Öppna kategorin

Byta jobb

126 inlägg 32621 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byta jobb

jannee  
#551846 Egentligen ska man aldrig vara längre tid än 5 år på samma jobb, man slutar nämligen tillföra något, blir ungefär som gamla inventarier, fungerar men inte mer än knappt :mrgreen:
Det däringa nytänkande och kreativiteten försvinner i samma takt som åren går.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Byta jobb

Palakangas  
#551849
jannee skrev:Egentligen ska man aldrig vara längre tid än 5 år på samma jobb, man slutar nämligen tillföra något, blir ungefär som gamla inventarier, fungerar men inte mer än knappt :mrgreen:
Det däringa nytänkande och kreativiteten försvinner i samma takt som åren går.

Jag är inne på 42a året på samma företag.men de sista 37 åren är alltså bortkastade?

Avatar Fallback

Re: Byta jobb

Tralsmo  
#551857 Inga år me jobb e bortkastade om man trivs men det är väldigt olika hur man ä som person.

Har själv hoppat lite hit å dit me åren. Samtidigt som jag haft eget, sen 1990.

Får ju " göra" vinterojarn besviken igen å hålla mä Janne.

Har växlat mellan 2 arbetsgivare 5 gånger inom verkstadsindustrin på 80 å 90 tal å känner precis som Janne idet fallet.

Från 2001 till 2011 så jobbade jag som tekniker å reperatör åt ett säljande företag inom verkstadsindustrin å det ä nog det roligaste jobb jag haft.
Socialt å kunder som uppskattade jobbet samtidigt som arbetsgivaren var jättebra. Slutade där 2011 för å jobba som skogsentrepenör och med egen skog.
Kände aldrig egentligen att jag borde slutat men det funkade inte att kombinera längre.

Så här 8 9 år senare så ångrar jag inte det en sekund.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551867
jannee skrev:Egentligen ska man aldrig vara längre tid än 5 år på samma jobb, man slutar nämligen tillföra något, blir ungefär som gamla inventarier, fungerar men inte mer än knappt :mrgreen:
Det däringa nytänkande och kreativiteten försvinner i samma takt som åren går.

Men du va mig en riktig dysterkvist! Så där är det ju inte alls i min erfarenhet!
:smile:

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#551868
T Landström skrev:Just nu är jag i valet och kvalet... Säga upp mig och starta eget...eller söka mig till en annan firma...eller ska jag härda ut och stanna kvar...


Det är jättesvårt med jobb, särskilt om man inte trivs jättebra, och du har ju också skrivit om missförhållanden på ditt jobb här vid ett par tillfällen.
Samtidigt är det svårt att bryta för trots allt vet man vad man har. Det kan kanske liknas vid Askungens tvivel om balen.
Hoppas verkligen att det löser sig för dig för sådana här tankar tar mycket tid och ork i anspråk.

Hur som helst så ångrar jag inte min "utflykt" bara lite tråkigt att det inte höll längre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

totte  
#551871 Är väl lite blandade känslor nu antar jag, tråkigt att det blev slut på det nya kneget och kanske inte helt entusiastiskt att gå tillbaka till det du var rätt trött på. Samtidigt känns det väl rätt lugnt att ha försörjningen fixad. Vi får väl höra sen vad framtiden för med sig. Stort lycka till vad det nu än blir framöver.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#551872
jannee skrev:Egentligen ska man aldrig vara längre tid än 5 år på samma jobb, man slutar nämligen tillföra något, blir ungefär som gamla inventarier, fungerar men inte mer än knappt :mrgreen:
Det däringa nytänkande och kreativiteten försvinner i samma takt som åren går.


Till viss del kan det nog stämma. Min erfarenhet är att mycket hänger på cheferna och hur framsynta, förändringsbenägna och hur de uppmuntrar sina medarbetare till att ta egna initiativ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#551874
totte skrev:Är väl lite blandade känslor nu antar jag, tråkigt att det blev slut på det nya kneget och kanske inte helt entusiastiskt att gå tillbaka till det du var rätt trött på. Samtidigt känns det väl rätt lugnt att ha försörjningen fixad. Vi får väl höra sen vad framtiden för med sig. Stort lycka till vad det nu än blir framöver.


Visst är det lite blandade känslor men till övervägande mot det positiva faktisk och som du skriver så kommer det in pengar på kontot utan uppehåll och i samma mängd.
Det jag oroar mig mest är att alla kommer att säga: Vad vad det vi sa, om mitt nekande till deras påstående om att jag skulle vara tillbaka innan April. :oops: :???:
Men jag vågade iallafall prova något nytt till skillnad till de andra och det är jag stolt över.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

T Landström  
#551876
ananders skrev:
T Landström skrev:Just nu är jag i valet och kvalet... Säga upp mig och starta eget...eller söka mig till en annan firma...eller ska jag härda ut och stanna kvar...


Det är jättesvårt med jobb, särskilt om man inte trivs jättebra, och du har ju också skrivit om missförhållanden på ditt jobb här vid ett par tillfällen.
Samtidigt är det svårt att bryta för trots allt vet man vad man har. Det kan kanske liknas vid Askungens tvivel om balen.
Hoppas verkligen att det löser sig för dig för sådana här tankar tar mycket tid och ork i anspråk.

Hur som helst så ångrar jag inte min "utflykt" bara lite tråkigt att det inte höll längre.


Mmm...jag bytte tjänst vid årsskiftet... Gick från tjänsteman/chef tillbaka till snickare och det känns inte rätt...
Så nu är frågan om man ska ta kontakt med en "konkurrent" där två tidigare kollegor jobbar eller om man jag ska testa att köra eget igen...men då kombinera bygg och skog...

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551882
T Landström skrev:Så nu är frågan om man ska ta kontakt med en "konkurrent" där två tidigare kollegor jobbar eller om man jag ska testa att köra eget igen...men då kombinera bygg och skog...

Starta eget bolag! Som du tänker(skriver) låter det i mina ögon som det givna. Finns inget som att vara företagare. Är under 60 så anställ några i bolaget, ja du vet det där förstås. Men dela på kostnader över flera gör underverk för lönsamheten.
Varför krångla med dryga arbetsgivare i dessa tider när det är brist på kompetent folk överallt!

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551883
ananders skrev:
totte skrev:Är väl lite blandade känslor nu antar jag, tråkigt att det blev slut på det nya kneget och kanske inte helt entusiastiskt att gå tillbaka till det du var rätt trött på. Samtidigt känns det väl rätt lugnt att ha försörjningen fixad. Vi får väl höra sen vad framtiden för med sig. Stort lycka till vad det nu än blir framöver.


Visst är det lite blandade känslor men till övervägande mot det positiva faktisk och som du skriver så kommer det in pengar på kontot utan uppehåll och i samma mängd.
Det jag oroar mig mest är att alla kommer att säga: Vad vad det vi sa, om mitt nekande till deras påstående om att jag skulle vara tillbaka innan April. :oops: :???:
Men jag vågade iallafall prova något nytt till skillnad till de andra och det är jag stolt över.


Nä finns inget värre än bittermandlar. Som bara gnäller utan att ta tag i saken om det är så illa. :smile:

Avatar Fallback

Re: Byta jobb

Palakangas  
#551885 Mina snart 42 år är en vandring från att stå på en gångbom ute på sjön och sticka på stockar till inkapning till vad som till slut blev furuplywood till att nu sitta i en inglasad manöverhytt och köra en datastyrd fanersvarv. Slutprodukten nu är spärrskikt till golv. Resan över de åren är även ett bevis på att med rätt ägare kan ett företag överleva det mesta. 90 år firade Plyfa i fjol.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Zetor25  
#551896
Palakangas skrev:
jannee skrev:Egentligen ska man aldrig vara längre tid än 5 år på samma jobb, man slutar nämligen tillföra något, blir ungefär som gamla inventarier, fungerar men inte mer än knappt
Det däringa nytänkande och kreativiteten försvinner i samma takt som åren går.

Jag är inne på 42a året på samma företag.men de sista 37 åren är alltså bortkastade?

Ja mer eller mindre. På plyfa ska man nog inte vara längre än nödvändigt. :wink:

Avatar Fallback

Re: Byta jobb

isteskog  
#551902 Är nog väldigt individuellt som det mesta ..... 🙂

Avatar Fallback

Re: Byta jobb

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551910 Själv så fick jag 25-års klockan i slutet av året. Nästan direkt så sa jag upp mig och började nytt jobb 1/2.
Sa upp mig från ett amerikanskt företag som gör läkemedelssubstanser och började på en fastbränslepanna på massabruk.

Bytte från 5-skift till 6-skift. Lönen verkar bli rätt lika trots 25 års skillnad i erfarenhet.

Jag är inte främmande för att byta tillbaka, men lite törrt skulle det allt kännas 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).