Motorsåg och handhållet

småsåg

66 inlägg 17924 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: småsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552019 Ville prøvd med picco pm kjedå viss eg var deg

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: småsåg

Stihl_241  
#552152
can skrev:Ville prøvd med picco pm kjedå viss eg var deg

Okej! Men hur kommer jag märka skillnad mot PS/PS3? Jag vill ha en kedja där jag kan göra instick utan att svärdet börjar studsa/kasta för mycket. Vissa kedjor verkar ha dubbla ryttare?

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Fredrik Reuter  
#552154
Stihl_241 skrev:Hugger en PS3 mer än PS, så jag måste byta igen isåfall?


Hej,
Nej, PS3 är inte lika aggressiv som PS, tror inte du behöver byta!

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Stihl_241  
#552182
Fredrik Reuter skrev:
Stihl_241 skrev:Hugger en PS3 mer än PS, så jag måste byta igen isåfall?


Hej,
Nej, PS3 är inte lika aggressiv som PS, tror inte du behöver byta!


Tack Fredrik! :-bd Då testar jag denna trots att det är en "fullchisel" eller vad man säger (nybörjare än). Har det med de "dubbla ryttarna" att göra, att den inte är lika aggressiv?

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Fredrik Reuter  
#552189 Ja, det är den extra ryttarn, från Stihls beskrivning av PS3:

Världens första lågprofilkedja med helmejseltänder 3/8". Tack vare det låga matningstrycket är den idealisk för trädvårdare. Utmärkta ansättningsegenskaper, låg kasttendens, låga vibrationer, tyst gång, hög kapeffekt och en mycket ren snittyta.

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Stihl_241  
#552194
Fredrik Reuter skrev:Ja, det är den extra ryttarn, från Stihls beskrivning av PS3:


Tackar!! :) Vet du om den extra ryttaren skall filas separat, eller är det helt enkelt så att den inte skall filas alls?

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Fredrik Reuter  
#552197 Nej, den ligger före och inte så högt så det är den ordinarie som ska filas.

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Stihl_241  
#552200
Fredrik Reuter skrev:Nej, den ligger före och inte så högt så det är den ordinarie som ska filas.

Bra, då ska jag lägga på den inför uppkörningen som närmar sig! Tack för hjälpen! :)

Användarvisningsbild

Re: småsåg

JensSkoog  
#552204 När du körd slut de kedjorna och svärdet, så skulle jag gå över till 14" svärd, med 325, 1,5 mm Stihl RM (13" kedja). Det har jag gjort, och jag finner det mycket bekvämt. Fick ju byta drev ochså, men det överlever man ju. Den kedjan är toligare än den sågen kommer med, och trevligare att jobba med, enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Stihl_241  
#552206
JensSkoog skrev:När du körd slut de kedjorna och svärdet, så skulle jag gå över till 14" svärd, med 325, 1,5 mm Stihl RM (13" kedja). Det har jag gjort, och jag finner det mycket bekvämt. Fick ju byta drev ochså, men det överlever man ju. Den kedjan är toligare än den sågen kommer med, och trevligare att jobba med, enligt mig.

Ja, det var lite därför som jag skrev i din tråd för ett tag sedan.....är nybörjare i allra högsta grad, men de 20-25h jag kört med andra Stihlsågar tidigare, har varit med just .325 1,5 och trodde ju att det satt det på 241 också, men icke! Men ja, när svärdet är slut så får man ju ta sig en funderare. .325 1,3 är inte att tänka på eller?

Användarvisningsbild

Re: småsåg

JensSkoog  
#552212 Blev 1,5 eftersom jag har många .325 kedjor, 1,5 mm till min MS261, och
då kunne jag använda samma kedjan på dom båda.

Men just nu har jag Husqvarna X-cut, 1,3 mm, .325 på MS261 för att testa ut den kedjan, så jag lutar till att köpa ett 14" svärd med lilla fästet och 1,3 mm till 241'an ochså. Vill gärna kolla vilken kedja som är bäst vid instick, X-cut eller Stihl RM.

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Stihl_241  
#552216 Verkar onekligen som att fler o fler går över till 1,3.
Ja förstår....ja lärde mig nyligen att man ska fila 45 grader i bakkant av tänderna, för att underlätta vid instick....inte gjort det själv än dock!

Avatar Fallback

Re: småsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552222 Til innstikk og kapping har eg ikkje prøvd noken kjede som er bedre enn picco pm. Til kvisting av gran er eg ikkje lika sikker der er muligens x cut best og da er da som er avgjerande for meg siå da utgjer mesteparten av jobben

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Pamf  
#552337
Stihl_241 skrev:Verkar onekligen som att fler o fler går över till 1,3.
Ja förstår....ja lärde mig nyligen att man ska fila 45 grader i bakkant av tänderna, för att underlätta vid instick....inte gjort det själv än dock!
Testade det på en gamkedja o det gjorde riktigt stor skillnad vid instick men vid kap fick jag lite vibrationer men bara testat en kort sväng o skulle nog kunna följa till det mer precist

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Stihl_241  
#552349 Ska passa på och ställa ytterligare en fråga....nybörjare som man är. Tidigare har min far skött filningen, men med eget såg så måste man ju lära sig! I instruktionsboken står det att att man skall hålla filen i 90 grader mot svärdet, men min far säger att jag ska hålla ner något, så jag filar Uppåt i tanden. Tittar man på div youtube-klipp, så förespråkas det 90 grader i de flesta fall känns det som. Men tittar man på tanden, och håller filen utefter hur den är slipad, så är det ju inte alls några 90 grader, utan kanske snarare 70-80? Vad är egentligen Rätt? Och är det olika grader, beroende på kedjetyp?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).