Uppvärmning

Vilka element?

7 inlägg 3008 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilka element?

mattiasenstrom  
#552427 Hej! Har en stuga på 40kvadrat (ett rum och kök). Inget vatten indraget så låter de stå kallt när jag inte är där. I dagsläget har jag två st olje element som är rätt gamla. Känns som de är dags att byta ut så min fråga är vad ska jag ha?
Många tipsar om luftvärmepump men känns lite onödigt när jag har stugan kallställd mestadels.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka element?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552428 Det är väl inte mycket att byta? Fungerar det och du tycker driftskostnaden är rimlig så låt det vara. Vill du göra något så kan en vettig centralstyrning vara intressant och då gärna så du kan slå på och av med telefon när du ska dit.
Du kommer inte spara några pengar på att byta ut ett fungerande oljeelement mot ett nyare.

Luftvärmepumpar har en förmåga att bli dyra i kallställda hus då de flesta inte reglerar vettigt under 15 grader.

Avatar Fallback

Re: Vilka element?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552429 Skulle satsa på direktel, släta paneler, tror inte på dessa oljefyllda, mer luftväxling med paneler.

Avatar Fallback

Re: Vilka element?

jannee  
#552430 Daikin
En av världens största tillverkare av värmepumpar har släppt en spännande nyhet. Pumpen är helt utvecklad för det nordiska klimatet, och Daikin har lagt ned mycket energi på att få fram ett riktigt effektivt avfrostningsprogram, för att på så sätt öka besparingen. De har även en liten innedel som passar ovanför dörrar och fönster. Dessutom får du steglös värme från 10 till 30°C.

Användarvisningsbild

Re: Vilka element?

Bax  
#552432 Det du kan spara på är att få tag på element med exaktare termostat, men det är nog på årsbasis, i en stuga som värms upp ibland tror jag inte det blir just nån märkbar besparing.
Vore det min stuga skulle jag bara knata in på JULA och köpa ett par element från Gnosjö Klimatprodukter.
Annars är nog Busholles förslag på central-/fjärrstyrning bra, då kanske du kan spara in på tiden stugan är uppvärmd.
Det är en tråd om fjärrstyrning aktuell här på forumet just nu.

EDIT: Det var ju din egen tråd ju, vilket dåligt minne jag har :???:

Avatar Fallback

Re: Vilka element?

Aleck  
#552436 Numera finns ju uppkopplade element, det är rätt trevligt att dra på värmen några timmar innan man ska dit så stugan står varm och go!

Användarvisningsbild

Re: Vilka element?

mattiasenstrom  
#552454 Tack för alla tips! Ja precis köpte en ontech så jag kan styra via mobilen. Funkar kanon, hur smidigt som helst👍🏻

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).