Skogsröjning

kantzoner ungskog / underväxt

45 inlägg 7701 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#551817 Det är viktigt att underhålla diken och annat.

Men att lämna halva skogen helt är ju vansinne. Nu finns bilder i en annan tråd, här på forumet. Där ja också skriver om skyttebana, som går där i närheten.

Markägaren blev förbannad att det skulle lämnas, och beordrade mig att röja ut till rågången.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

alias  
#551901
vinterrojarn skrev:oh nej,men det är inte inspektorn som har bandat, utan en extern firma.

och den planeraren verkar ha fått hjärnsläpp.

jag lämnar sällan mer än ca 3 meters kantzon intill blöthåll eller annat naturområde.

men här bandade man av ett stort område och en hel gallring pga den ligger i ett sluttande område och har en bäck
tvärs igenom.....


Detta är ett mycket udda koncept - den som köpt avverkningen och därmed talat med markägaren om dennes önskemål borde givetvis vara den som planerar avverkningen.

Personligen vill jag avverkningsplanera allt själv (vägar, fröträd, naturvård m.m.) och alltid godkänna traktdirektivet innan avverkningen påbörjas.

Detta för att slippa problem med att info ska gå fler led än nödvändigt förrän det når själva utföraren (med risk att information försvinner eller förvrängs).

Sen förstår jag att alla kanske inte har kunskapen/tiden/intresset för att själv planera sina avverkningstrakter - men informationen bör inte passera fler led än nödvändigt.

30 meters kantzon!!! - den som försökt med något dylikt hos mig hade åkt ut med huvudet före. Jag kan spara lite löv och lägre barr mot småkärr och dylikt, men där går gränsen!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#551906 Det har tagit ett beslut att använda externa entreprenörer som ska vända och planer röjning, gallring, avverkning.

Detta går sisådär i bland.
Den här gången gick det inge vidare.

Inga band i rågången, den är inte uppmärkt alls, medans beståndsgränserna är märkta som tusan.

Fick till svar att: nä rågången den tar vi ut med skördarens gps, men om skördaren mäter fel på gps:en då?

Är det inte bättre att märka rågången och köra beståndsgränserna med skördarens gps?

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

isteskog  
#551912 Låter märkligt! När jag planerade åt samma bolag för några år sen så bandade jag rågångarna och beståndsindelningen om det inte var självklara gränser mellan bestånden. Avbandningar mot vattendrag gjordes ej, det skötte skördaren själv. Likaså naturvård fick jag ej banda bort. Måste ha blivit andra bestämmelser på bara 3 år. 🙃

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#551919 Ja blev väldigt förvånad, för ja kan ju inte hålla reda på rågångarna överallt...

Det brukar vara dessa som sagt man sätter ut.

Men inte här, finns inte ett band i rågången.
Men gul/röda band sitter överallt.
Men tydligen så ska det vara gult/rött/blått för att vara rågång.

Jobbat länge men aldrig varit med om sån dålig planering, det är ju ändå inte lite vi pratar om det är totalt 63 ha......

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

isteskog  
#551926 Jippikul att leta obefintliga rågångar i snö ........... 👎

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#551929 Näpp det kan ja aldrig tänka mig....

Likvärdig skog på båda sidor och dålig terräng...

Hmm låter jättekul..... #:-s :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Zetor 25  
#551932 Mellanskog har väl bytt rågångsband på sistone. Förr hade dom väl rödgula liknande holmen m.f. eller..

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

isteskog  
#551934 Är ett evigt bytande på snitselfärger på bolagen. Holmen har också bytt!

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#551935 Japp.
Tråkigt att man får in ett jobb men man får ingen information om själva jobbet.

Jobba i blindo är ingen höjdare.

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Zetor 25  
#551938
isteskog skrev:Är ett evigt bytande på snitselfärger på bolagen. Holmen har också bytt!
Borde vara nån slags standard på snitslarna mellan bolag å s.ä.fören..

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Zetor 25  
#551939 Vad bandar Holmen med för färg i rågång i Bollnästrakten då?

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

isteskog  
#551940 Man tycker det! 🙃
Samma som Mellanskog har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#551941 Roligaste ja har sett är den välbandade beståndsgränsen emot ett hygge, där sitter banden två och två hela vägen med ca 6 avstånd. Svårt att missa ett hygge.

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Zetor 25  
#551943 😀 ja,det ska inte bandas osäkra rågångar då det är mycket snö å upplega
Då kan det bli mycket tok. Han tog väl igen det mot hygget där han "hittade "rågången...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).