Uppvärmning

metersved

11 inlägg 7669 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

metersved

j-eg63  
#177239 Har provat lägga metersved i cylinder jag kapade av en gammal farmare o bär den på gafflarna funkar bra om man bandar med stålband nylonsnöret var svårt att sträcka.Efter bandningen rulla ut den med att sätta endast en gaffel under .Sen stapla med timmergripen blir ca 0.8 kubikmeter



   TS
Användarvisningsbild

Re: metersved

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177324 Har du tänkt sälja dom eller är det för eget bruk?

Avatar Fallback

Re: metersved

j-eg63  
#177404 Dom eldar jag förmodligen upp själv men dom får ligga till nästa höst .Det blev en test därför att jag fick slut på 2 kubikspallarna som jag normalt använder Jag såg på yuo tuben att tyskarna bla. använder såna vedrullar fastän tunnan var betydligt mer komplicerad med hydraulcylider för utrullningen o bandsträckning . Men hanteringen blir ju mera ratinonell när man kan hantera rullarna med grip

   TS
Användarvisningsbild

Re: metersved

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177435 Alla sätt att få det rationellt är ju bra. Eldar du hela bitar eller ska dom kapas?

Avatar Fallback

Re: metersved

j-eg63  
#177450 Hela bitar min Veda 70 sväljer det mesta

   TS
Användarvisningsbild

Re: metersved

Höglandserik  
#551505 Funderat mycket på det här tyska systemet där de buntar meterveden. Vi eldar nu mycket med meterved i vår panna, som vi nu hanterar på pallar. Med buntsystemet går det enklare att stapla veden och dessutom behöver inte underlaget vara helt slätt. Har någon erfarenhet av att använda spännremmar av enklare model, typ dessa? De borde ju gå att återanvända flera säsonger och eventuellt eftersträcka efter hand som veden torkar.
https://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4nnband/Pr351281000

Avatar Fallback

Re: metersved

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551511 Känns som det blir för klent, jag hade inte litat på så klena band.

Avatar Fallback

Re: metersved

jannee  
#551512 Bandet håller nog' men låset är nog det som ger vika.

Avatar Fallback

Re: metersved

plutten  
#551532 Kanske Skogmas packnät går att använda.

Användarvisningsbild

Re: metersved

Höglandserik  
#551546 Ja, det är väl själva låset som är begränsande. Är kanske lite gammeldags, men vanligt sisalgarn borde också hålla. Om 40 % är luft i bunten, och den är cirka 1 m3 så blir detta en vikt på cirka 300 kilo. Detta är ingen match för vanligt sisalgarn. Och sen när man ska elda bunten är det bara skära upp den.
https://www.granngarden.se/skordegarn-sisal-tvinnat-627-m/p/1250144?gclid=CjwKCAiAwJTjBRBhEiwA56V7qy7zve17-kzjvTJ_fze7IQqPBBdFgc56sl1vnHdFOYe9Kto7xWyCixoCFGcQAvD_BwE

Problemet är bara att knyta ihop bunten så att den spänns. Några förslag på lösningar där?

Avatar Fallback

Re: metersved

jannee  
#551559 Ståltråd (som borde finnas på varje gård) borde också fungera. Med en träbit kan du sedan efterspänna, stick den under snöret/tråden vrid sedan något varv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).