Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Komatsu köper TimberPro

14 inlägg 6832 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komatsu köper TimberPro

Temlav  
#552532 Komatsu fortsätter att köpa företag inom skogsbranschen.
Nu meddelar man att man köpt TimberPro i Nordamerika.

https://www.komatsuamerica.com/our-comp ... -timberpro



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Komatsu köper TimberPro

Torbjörn Johnsen  
#552538 Igen? Tänkte jag säga...
Dåvarande Valmet/Partek köpte det förra företaget, som då hette Timbco, Från samma ägare (Crawford). Crawford utnyttjade en option för att köpa tillbaka de hjulbaserade maskinerna från Valmet/Partek och startade upp TimberPro 2002.

Från Timberpros sajt:

Timbco negotiated with several companies but had become particularly well acquainted with Partek (Valmet) through Timbco’s sales in Australia. About that time, Crawford had also rekindled his interest in wheeled equipment. He thought it had a good future with the trend to cut-to-length logging systems. Timbco was just starting to produce wheeled equipment when a deal was made in 2000 whereby Partek bought Timbco, and Crawford maintained the option to buy back the wheeled division within two years. Now well into his 70s, Pat Crawford was not done yet. When Timbco was sold to Partek in 2000, Pat Crawford maintained the option to buy back the wheeled division within two years. Because Partek had wheeled equipment of its own, it was primarily interested in Timbco’s tracked division and ownership of the brand name.


Tittar man på produktsortimentet hos TimberPro så finns det bandgående basmaskiner som används som fällare-läggare eller som skördare. Dessa maskiner kompletterar Komatsus nuvarande produktprogram av hjulburna maskiner och kan då erbjuda ett bredare utbud på den nordamerikanska helstamsmarknaden. Däremot saknar Komatsu helt lunnare (skidders) i sitt produktsortiment. En maskintyp som mer eller mindre utgör ryggraden i den am erikanska helstamsmodellen. Fler förvärv i antågande?

Mer info om Timbco och TimberPro hittar nihär.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu köper TimberPro

Torbjörn Johnsen  
#552540 Komatsu har ju faktiskt även fällare-läggare (feller-bunchers) i sitt produktprogram av gula maskiner:
1550648272_komatsu-xt465l.jpg


Inte helt olikt de produkter man nu köper från TimberPro:
1550648272_timberpro-360.png

Användarvisningsbild

Re: Komatsu köper TimberPro

Temlav  
#552541 Ja, lika som hallon och björnbär...
Men det är kanske inte jättekonstigt, då ursprunget är detsamma.

https://www.komatsuforest.us/forest-mac ... r-bunchers

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu köper TimberPro

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552546 Hur gick det med den Timberpro som Sveaskog köpte?

Avatar Fallback

Re: Komatsu köper TimberPro

mbm  
#552554 Det projektet är nerlagt. Sist jag hörde något om den så stog den uppställd i Sala. Dålig kapacitet på skördningen men visade bra siffror på skotningen. Har varit mycket krångel med den.

Avatar Fallback

Re: Komatsu köper TimberPro

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552555 Synd, riktig brutal maskin annars! Är väl inte direkt lättsåld i Sverige heller, finns ju några maskiner i Europa, kanske funkar bättre där nere?

Användarvisningsbild

Re: Komatsu köper TimberPro

stegmaster  
#552645 Av alla ting, så finns det en sådan Timberpro ståandet här hos mig i Norge.
Den har stått still et tag utan grip eller aggregat, men i dag såg jag den fått på skördarhuvud, så det kanske er nåt på gång med den. :o
Ska forsöka fota evt. filma om den börjar röra på sig.

1550691800_img_20181111_133646.jpg

1550691800_img_20181111_133504.jpg

Avatar Fallback

Re: Komatsu köper TimberPro

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552648 Har nån monterat skördarhuvud på din maskin?? Generöst!!😮😂

Avatar Fallback

Re: Komatsu köper TimberPro

Blivande snickare  
#552674
Flisaren skrev:Har nån monterat skördarhuvud på din maskin?? Generöst!!😮😂

Ja nu är det bara att hoppas att dom lägger på banden å tankar fullt också! :d :d

Användarvisningsbild

Re: Komatsu köper TimberPro

stegmaster  
#552681
Flisaren skrev:Har nån monterat skördarhuvud på din maskin?? Generöst!!😮😂


:lol: :lol:
Nä tyvärr er det inte min, dom har bara parkert den här i närheten.
Vil minnas det er modellen TF830.
Banden var forfarandet inte på.

Avatar Fallback

Re: Komatsu köper TimberPro

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552702 Vet du vad dom har kört med den innan? Såg en timberpro med Brackeklipp på Youtube, udda skapelse

Användarvisningsbild

Re: Komatsu köper TimberPro

stegmaster  
#552744 Nä vet tyvärr inget om den, annat enn den köptes av en här i närheten sen ca 2 år tilbaka, men tror den gått veldig lite.
Vet bara om att varit i drift vid 1 tilfälle.
Nya bilder. Bara några minuter gamla. 8)
Kan inte så mycket om Logmax, men det här måste vel vara et 7000, det såg jädrans grovt ut i verkligheten. :surp:

1550763719_img_20190221_161441.jpg


1550763719_img_20190221_161505.jpg

Avatar Fallback

Re: Komatsu köper TimberPro

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552753 Mycket pengar att bara ha stående 😮

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).