Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur funkar en winch på en modern kran?

3 inlägg 2219 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur funkar en winch på en modern kran?

jonko  
#552229 Frågan är kanske dum, men jag hittar inte mycket info om dem.

Har beställt ny BMF kärra med kran (har inte kommit än) och insåg att det skulle behövas en winch.

de är hydrauliska så långt har jag förstått, men, hur grov är wiren generellt? vad håller en sån alltså?
Hur mycket orkar de dra?
är det alltid trådlös fjärr (nu förtiden 2019)?
hur lång wire å höft?
man behöver ha flödet på för att denne skall jobba, passerar alltid oljan via winchen då? eller har man nån kran/ventil?
Vet ej vad det kostar, men jag tolkar det som att det är lönt...



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en winch på en modern kran?

halvproffs  
#552232
jonko skrev:Frågan är kanske dum, men jag hittar inte mycket info om dem.

Har beställt ny BMF kärra med kran (har inte kommit än) och insåg att det skulle behövas en winch.

de är hydrauliska så långt har jag förstått, men, hur grov är wiren generellt? vad håller en sån alltså?
7mm

Hur mycket orkar de dra?
Tillräckligt

är det alltid trådlös fjärr (nu förtiden 2019)? Ja och ett absolut måste.

hur lång wire å höft? Ca 35-40meter

man behöver ha flödet på för att denne skall jobba, passerar alltid oljan via winchen då?
Tryck ligger mot winchmotor hela tiden.

eller har man nån kran/ventil?
I regel inte

Vet ej vad det kostar, men jag tolkar det som att det är lönt...

Ca 15000. Absolut lönt. Vid fastfällning, för att säkra fällriktning vid besvärliga träd och naturligtvis vincha in träd som man inte når på annat vis.
Allt skrivet utan personligt ansvar

Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en winch på en modern kran?

Fredi  
#552285 Här ser du lite info på vinschar som flere tillverkare använder. http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulv ... 2200/126/1

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).