Motorsåg och handhållet

Stihl MS 241 M-tronic

299 inlägg 159017 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Stihl_241  
#552120
volvo_buster skrev:
BM 35 skrev:Jag kan inte köra på aspen får ont i huvudet



Dito!

När jag gick på kurs, så körde de flesta på Aspen och jag kände att de luktade inte alls som efter min såg med Stihl´s (Kemetyl) bränsle....fick ont i huvudet framåt kvällen 2 dagar i rad, likt sådan man får av avgaser. Är det ett känt problem att Aspen ger huvudvärk Trots att många påstår att det är det bästa bränslet?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

JensSkoog  
#552125
Stihl_241 skrev:... Är det ett känt problem att Aspen ger huvudvärk Trots att många påstår att det är det bästa bränslet?

Själv kör jag på Stihls Motomix och har blivit van med "doften" av den. Mackbensin mår jag illa av. Känns som jag har varit på fyllo om jag körer med den en hel dag. Jag är lite kluven gentemot Aspen. Visst är den billigare här än Stihls bensin, men jag mår inte bra av avgasen. Inte så illa som mackbensin. Beror väl gärna på vana, men det kan ju vara oljan som finns i bensinen, eftersom det anar mig att det mesta av alkylatbensin är samma soppan.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

totte  
#552131
Stihl_241 skrev:
volvo_buster skrev:
BM 35 skrev:Jag kan inte köra på aspen får ont i huvudet



Dito!

När jag gick på kurs, så körde de flesta på Aspen och jag kände att de luktade inte alls som efter min såg med Stihl´s (Kemetyl) bränsle....fick ont i huvudet framåt kvällen 2 dagar i rad, likt sådan man får av avgaser. Är det ett känt problem att Aspen ger huvudvärk Trots att många påstår att det är det bästa bränslet?


Ja det är känt att vissa personer inte tål Aspen och det är med största sannolikhet oljan. Köp något annat alkylat, t ex OK, eller köp Aspen 4T och en bra tvåtaktsolja av nåt annat märke och blanda själv.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Stihl_241  
#552134 Har ytterligare en fråga: Efter 5-6 tankar så körde jag slut bränslet tills sågen dog. Tankade upp med kompisens dunk (Aspen) och skulle fortsätta köra. Såget startade, men jag hann inte till första grenen innan den bluddrade på gaspådrag och ville dö (likt när bränslet är slut) Drog igång den igen och gasade försiktigt så den kom upp i varv, och sedan gick den någorlunda bra igen. Tankade 3 gånger efter de, utan att köra helt slut, och således alltid en viss % Aspen kvar i tanken. Dock nästan alltid detta krångel med att den vill dö efter start,+2-3 gånger fler dragningar i snöret och inte alls samma klipp/Acc som före tankningen av Aspen.
Jag vet med mig att sågen kan behöva kalibreras om efter byte av bränsle, så är det troligtvis så att den var bränslebytet som ställde till det?
Borde inte sågen gå normalt sen, när man tankat "rätt" bränsle igen?
Kan även meddela att ljuddämparen numera ser lite lätt kletig/blöt ut.

Tömde ur tanken helt idag och sköljde med en skvätt Stihl-bränsle, och fyllde sedan fullt med densamma.
Startade sedan och lät sågen gå på choke/startläget i 2 minuter (hade visst räckt med 1 minut), stängde av. Väntade en stund och drog igång. Vet inte om det är inbillning, men jag tycker såget svarar på gasen som det ska igen, iallafall i tomkörning. 8)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Stihl_241  
#552137
JensSkoog skrev:
Stihl_241 skrev:... Är det ett känt problem att Aspen ger huvudvärk Trots att många påstår att det är det bästa bränslet?

Själv kör jag på Stihls Motomix och har blivit van med "doften" av den. Mackbensin mår jag illa av. Känns som jag har varit på fyllo om jag körer med den en hel dag. Jag är lite kluven gentemot Aspen. Visst är den billigare här än Stihls bensin, men jag mår inte bra av avgasen. Inte så illa som mackbensin. Beror väl gärna på vana, men det kan ju vara oljan som finns i bensinen, eftersom det anar mig att det mesta av alkylatbensin är samma soppan.

Tackar för svar! Ja vad jag också har hört, så är det just oljan som är den stora skillnaden....dock ska väl Aspen vara mer miljövänlig? Och således mer hälsomsam.....och därmed inte ge huvudvärk? :shock: Mycket knepigt tycker ja!
Är det någon som vet hur det är med Starta´s bränsle?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Stihl_241  
#552142
BM 35 skrev:Jag kan inte köra på aspen får ont i huvudet



Dito!

Ja det är känt att vissa personer inte tål Aspen och det är med största sannolikhet oljan. Köp något annat alkylat, t ex OK, eller köp Aspen 4T och en bra tvåtaktsolja av nåt annat märke och blanda själv.


Tackar! Jag kör också med "MotoMix" (Kemetyl´s alkylat) och vad jag förstått så är det en olja från Castrol i den, och den verkar fungera bra för mig :-bd

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Avslutat-02  
#552147 Aspen bränsle är det bästa, men ja den har ryckte om sig att lukta.

Nu har de bytt olja igen, och det är bättre.
Stihl soppan, är ett nästan lika bra bränsle.

Köp inte OK /Preem. Dessa har visat sig orsaka skärning.

Jag har märkt att om man slår i lite K-sprit i aspen, så minskar lukten.

Ja köper ca 4000 L varje år och säljer.
Använder själv ca 800 L varje år.
Blandade själv förr, men fy vilket kladd, och sågen mår inte bra.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

JensSkoog  
#552161
Stihl_241 skrev:Är det någon som vet hur det är med Starta´s bränsle?

Grannen köpte Starta, och fick inte start als på sin lånade MS261.
Jag skölde ur den med Motomix och tankade, och sågen gick som en dröm. :wink:

Starta kan du använda när du ska elda upp
veden som blev till övers från i fjol :d

Senn har jag upplevd att mina sågar som jag körer på Motomix, inte gillar Aspen
eller Felleskjøpets bensin. Då får jag kalibrera dom innan dom funkar som dom ska.

Men jag är ju bara en hobbykörare som köper och
körer själv 350 - 400 liter i året :oops:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Avslutat-02  
#552166 Skulle inte ens försöka tända spisen med den soppan, efter att ha stått i öppnad dunk i ca en vecka så fick ja knappt fart på sågen.

Den mängden bränsle räcker väl till att kalla sig, proffs förbrukare, eller bara törstig.😉🤔🤣

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Stihl_241  
#552173
JensSkoog skrev:
Stihl_241 skrev:Är det någon som vet hur det är med Starta´s bränsle?


Senn har jag upplevd att mina sågar som jag körer på Motomix, inte gillar Aspen
eller Felleskjøpets bensin. Då får jag kalibrera dom innan dom funkar som dom ska.
Men jag är ju bara en hobbykörare som köper och
körer själv 350 - 400 liter i året :oops:

Det ser jag som svar på min tidigare fråga jag ställde.....det Är alltså såpass känsligt! Men varför går inte såget som det ska igen, när man tankar bränslet som den är kalibrerad för? Utan kalibrering alltså...

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Stihl_241  
#552176
vinterrojarn skrev:Skulle inte ens försöka tända spisen med den soppan, efter att ha stått i öppnad dunk i ca en vecka så fick ja knappt fart på sågen.

Den mängden bränsle räcker väl till att kalla sig, proffs förbrukare, eller bara törstig.😉🤔🤣

Haha, är det verkligen så illa? Starta tycker jag ändå brukar ha hyfsade produkter, med tanke på det något billigare priset på det mesta. Du vet inte vem/vilka som tillverkar deras innehåll i bränslet?
Och vet du något mer om den nya oljan i Aspen...egentillverkad?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Avslutat-02  
#552178 Ja du, det vet ja faktiskt inte.

Men ja köpte bränsle på Rusta, och tankade sågen, efter en vecka tankade ja aspen igen.

Sågen gick inte,, det visade sig att bränslefilter satt igen, med en brungägga.
Bytte och sågen startade.


Det är känsliga saker, det där.

Som att köpa 95oktan och glömma helsyntetiskt olja. Det kan bli dyrt, när oljan ibland inte blandar sig med bensinen pga etanolen. :(( :((

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Avslutat-02  
#552184 Nä då så illa är det inte, men man ska tänka sig för va man slår i tanken.

Ja tror att aspen har börjat med egen olja.

Ja köper deras diesel till traktorn, och vilken skillnad.
Den går tystare, bättre, har blivit starkare, och dricker mindre.

Ja köper på fat.

Låg på en förbrukning på ca 6-7 L i timmen.
Nu med aspen ligger ja på ca: 5-5.5 L i timmen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

JensSkoog  
#552205
Stihl_241 skrev:Det ser jag som svar på min tidigare fråga jag ställde.....det Är alltså såpass känsligt! Men varför går inte såget som det ska igen, när man tankar bränslet som den är kalibrerad för? Utan kalibrering alltså...

Verkar som om när man går tillbaka till det "gamla" bränslet, så har
sågen redan gjort sitt bästa för att kalibrera sig till något annat, så
därför får man köra en kalibrering igen - men det där är ju en hel
vetenskap, så jag ska inte vara altför säker :???:

Senn så är det väl så att dom olika märkesbränslorna som
Aspen, Husqvarna, Felleskjøpet och Motomix är till att lita
på och att dom håller samma kvalite hela tiden.
Det kan verka som att det inte går för Starta.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Stihl_241  
#552210
JensSkoog skrev:
Stihl_241 skrev:Det ser jag som svar på min tidigare fråga jag ställde.....det Är alltså såpass känsligt! Men varför går inte såget som det ska igen, när man tankar bränslet som den är kalibrerad för? Utan kalibrering alltså...

Verkar som om när man går tillbaka till det "gamla" bränslet, så har
sågen redan gjort sitt bästa för att kalibrera sig till något annat, så
därför får man köra en kalibrering igen - men det där är ju en hel
vetenskap, så jag ska inte vara altför säker :???:

Senn så är det väl så att dom olika märkesbränslorna som
Aspen, Husqvarna, Felleskjøpet och Motomix är till att lita
på och att dom håller samma kvalite hela tiden.
Det kan verka som att det inte går för Starta.

Ja misstänkte att det var lite så ja! Hursom, så hoppas ja nu att de är skillnad även när ja börjar såga....men det återstår att se!

Vet du vem som tillverkar husqvarnas bränsle? Aspen med annan etikett?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).