Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2585 inlägg 680289 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#550839 Aj aj. Tur man har försäkring :d

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#550847 Det skyltade han med :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mikael.O  
#552128 Ja hur dum får man bli? Har tyckt det har låtit konstigt i framaxeln på traktorn. Har en Fiat 80-90 DT. Har varit bombsäker att det har låtit innifrån diffhuset och där har jag kollat oljenivån och den var okej. Men så idag kom jag på att "visst fasen, undra hur oljenivån i slutväxlarna/naven är"? Öppnade pluggarna och tittade, snustorrt. Fyllde olja och nu låter det inte mer. När man har lagt hjärnan nån annan stans och är dummare än den dummaste ska man inte ha en traktor. Hoppas inget tagit skada men jag är lite orolig, :-ss . Nåja jag får köra ett tag och sen byta olja i naven. Man är ju bara så jäkla dum :mrgreen:.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552133 Kolla om dom läcker nu, oljan har ju knappast avdunstat

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mikael.O  
#552172
gnisten83 skrev:Kolla om dom läcker nu, oljan har ju knappast avdunstat
Nä precis. Nånstans har ju oljan lyckats ta sig ut. Nu vet man ju inte när förra ägaren fyllt heller. Men jag får hålla koll.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sveakatten  
#552632 Man får jobba hårt med kilarna när man inte sågar i genom träden. #:-s #:-s

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552633
sveakatten skrev:Man får jobba hårt med kilarna när man inte sågar i genom träden. #:-s #:-s
1550684418_20190220_122307_resized.jpg


Ja det förstår jag. Med så tätvuxet gäller det inte ha för mycket brytmån om dom ska ramla. :smile:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sveakatten  
#552678 Brytmånen blev väl rätt ok, men fick mitten på trädet blev kvar, räkte inte i genom med 13".
Tur jag hade många kilar.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#552679 Instick i brytmån hade löst detta.
Men det visste du redan!😉

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552682
sveakatten skrev:Brytmånen blev väl rätt ok, men fick mitten på trädet blev kvar, räkte inte i genom med 13".
Tur jag hade många kilar.


Jo. Jag tänkte på när man har en lagom brytmån. Man ser att trädet vill i väg. Å man får ta lite till. I synnerhet när det är tätvuxet.

När man missar insticket. Så håller en sådan liten tapp rätt bra. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552690 Vad som var fadäsen är väl en smaksak. Att släggan var för dålig. Men det hjälpte inte med bättre grejer. :roll:


Hade en stor tall i vägkanten. Denna skulle fått stå kvar. Om det inte varigt för att åskan randat den lite i barken. Annars brukar det bara bli speteved kvar om det tar bra.

Höll på med en frötallshuggning lite längre upp. Så när man åkte förbi så tittade jag på den hur jag skulle lägga upp det. Det var mest grenar mot vägen. Å när det var snö i kronan. Ja då fanns det bara ett håll å välja på. Men att lägga den in i en nygallrad förstagallring. Var inte så lockande. Då var granplanteringen ett bättre alternativ.

Sagt o gjort När farsan o jag varigt uppe vinschat ihop frötallar med vajerkranen. Så på hemvägen så tänkte jag passa på. Stammen såg rak o fin ut. Även med lite bakvikt så fick det bli granplanteringen. Gick in från sidan så ja hade koll på brytmånen. Lämnade så mycket jag vågade. Sågade vidare satte i kilarna. När jag sågat färdigt o skulle börja slå. Det var stumt så jag tog så släggan sket sig. Brytjärnet gjorde ingen nytta där...

Jag skickar hem farsan till o hämta en riktig slägga o ta med klyvkilar. Jag håller ställningarna under tiden ifall det skulle komma nåt folk gåendes. Jag börjar slå i klyvkilen. Det händer ingenting lika stumt. Då börjar det bli lite väl spännande. :-ss Från sidan ser det ut som att jag inte har så mycket brytmån. Tar lite till. Då börjar det röra på sig #:-s Kommer inte ihåg om jag behövde ge den nåt slag till.

Det var lagom med brytmån när det var färdigt. Men tätvuxet är segt.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#552695 Var det inte ett alternativ att lägga den i vägen?

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552696
JensSkoog skrev:Var det inte ett alternativ att lägga den i vägen?


Det hade det väl i och för sig varigt.

Men då hade blivt mycket ris o dra. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

ananders  
#552714
Vedmaskin skrev:
JensSkoog skrev:Var det inte ett alternativ att lägga den i vägen?


Det hade det väl i och för sig varigt.

Men då hade blivt mycket ris o dra. :mrgreen:


Man kan göra mycket extra arbete vid fällning, bara man slipper dra ris. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552937 Ja, då har jag gjort det igen!!
Bara att erkänna.
Denna gång tog jag bild på eländet!
Det måste få ett slut.
Kan detta offentliggörande få mig att skärpa mig i fortsättningen?
Alltså, börja dingla med lite tyngd på långt utlägg med kranen utan lass på vagnen.
Det är som om man körde en lastbilskran eller en fast kran.
Ingen tanke på att det kan välta!
Gode gud, hjälp!
Ännu en vältning...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).