Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138271 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Kse  
#538200 Beklagar sorgen.

Jag lever väldigt nära min far, vi arbetar tillsammans och har så gjort i 20 år.
Även om det inte är lika intensivt som förr då vi numera jobbar mer åtskillt är vi ständigt beroende av varandra.
Den dagen det är dax för gubben att fälla in årorna kommer det som Jens skriver att bli ett stort hål kvar.
Farsan kan vara en riktig idiot mellan varven 😄 men vi är båda kortsinta så även om vi ryker ihop i land så brukar det lösa sig ganska snabbt.
Min fru säger dessutom att jag blir mer och mer lik min far.

Jag är glad att jag fått arbeta med honom så pass länge ändå vilket är få förunnat.

Starkt av dig att dela med av din känslor och tankar, det är bara att skriva vidare för här är det alltid någon som lyssnar.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#551741 Fan att man aldrig lär sig att alltid skriva ner vad man
kommer överens om och gärna få det bevittnat.

Och att enskilda delägare till en fastighet inte vet
vad den ene gör och att den ene inte informerar
de andra.

Det hela handlar om ett par sälgar (ca 15 cm bhd) som stod utmed en samfälldväg på en grannfastighet. Jag ansåg att träden utgjorde en trafikfara då de hängde ut över vägen och när de tyngde av blötsnö så tog lastbilar i dem. Dessutom låg det en större avbruten aspgren ovanpå. Aspgrenen var ca 15 cm i diameter där den var avbruten och var ca 5 meter i längd.
I slutet av september 2018 träffade jag en av delägarna och frågade om det gick bra att ta bort träden. Och eftersom jag visste att ingen av ägarna är kunniga i hanteringen av motorsåg så erbjöd jag mig att göra jobbet.
Dennes svar blev, eftersom vi inte bor här och är så kunnig om det så litar vi på att det som ni som bott här är riktigt. Och vi vill fortsätta i samma anda som föregående ägare när det gäller vägen och det är att den ska vara i bra och dugligt skick till de som använder den dagligen. Så om träden utgör en potentiell fara så kan du ta bort dem. Till detta uttalande har jag två vittnen bakom mig.
Detta svar tog jag som ett klartecken att ta bort träden vilket jag gjorde för två veckor sedan men tydligen var personens godkännande inte giltigt då denne inte informerat övriga delägare utan jag skulle kollat av med dem innan.
Nu vill de att jag ska hämta träden för tydligen ser det skräpigt ut i skogen, men att skogen är full av barkborreangrepp är något de verken ser eller begriper och även ersätta dem för träden annars blir det en sak för polisen.

Det är mycket möjligt att jag bär hela skulden och gjort många formella fel men det är åtminstone skönt att skriva av mig.

Tanken på någon form av vedergällning har varit väldigt stark i mina mörkaste stunder.
Tankarna kretsade kring att tipsa Skydda Skogen och Naturskyddsföreningen om fastigheten då den hyser gammal naturskog med grova träd mycket död ved, både liggande och stående.
Dock ser jag risken att en inventering även skulle drabba även andra grannfastigheten som jag vill hålla skadefria.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vardon  
#551744 Mail är bra. Faktiskt även att skicka ett mail efter tex ett telefonsamtal om vad man kom överens om.

Läxan brukar dock vara att det är dyrt att vara snäll...

Försök inte lägga på dig för mycket, ditt liv är mer värt än att bli neddragen av det.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

tallen100  
#551745 Bedrövligt 😡 , man tror inte att det ska finnas sånt folk i bygderna, men tyvärr är det nog ganska vanligt om dom inte bor där eller är inflyttade. Vanligt bondförnuft följer sällan med marken/skogen...

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#551747
tallen100 skrev:Bedrövligt 😡 , man tror inte att det ska finnas sånt folk i bygderna, men tyvärr är det nog ganska vanligt om dom inte bor där eller är inflyttade. Vanligt bondförnuft följer sällan med marken/skogen...


Jag har blivit varse det med nu.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#551749 I sommras så blåste det ner en ett träd på samma sträcka över vägen, även detta en sälg. Denna kapade jag upp i tremeters bitar och lade snyggt vid sidan av vägen, liksom riset. Det nämndes inte ett ord om det i dagens samtal förren jag tog upp det och det var som att ösa bensin på eld.
Som jag tolkade personen i andra änden så skulle man fråga om lov innan man kunde öppna vägen.
Annat var det med de i sommarstugan i anslutning till platsen, de kom ut och gav mig ett par öl så de kunde komma ut med bilen.
Nästa gång det ligger ett träd över vägen på denna fastighet kommer jag att ring till ordföranden i vägföreningen så får denne ordna så trädet avlägsnas från vägen.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#551750
Vardon skrev:Mail är bra. Faktiskt även att skicka ett mail efter tex ett telefonsamtal om vad man kom överens om.

Läxan brukar dock vara att det är dyrt att vara snäll...

Försök inte lägga på dig för mycket, ditt liv är mer värt än att bli neddragen av det.


Skall ta till mig dina kloka ord.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Mellberg  
#551754 Fällda träd över en samfälld eller ga-väg får man kapa så att vägen öppnas. Behöver inte fråga någon om lov. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#551756
Mellberg skrev:Fällda träd över en samfälld eller ga-väg får man kapa så att vägen öppnas. Behöver inte fråga någon om lov. :grin:


Det är ju inte alla som har den kunskapen. De ser bara att här har någon varit och huggt ett träd utan lov, och dollartecknen börjar rulla i ögonen efter en saftig ersättning. Att trädet hindrat oss bofasta att nyttja vägen tas det ingen hänsyn till.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Norrtälje  
#551773 Ring upp de osäkra delägarna och prata lite, bara att prata lite kan lösa en del spänningsknutar och om utfallet är ett annat så har du mer kött på benen i en idiotförklaring och kan då gå vidare utan hänsyn till dessa personer i ditt liv.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551778 Eller bara låt det passera. Vill någon prata så svara bara kort och torrt. Blir du polisanmäld så är nog inte det något att oroa sig för heller.
Har en granne som själv hamnat i trädproblem och vad som det verkar så är det lätt att "fastna" i sådana trädrelaterade problem......och älta dem tills man inte orkar mer.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#551782 Blir knappast polisanmäld för detta pga att fastighetsägaren har skyldighet att se till att ingenting från hans eller hennes fastighet kan skada eller störa omgivningen.

Om nu träd ligger över vägen så, antingen så kapar man och säger, du skulle ta reda på skiten, du gjorde det inte, därför tog ja till lagen om framkomlighet.

Eller så anmäler man markägaren och ser till att dennes försäkringsbolag tar ansvar.
Inom rimlig tid skall vägar för bofasta vara rensade. Inget snack om saken.

Själv kapar ja sönder grannens virke och öser in det i hans grindhål var enda gång det ramlar träd.

Och har blivit anmäld, polisen talade om för mannen att det var hans ansvar att få undan träden inom rimlig tid. :d
Senast redigerad av Avslutat-02 lör 16 feb 2019, 13:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

sundelius  
#551785
D Brown skrev:Eller bara låt det passera. Vill någon prata så svara bara kort och torrt. Blir du polisanmäld så är nog inte det något att oroa sig för heller.
Har en granne som själv hamnat i trädproblem och vad som det verkar så är det lätt att "fastna" i sådana trädrelaterade problem......och älta dem tills man inte orkar mer.

Klokt
Dom kommer ingenstans med en polisanmälan och sådana där energitjuvar får du inte låta komma under ditt skinn. Låt dem gräva sin egen grav och ha så lite kontakt med dom som möjligt. Så fick jag göra med en ny granne.
Jag bjöd till och hjälpte honom och när jag sen skulle renovera en ekonomibyggnad så började han krångla med allt. Valde att bryta kontakten. Han gjorde så att jag har fått ta en lång väg med strandskyddsdispans genom Länsstyrelsen vilket medförde kostnader och många begränsningar i hur jag fick genomföra den kommande renovering.
Vägrar dock att bli bitter och ge igen. Det enda är att jag inte kommer göra honom några fler tjänster
Du kommer igenom detta, du är den vettiga i denna konflikt 🤗

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Norrtälje  
#551787
D Brown skrev:Eller bara låt det passera.


Att undvika konflikt är i vår kultur men här tycker jag absolut inte det är rätt. Han är ju uppenbart tyngd av denna situation och önskar såklart en bra relation med sina grannar. Om det är möjligt. Det är i analysen han inte verkar landat riktigt och då är det bra att få mer på fötterna och landa i ett beslut ja eller nej. Då har man bearbetat och kan gå vidare. Ett litet hot om polisanmälan är inget att bry sig om i den här frågan där han öppnat upp vägen för allas bästa men det är jag säker på att han också förstår. Nedlagt med vändande post.

vad som det verkar så är det lätt att "fastna" i sådana trädrelaterade problem......och älta dem tills man inte orkar mer.


Exakt så och därför ska man ta tag i det när det är färskt och inte undvika konflikt. Handlar det om grannar så kommer de ju se varandra då och då.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#551791
Norrtälje skrev:Ring upp de osäkra delägarna och prata lite, bara att prata lite kan lösa en del spänningsknutar och om utfallet är ett annat så har du mer kött på benen i en idiotförklaring och kan då gå vidare utan hänsyn till dessa personer i ditt liv.


Att ringa upp de andra delägarna är nog som att slänga en tub acytelen på brasan. Nä det bästa är nog att låta vederbörande brinna ut och sedan bara konstatera att vi har olika syn i hur askan uppstod.
Det bestämdes att vi ska träffas inom en snar framtid.

Att de har kommunikationsproblem sina emellan ska ju inte jag lida för.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).