Verkstan

Tryckluftsfunderingar - Rördimensionering m.m.

9 inlägg 2532 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tryckluftsfunderingar - Rördimensionering m.m.

Jole  
#552049 Som vissa vet så har jag planer på att flytta verkstadskompressorn till ett källarutrymme under det som kommer att bli snickarverkstaden, som i sin tur ligger vägg i vägg med garaget där kompressorn står nu. Jag tänker inte göra något vid rördragningen i garaget; Den följer inga av konstens regler men har funkat i 20 år och till den dag det fallerar låter jag det vara. Däremot ska nya ledningar dras i snickarverkstaden och jag vill gärna ha en bra grund att gå på när dagen kommer då jag tar mig an garaget.

Jag har hört många åsikter om dimensionen på rören. Ju större desto bättre. Förlorar jag alla fördelar med att dra 1" rör om dimmsmörjare och filterregulator bara har 1/2" anslutningar? Om ja, skulle det göra någon märkbar skillnad att då köra 1" runt om?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsfunderingar - Rördimensionering m.m.

JensSkoog  
#552135
Jole skrev:Jag har hört många åsikter om dimensionen på rören. Ju större desto bättre. Förlorar jag alla fördelar med att dra 1" rör om dimmsmörjare och filterregulator bara har 1/2" anslutningar? Om ja, skulle det göra någon märkbar skillnad att då köra 1" runt om?

Du ska väl inte köra enorma mängdor kubik luft i minutet i en "one horse" verkstad. Då håller det länge med 1/2" anslutningar. Men att "transportrören" är 1" är bra, isär om dom blir några meter.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsfunderingar - Rördimensionering m.m.

totte  
#552141 Det är bra om en lång transportsträcka är grövre, det blir rätt stora förluster när man skickar nåt genom en lång trång kanal. Och den fördelen påverkas inte av att det är en strypning i armaturen.

Avatar Fallback

Re: Tryckluftsfunderingar - Rördimensionering m.m.

Jole  
#552195 Jens: Jo det var så jag tänkte. 1" i taket och 1/2" ner till uttagen. Jag var bara extremt otydlig. :smile:

Totte: Tack för det. Då behöver jag inte bekymra mig så mycket för flaskhalsar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsfunderingar - Rördimensionering m.m.

JensSkoog  
#552201 Bara se till att du inte snålar på kompressorkapasite.:wink:

Det är så många som hänger sig upp i tryck och vill ha högt
maxtryck, men det som gör hela förskelen är att kompressoren
kan leverera nog kubik med luft över tid.

Tråkigt när man behöver luft, och man får stå och vänta på att
kompressoren ska bygga upp trycket mellan varje "blås".

Avatar Fallback

Re: Tryckluftsfunderingar - Rördimensionering m.m.

Jole  
#552253 Det är en tvåcylindrig 180-litare. Vet inte det exakta flödet men jag tvivlar på att kompressorn någonsin kommer kännas för liten. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tryckluftsfunderingar - Rördimensionering m.m.

Sture Andersson  
#552257 Har jobbat med kompressorer nästan hela arbetslivet .om vi börjar med hur stor motor har du på kompressorn ,då vet du hur mycket flöda den ger (10 hk per kubik )(5 hk = 0,5 kubik ) unjefär, lite beronde på vilket tryck den kan leverera .
Men det låter som du ligger bra med 1" till matning 1/2 till nerstick .
Kommer du torka luften ,om inte så ska du göra svanhalsar på 1/2 rören så du inte får vattenfäller ,vid varje påstick ,och att du på slutet på 1" har en lågpunkt du kan dränera.

Avatar Fallback

Re: Tryckluftsfunderingar - Rördimensionering m.m.

Jole  
#552278
Sture Andersson skrev:Har jobbat med kompressorer nästan hela arbetslivet .om vi börjar med hur stor motor har du på kompressorn ,då vet du hur mycket flöda den ger (10 hk per kubik )(5 hk = 0,5 kubik ) unjefär, lite beronde på vilket tryck den kan leverera .
Men det låter som du ligger bra med 1" till matning 1/2 till nerstick .
Kommer du torka luften ,om inte så ska du göra svanhalsar på 1/2 rören så du inte får vattenfäller ,vid varje påstick ,och att du på slutet på 1" har en lågpunkt du kan dränera.

Den är på 420 liter per minut vid fri avgivning och ger max 13 bar.

Någon dedikerad lufttork blir det inte så svanhalsar samt fall och dränering på matarledningen har jag redan planerat för. Kompressorn kommer att stå i källaren där det är snudd på kyligt under sommaren, men aldrig frost under vintern, så jag skulle tro att vattenavskiljaren inte kommer ha så mycket att göra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tryckluftsfunderingar - Rördimensionering m.m.

Sture Andersson  
#552288
Jole skrev:
Sture Andersson skrev:Har jobbat med kompressorer nästan hela arbetslivet .om vi börjar med hur stor motor har du på kompressorn ,då vet du hur mycket flöda den ger (10 hk per kubik )(5 hk = 0,5 kubik ) unjefär, lite beronde på vilket tryck den kan leverera .
Men det låter som du ligger bra med 1" till matning 1/2 till nerstick .
Kommer du torka luften ,om inte så ska du göra svanhalsar på 1/2 rören så du inte får vattenfäller ,vid varje påstick ,och att du på slutet på 1" har en lågpunkt du kan dränera.

Den är på 420 liter per minut vid fri avgivning och ger max 13 bar.

Någon dedikerad lufttork blir det inte så svanhalsar samt fall och dränering på matarledningen har jag redan planerat för. Kompressorn kommer att stå i källaren där det är snudd på kyligt under sommaren, men aldrig frost under vintern, så jag skulle tro att vattenavskiljaren inte kommer ha så mycket att göra.

Låter som du har full koll på detta,du kommer få bra kondensering av luften i källaren,dränera tanken ofta eller ha en automatisk dränering av tanken .1" ledning kommer räcka förutsatt att det inte blir för lång ledning ,om så skulle vara fallet kan man sätta en buffert tank på slutet för att ta topparna.Men då ska du nog upp på 50 meter eller mer .Jag har tabeller på detta nån stans vad tryckfallet blir vid ett vist flöde och diameter och längd.Om jag kommer ihåg det i morgon kan jag kolla ,det ligger i verkstan .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).