Skogsekonomi

Ränta på skogslån

116 inlägg 94595 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Rasmus.  
#552252 Hur stora lån/ vilken belåningsgrad har du med de räntorna?

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Camaro1969  
#552254 såg mitt hade pluppat upp till 1,49% från 1,29..

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552258 1.72% rörligt på swedbank, rabatten går ut en gång varje år och då höjer dom 0,2% eller vad det är. Då måste jag be dom sätta tillbaka rabatten vilket dom gör utan mankemank. Konstigt beteende.

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Vardon  
#552259
David S skrev:1.72% rörligt på swedbank, rabatten går ut en gång varje år och då höjer dom 0,2% eller vad det är. Då måste jag be dom sätta tillbaka rabatten vilket dom gör utan mankemank. Konstigt beteende.


Meningen är väl att du inte ska märka det....

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Camaro1969  
#552302
David S skrev:1.72% rörligt på swedbank, rabatten går ut en gång varje år och då höjer dom 0,2% eller vad det är. Då måste jag be dom sätta tillbaka rabatten vilket dom gör utan mankemank. Konstigt beteende.


Njaa, jag har kvar rabattsatsen.. men listräntan har ökat..

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Henrik.E  
#555587 Har haft lånet hos landshypotek i 4 år nu med bundet 2 år åt gången. Nu var det dags att förhandla om räntan igen och fick ett riktigt dåligt erbjudande !
Rörligt 1.95 % , 1 år 1.44 %, 2 år 1.49 %, 3 år 1.64 %,
4 år 1.85% , 5 år 1,95 %

Detta är högre än deras uppgivna räntor på vanligt villalån med samma belåningsgrad !

Har tidigare haft bra rabatter på listräntan där.
2015 band jag 2 år till 0.75% och 2017 fick jag 1.15% på 2 år.
Lånet är på 1.8 milj, belåningsgrad ca 40 % av en värdering som är gjord för 5 år sedan.
Skillnaden nu är att jag har lägre belåningsgrad och högre inkomster än sist jag förhandlade.
Borde ge lägre ränta kan man ju tycka ?
Jag sa att jag även kunde fixa en högre värdering på kanske 1 miljon till pga att jag byggt och renoverat en hel del plus att tillväxten i skogen varit ca 1000 m3 sen sist men detta skulle inte göra nån skillnad.
Inte heller en större engångsamortering skulle göra nån skillnad. Skulle få högre ränta då !

Har även investerat fullt ut ( 4% av lånekostnaden ) i deras investeringskonto förra året så man kan ju undra om dom tror att man känner sig bunden till deras bank då och accepterar vilka räntor som helst?

Frågade också varför det var lägre ränta på deras villalån och fick då till svar att det var högre uppläggningskostnader och mer risk med en jordbruks/skogsfastighet.
Förr har det ju varit tvärs om !

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Bison  
#555622 Är i samma läge och fick sämre erbjudande, fastighetens värde 2600000 lån på (1200000) löste bort 500000 för två år sedan kvar 700000 ska sätta om 300000 nu , har investerat 8% fick ju extra investera ett år, den jag pratade med (ringde upp mej då ingen kunde svara när jag ringde) erbjuder löpande 1,75 1år 1,9 2år 1,95 3år 1,99 fråga inte på längre då jag kanske löser det ist då jag har kapital på 0,75% hos dom, känns som dålig för dom att missa drygt 1% inlåningsränta men det är nog för små pengar i deras sammanhang, hen som ringde var väldigt iver att lägga in det så att jag inte behövde höra av mej om jag tänkte om.. Nä jag återkommer själv då jag har andra erbjudanden och tror jag löser det istället, men du måste ju sätta om det är svaret, jo men jag har till det datumet på mej säger jag, jaha ja det har du bättre koll på än mej vart svaret, då avslutade jag. Märkligt att hen inte var påläst om datum, kändes som en telefonförsäljare och för min del tycker jag kontakten med Landshypotek blivit sämre sen dom började med (vanliga lån)

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Bison  
#555623 Har haft lån sen 2007 där..

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Vedproducent  
#555626 Har rörligt på landshypotek. Gick upp från 1,18 % till nu 1,38 %

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

DrW  
#555676
Vedproducent skrev:Har rörligt på landshypotek. Gick upp från 1,18 % till nu 1,38 %

Samma här.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555679 Jag har två rörliga lån hos Landshypotek, ena gick 15/1 upp från 1,3 till 1,5.
Det andra lånet gick samtidigt upp från 1,5 till 1,7.

Den femåriga 2015-2020 är på 1,8%

Är det lotteri vad man har för rörlig ränta, när t.o.m samma person kan ha två olika?

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555696 Man bör kolla runt lite då och då med andra banker.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Henrik.E  
#556736 Har hört runt en del med andra banker nu och har fått betydligt lägre räntor hos andra.
Detta även utan att ha pension, sparande, lönekonto mm hos dom andra.
På rörliga delen skiljer det mellan 50-60 punkter mot vad jag blev erbjuden hos landshypotek !

Man kan ju undra om det är investeringen på insatskontot som gör att man fått högre ränta där för ju mer man investerat ju sämre har ju ränterabatten blivit !
Den förväntade avkastningen som brukar vara mellan 8-10 % / år ger ju en inkomst på ca 8-10.000kr / år.
Det är ju denna summa som jag får betala extra i låneränta hos landshypotek jämfört med andra banker.

Byter jag bank så försvinner ju möjligheten till att ha kvar insatsen hos landshypotek. Det blir alltså +-0 fast dom andra bankerna är betydligt billigare.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Tikka  
#572138 Då var det dags att göra slag i saken och byta bank. Har varit kund i Landshypotek i 10 år men tydligen är man inte attraktiv som kund längre. Nu hoppade rörlig ränta upp till 2 %. Får väl skylla mig själv som gnetat och amortera ned till en belåningsgrad på 15% av marknadsvärdet.
Det som tidigare var jord och skogsägarnas bank verkar numera profilera sig som bolånetagarna bank om jag ser till det räntesatser som erbjuds på bostadslån.0

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572194 Diskuterade med Landshypotek för en månad sen och frågade varför de erbjuder bolån till 1.19 procent medan jag får betala 1.71 för min skog. Svaret var att de tar en större risk att låna ut till skogs- och lantbruksfastigheter.
Tog upp detta med Danske Bank under Elmia och de lovade återkomma med ett bättre erbjudande. Får se när det kommer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).