Verkstan

Fjärrkontroll till vinsch funkar inte

8 inlägg 5707 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fjärrkontroll till vinsch funkar inte

menhir  
#551937 Hej!

Jag har en radiostyrd vinsch från Agne Eriksson (http://www.agneeriksson.se/index.php/me ... hen-160-r/). Radiostyrningen som ingår är av märke Tele Radio men deras manualer nämner inte något om fel som kan uppstå (https://www.tele-radio.com/sv/support/nedladdningar/).

Idag när jag startade fjärrkontrollen började dioden i mitten att kontinuerligt blinka grönt och vinschen reagerade inte på någon knapptryckning. Normalt sett räcker det att trycka på On så lyser den gröna dioden i mitten som hastigast, slocknar och sedan fungerar vinschen. Jag tänkte att det kanske var batterierna som var dåliga så jag bytte ikväll, men det hjälpte inte.

Vet någon av er vad blinkningarna betyder och hur jag får den att fungera igen?





   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Fjärrkontroll till vinsch funkar inte

fura  
#551963 När min vinsch inte fungerar brukar strömförsörningen från traktorn glappa i kontakten eller så har fukt trängt in i radiosignalmottagaren på kranen.När detta inträffat har jag tagit av locket och värmt med varmluftpistol för att smälta is och torka upp fukten.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrkontroll till vinsch funkar inte

halvproffs  
#551966 Exakt det tänkte jag också skriva. Ofta något glappt eller fuktigt någonstans.

Avatar Fallback

Re: Fjärrkontroll till vinsch funkar inte

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551973 Jag öppnade upp och skrapade bort bildat ärg så på kretskortet så hoppade det igång igen.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrkontroll till vinsch funkar inte

menhir  
#551974 Tack för tipset. Det är alltså mottagaren och inte fjärrkontrollen som kan vara problem. Jag får skruva isär den under dagen och se.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärrkontroll till vinsch funkar inte

Traktordave  
#551977 Vi har haft problem både med fukt i fjärrkontroll och att radiomottagare gått sönder.
Torkade fjärrkontrollen inomhus och skrapade bort lite ärg så var den som ny igen.
När radiomottagaren gick sönder fick vi bra telefonsupport från Teleradio. Trevliga, kunniga och svarade snabbt. Den gången tappade mottagaren hela tiden programmering så man fick programmera om den hela tiden.
Håller med om att deras manualer är så där, men telesupporten är bättre!

Användarvisningsbild

Re: Fjärrkontroll till vinsch funkar inte

menhir  
#551979 Fjärrkontrollen såg ut som ny inuti när jag bytte batteri igår så ingen fukt eller ärg i sikte.

Vad bra att telefonsupporten är bra. Får testa den imorgon, gissar att de har stängt på helgen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärrkontroll till vinsch funkar inte

MatsGunnarAlfred  
#771385 Hej. Hur gick det? Vad var problemet för dig? Jag har samma problem. Köpte en begagnad vagn och missade att kontrollera att vinschen fungerade 😥 nu blinkar bara lampan och inget händer. Jag har ljus på vagnen också och det går på vinschkontakten så ström lär det ligga på kontakten. Skulle vara intressant att få reda på vad du hade för problem.
MVH
Mats

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).