag tycka och känns som om tallarna har växt lite sen dess.

Sen har jag gjort det vid lite olika tillfällen på senare år. Fördelen är att man behöver inte göra rent om man inte vill. Jag gör helst så lite eftersom prisbilden är så usel, därför försöker jag undvika avverka istället för att avverka och klaga på priserna. Sen är det klart att ibland behöver man göra åtgärder men då sparar jag det bäste virket för mig.

Orsaken att jag gjort det är när granen ruttnar och torkar för mycket.

Räkna med att många granar som sparas kommer läggas sig eller dö och med dålig förare blir det mycket skador kan jag tycka eller vad tycker blivande snickare som gått där...

Men generellt är jag nöjd just för att jag slipper stora hyggen som ska planteras och röjas. Men är det mest pengar du vill ha så ska du ta ner allt det blir liksom inte billigare för att man gör det i fler omgångar.

Avatar Fallback

Re: Spara tall/avverka

jojo72  
#552747 Tack! De gamla granarna måste tas ner pga ålder. Vad beror det på att tall och gran har blivit praktexemplar på samma mark.
Det är riktigt att mycket beror på förarna. Hur gör man för att (eller kan man) välja erfarna förare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Spara tall/avverka

Aleck  
#552848 Alla skördarförare klarar av att lämna en tallställning, annars hade de inte blivit långvariga. Det faller mer ofta på brister i kommunikationen mellan markägare och ut till föraren, helst ska det vara noterat i traktdirektivet som skördaren får ut exakt antal tallar som ska lämnas per HA. Vilket innebär att virkesinköparen och markägaren bör ha gjort klart detta i förhand, gärna vid kontrakt-skrivandet.
Vet inte föraren om att tallen ska lämnas kan det ju bli svårt att limma tillbaka träden...

Jag har sett många granskogar med äldre tallställningar, det man kan se är att de innehåller betydligt mer död ved än andra skogar eftersom tallarna har en tendens att blåsa ner, räcker ju med en ordentlig storm var 10e år för att göra rätt stora skador, och är övriga beståndet 2-10m högt är det svårt att hämta hem träden och det blir död ved.
En positiv egenskap kan vara att nya generationen inte växer lika fort och får finare virke (om man hittar någon som betalar för det). Plus att du får fina grova tallar om 80 år! Men det är en större chansning rent ekonomiskt. Fast det kan det ju vara värt för det är vackrare att titta på!
Men jag skulle inte rekommendera att göra det i alla sina bestånd, speciellt om de står i utsatta lägen.

Avatar Fallback

Spara tall/avverka

MDin  
#557759 Ni som har kunskap om Tall. Hur många år spar man frötallar?

Avatar Fallback

Re: Spara tall/avverka

isteskog  
#557761 Tills tallplantorna har kommit upp en halvmeter- 1m. 🌲

Avatar Fallback

Re: Spara tall/avverka

MDin  
#557806 Tack, då får dom stå ett par år till.[emoji1]

Avatar Fallback

Re: Spara tall/avverka

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557993
jojo72 skrev:Har en avdelning som skall avverkas och som står intill en avdelning med gammal stor tall. Avdelningen som skall avverkas består av både gro, gammal gran och tall (80-100 år). Tall kan ju bli mycket äldre än gran så jag undrar om man kan låta tallen vara tills det att dags att avverka den nya granskogen om ca 80 år? Finns det fördelar/nackdelar?


Har helt missat denna tråden. Jag har funderat i samma banor men har inget lämpligt bestånd. Tall kan ha en mycket bra tillväxt upp i åtminstone 170 år.
Ska man spara så bör man nog göra en mycket noggrann stämpling av de träden som ska sparas och helt rikta in sig på de träden som är under medel i diameter och har små kronor då det är där potentialen till värdeökning är störst. Resonemanget bygger på att de träden ofta har mycket lite kvist och ligger i en sämre betald diameter och på 60-80 år har de potential att generera stamblock utan att bli vansinnigt grova.
Stamantalet är ett frågetecken men det bör nog stå runt 350 stam/ha kvar för att det ska bli tillväxt på både tall och gran.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).