Skogsröjning

kantzoner ungskog / underväxt

45 inlägg 7666 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

isteskog  
#551947 Bandning ska ske på barmark om man är det minsta seriös! Mycket kultur och naturvård försvinner när snön kommer. för att inte tala om rågångar ..... Mycket svårt att se märken i träd och annat som underlättar rågångsletande fastän man har Gps.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#551950 Planerare gjorde jobbet när det var barmark.
Men nu kommer det att bli jätte trevligt att leta och hitta rågången.

Förstår bara inte varför man inte bandade klart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551995
vinterrojarn skrev:Planerare gjorde jobbet när det var barmark.
Men nu kommer det att bli jätte trevligt att leta och hitta rågången.

Förstår bara inte varför man inte bandade klart.


Missade att även rågången var dåligt bandad (minst sagt :mrgreen: ) igår när jag skrev ett inlägg här. När jag röjde och stod inför sånt här så hörde jag bara av mig till uppdragsgivaren och bad dem fixa det. Om vi tänker oss ett scenario där du letar fram rågången och röjer dit och skördarföraren följer det röjda så kan det ju bli lite svettigt om det visar sig att du har röjt fel och man nu har avverkat på grannes mark.. Lätt hänt.

Nej det där är MS problem, de kan ju försöka hitta rågången nu när snön ligger djup.

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#551996 Ja har pratat med kunden och han ska visa vart rågången går.
Han blev väldigt förvånad att inte MS gjort ett bättre jobb.

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#551997 Ska ta bilder i morgon och lägga upp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551998
alias skrev:
vinterrojarn skrev:oh nej,men det är inte inspektorn som har bandat, utan en extern firma.

och den planeraren verkar ha fått hjärnsläpp.

jag lämnar sällan mer än ca 3 meters kantzon intill blöthåll eller annat naturområde.

men här bandade man av ett stort område och en hel gallring pga den ligger i ett sluttande område och har en bäck
tvärs igenom.....


Detta är ett mycket udda koncept - den som köpt avverkningen och därmed talat med markägaren om dennes önskemål borde givetvis vara den som planerar avverkningen.

Personligen vill jag avverkningsplanera allt själv (vägar, fröträd, naturvård m.m.) och alltid godkänna traktdirektivet innan avverkningen påbörjas.

Detta för att slippa problem med att info ska gå fler led än nödvändigt förrän det når själva utföraren (med risk att information försvinner eller förvrängs).

Sen förstår jag att alla kanske inte har kunskapen/tiden/intresset för att själv planera sina avverkningstrakter - men informationen bör inte passera fler led än nödvändigt.

30 meters kantzon!!! - den som försökt med något dylikt hos mig hade åkt ut med huvudet före. Jag kan spara lite löv och lägre barr mot småkärr och dylikt, men där går gränsen!

MVH
Alias


Jag är själv planerare (extern) och det här kommer att bli mer och mer vanligt, inspektorer och virkesköpare hinner inte med allt nu när det blir mer och mer som ska tas hänsyn till i planeringen (om man är certad), men det ska ju ändå bli bra för alla parter.
Jag planerar mest på bolagsmark men har även gjort en del privatköp och man får ju höra av sig till markägaren om det är något speciellt med trakten. Jag har inte upplevt det som att privata vill ha mindre lämnad hänsyn utan snarare tvärt om, man har nån fläck med björk som ska sparas som vedtag osv. Men det finns nog de som sopar ner allt också.

Det där jag skrev om 25m kantzon i vattenskyddsområde kan man inte göra nåt åt, det är LST som styr. Det är inte förbjudet att hugga manuellt, men man får inte köra maskin innanför. Skördaren når 10m in så det blir 15m kvar, här finns det en marknad för manuellhuggare + häst!
Man kan ju plocka ut barrträden och lämna skuggande löv som kantzon så är alla glada, trots vattenskyddsområden och diverse förbud...
Senast redigerad av Mettämies sön 17 feb 2019, 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#552000 Våra entreprenörer brukar få välja, kör som markägaren vill eller så blir man utan den körningen.

Det har hänt någongång att firman lämnat, annars har naturträd och liknande åkt med.

Men här är det största problemet att de inte ha frågat, bara gjort något.

Markägaren har inte fått det han beställt,
Nämligen en totalsanering och upprensning.
Inspektorn lydde men tydligen inte planeraren.

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#552001 När det gäller dikena, har han lämnat in en ansökan om att få gräva, den är godkänd.

Konstigt att man då väljer att lämna 30 m kantzon.

Skitsamma det är ner röjt och uppsnyggat hela vägen fram och banden borttagna.

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

isteskog  
#552040 Planerarn har väl gått någon kurs! Kanske SNF ledde kursen ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Lars Lundqvist SLU  
#552045 Det var mycket löst tyckande i den här tråden...
Råden om naturhänsyn kring vattendrag och våtmarker har ändrats under senare år. För den som vill lära sig det allra senaste finns det en hel del matnyttigt här:

https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-sk ... ljohansyn/

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#552048 Ja röjer efter kundens begäran.
Bryr mig inte om SS råd eller LST.

Kunden avgör.

I det fallet ja skriver om så är det grävda diken som ska diskas om efter avverkning.

Kunden har vilja att rensa skogen på dödved,aspar,sängar,alar,och annat som kan blir problem i framtiden. :d

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

isteskog  
#552054 Har du en sån där telefon som väljer egna ord ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552073
isteskog skrev:Har du en sån där telefon som väljer egna ord ...... 😉


Verkar ju helt ypperligt att kunna kasta sig på sängen efter att ha diskat färdigt dikena!

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#552082 Japp, kan vara väldigt dryg ibland....

Den tål inte kyla heller, då dör den och slutar fungerar när man fått igång den...

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#552084 Hmmm ingen dum ide, att diska i diket, sängen har ja hellre inom hus. :oops:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).