Virkesmätning och Matrisfub

Hur mycket krymper virket efter avverkning?

15 inlägg 5710 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket krymper virket efter avverkning?

Fredrik Reuter  
#551933 Ponera att du säljer en gallring på vårvintern och totalvolymen är 1000 m3fub som du får 300 kr/m3fub netto för. Efter en månad och inmätning får du då 282.000 kr av köparen för virket.

Vad nu tänker du? Skördarföraren sa ju att det var 1000 m3fub, då borde jag ju fått 300.000 kr - varför saknas 18.000 kr. Du kollar inmätningsbeskedet och ser att det var 3% vrak och börjar räkna. Jag borde ju fått 291.000 då. Du kollar vidare och ser att inmätt volym är 940 m3fub efter avdrag för 30 m3fub vrak. Skördarföraren sade att maskinen var krönt för skördarmätning och ändå saknas 30 m3fub och avlägget är tomt.

Anledningen till de 3% som försvunnit kan då vara att virket krympt. Vid vägkant kan volymen i vältan minska 3% på en månad på grund av att vattnet dunstar ur stockarna och volymen sjunker.

Jag hittade ett intressant ex-jobb som tar upp detta och belyser problematiken som, beroende på köpform, antingen kan vara köparens eller säljarens. Vid gallring är AvverkningsUppdrag vanligast (AU) och man får alltså betalt först när virket är inmätt. Blir då virket liggande ett tag efter att det avverkats så kan skogsägaren tappa 3% i virkesvolym.

Enligt enkäter gjorda i ex-jobbet så kan det vara så att majoriteten av avverkningsposterna (55%) påverkas av krympning eftersom de har transportledtider på över 21 dagar.

För skogsägaren är de enklaste lösningarna för att inte drabbas av detta att kräva skördarmätning vid AU eller sälja genom rotpost. Rotposter är ju främst till för slutavverkning så när det gäller gallring så är det endast skördarmätning som gäller.

Det är främst barken som krymper i volym och jag hittade inget om de så kallade barkfunktionerna som används vid omräkning från travmätt till under bark. Med tanke på den maktförskjutning som finns i virkesaffären så luttrar jag till med att den funktionen troligen avser färsk bark...

Här är ex-jobbet så du själv kan fördjupa dig: https://stud.epsilon.slu.se/7478/1/Tuns ... 141024.pdf

Vad är dina tankar om detta?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

Axl  
#551946 LRK betalas ju också efter inmätt volym.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

isteskog  
#551948 Rotpost är nog det enda som inte krymper ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551949 Stampris betalas efter sködning. Finns väl bara på slutavverkning. Där faller risken på köparen.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

isteskog  
#551951 Körs det något på stampris i Sverige då?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551955 Intressant, det examens jobbet skal jag läsa.
Hur mycket det krymper beror nog också på årstid.
Här är lite uppgifter på timmer jag levererade förra våren avseende hur mycket som blev bedömt som under 18 cm.
2018-01-29 1,8%
2018-01-30 1,3%
2018-02-19 0,56%

2018-05-29 5,2%
2018-05-30 2,8%
2018-06-04 4,7% och 7,3%
Gnällde lite till uppköparen att det dröjt ut på tiden för hämtning och mer hamnat under 18 cm, hon trodde inte det berodde på krympning.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551957
isteskog skrev:Körs det något på stampris i Sverige då?

Södra kör stampris på bra mycket av sin avverkning. Vet inte om sveaskog gör det fortfarande men hade försök för några år sedan.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551958 När jag körde rotposter. Och markägaren kom ut och frågade hur mycket jag hugger?? Och volymen redan va upp nåd. Så jag sa som de va att den fina dungen som är kvar de är gratis för sågverket...

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551959 Då blev han inte lika glad som han va i början när han berättade hur bra betalt han fått.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

halvproffs  
#551965
Tåndemåla skrev:Stampris betalas efter sködning. Finns väl bara på slutavverkning. Där faller risken på köparen.

Två ord jag aldrig hört eller läst; vad är stampris respektive sködning?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551971
just_det skrev:Då blev han inte lika glad som han va i början när han berättade hur bra betalt han fått.

Det är något som man haft på känn att volymen underskattas vid traditionell brösthöjdsklavning. Men krympning av barken har jag aldrig hört om förut. Vore mätningen korrekt i m3fub så skulle det inte spela någon roll.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

svampbob  
#551975 Jag kan tänka mig att björkmassa som är lite klent och krokigt torkar och krymper rätt rejält om vältan får ligga några veckor på vårkanten. Jag tycker mig själv kunna märka att björk långveden jag kapar på slutet bitvis är rejält torr bara genom att kvistknivarna har öppnat upp nävret och vårvindarna har dragit ur fukten.
Även massan från förstagallring av gran borde krympa rätt rejält under rätt årstid.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551983
halvproffs skrev:
Tåndemåla skrev:Stampris betalas efter sködning. Finns väl bara på slutavverkning. Där faller risken på köparen.

Två ord jag aldrig hört eller läst; vad är stampris respektive sködning?

Sködning är ett en felskrivning men hur man säger skördning!😬Stampris är en avverkningsform där men får ett vist pris för ett träd vid en viss diam. Sedan är det upp till köparen att avgöra hur denna bil aptera trädet! Betalning för posten blir när entp skickat sin faktura oftast 3-5 dagar efter skotning!

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

halvproffs  
#551986 Jaha 👍 Här har jag aldrig hört talas om stampris. Snabb utbetalning alltså.
Ungefär som rotpost då ?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket krymper virket efter avverkning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551991 Nja det är ett uppdrag men betalning på skördad volym. Men snabbt går det!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).