Skogsnyheter

Avverkat i naturreservat

39 inlägg 9212 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avverkat i naturreservat

Avslutat-02  
#551232 Ooopss menade tramsfolk.
:oops:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Avverkat i naturreservat

Avslutat-02  
#551233 Det är ju för jävligt att folk som köpt och brukar sin mark, ska behöva utstå myndighetsöversitteri.

Det är ju ändå folk som lever av och på marken.

Detta vansinne måste stoppas 😡

Avatar Fallback

Re: Avverkat i naturreservat

Bosse1  
#551242
vinterrojarn skrev:Det är ju för jävligt att folk som köpt och brukar sin mark, ska behöva utstå myndighetsöversitteri.

Det är ju ändå folk som lever av och på marken.

Detta vansinne måste stoppas 😡


Rätt skönt att ha någon mer här som vågar tala ut, inte många som vågar stöta sig med "överheten" :-bd

Avatar Fallback

Re: Avverkat i naturreservat

Bosse1  
#551243
FredrikB skrev:Även om det inte är fantastiskt kul med "miljömuppar" så är ord som "samhällshjältar" och "riktigt bra gjort"
inte rätt sak att vädra ut efter en händelse som denna.
Snarare är det ju så att om en s.k miljömupp läser detta, så är det en pinne i brasan för att kämpa hårdare.
Det är tröttsamt och lite tråkigt att dagligen ständigt läsa detta gnäll om "miljömuppar".
Vi vet alla om hur det fungerar, att köra stenhårt på två läger gynnar nog inte oss som skogsägare i slutändan.
Det ligger ju inte oss i fatet med negativa rubriker som detta. Eller har jag helt fel ? :roll:


Jag tycker att man naturligtvis ska bjuda på massivt motstånd mot markrofferiet :-bd

Avatar Fallback

Re: Avverkat i naturreservat

Avslutat-02  
#551244 Ja har inga problem med att stå upp när det blåser, det har ja bevisat många gånger.

Bara för att ja talar min mening betyder inte att allt ja skriver eller säger kan är ledande i vad som kommer hända, men att vara tyst emot myndigheter och folk som inte tål lite mothugg, det löser inget.

Tvärtom, om man inte försöker att göra sig hörd, kommer de mörka makterna att ta över.

Är du åtalad, stå upp, gör dig hörd.

Vill myndigheter ta det du äger?
Stå upp kämpa, tills du dör.

Stjäl någon det som är ditt?
Ta tillbaka det då.!
Säger någon något som kan verka sårande eller kränkande?
Säg ifrån då för fan! Det är dennes problem om den inte tål det

Detta lär ja mina barn varje dag.

Stå upp och slåss för allt du äger, andra äger, liv och hem.

Då får vi ett bra Sverige utan myndighetsöversitteri och annat trams.

Avatar Fallback

Re: Avverkat i naturreservat

Avslutat-02  
#551245 Om en miljömupp läser detta!

Jaha låt denne säga sitt och ta emot andras argument, eller har vi blivit så rädda för att stå upp för allt och alla?

Inte ja iallafall.
Finns en tråd i detta forum så man kan läsa så förstår man kanske bättre varför ja står upp emot myndigheter och trams.

Bygg ett vindskydd om det blåser för hårt.
Ja står upp i vinden.

Avatar Fallback

Re: Avverkat i naturreservat

Avslutat-02  
#551247 Har man problem med att folk vädrar sina åsikter? Då ska man nog tänka över om man ska läsa alla inlägg, ja gör det av respekt, för om någon tar sig tid att skriva då har den människan en åsikt, och ja lyssnar på allas åsikter, sedan kanske ja inte delar eller uppskattar dessa! Men ja lyssnar.....

Avatar Fallback

Re: Avverkat i naturreservat

Avslutat-02  
#551249 Om ni får problem, skulle inte ni vilja att folk kanske stod bredvid och visade sig stöd?

Undrande fundering, ja hade min familj och vänner när det blåste som mest om mina öron, men ja stod där helt själv till slut och gav tillbaka, för mina barns skull och min familj.

Trots dödshot och liknande på både mig och mina barn.

Varför skulle vi vara rädda för andras åsikter eller funderingar?

Vill man inte höra,läsa. Titta bort, stäng av en stund, eller bara säg: du ja hör va du säger, det där får du stå för, det tycker inte ja.

Användarvisningsbild

Re: Avverkat i naturreservat

Fredrik Reuter  
#551253 Hej,
Här får vi nog försöka läsa på om fallet och fakta om naturreservat.
Jag bifogar ett av besluten från Länsstyrelsen gällande Storasjöområdet.

1976 påbörjades en process om att bilda ett naturreservat i området och 1985 togs beslutet om att bilda Storasjöområdets naturreservat. Det är klassat som riksintresse och merparten av marken ägs av Naturvårdsverket.

Markägarna har fått säga sitt i processen och högst troligt är att de i samband med bildandet fått ersättning för det samma (så brukar det bli vid bildande av reservat).

Som man kan läsa i bifogad PDF så är det tydliga regler som måste följas och jag gissar att berörda markägare har vetskap om dessa regler.

Om en miss eller oaktsamhet gjort att det avverkats 5 hektar i området så är det givetvis olyckligt för egentligen alla. Spelreglerna är dock satta och jag tror personligen att markägaren kommer dömas för detta.

Det blir att vi går på känsla och får det att se ut som att en "miljömupp" för en vecka sedan fått Länsstyrelsen att panik-skydda ett område när skördaren redan står där. I detta fall verkar inte så vara fallet och det viktigt att fakta kommer fram.
(4.88 MiB) Nerladdad 73 gånger

Avatar Fallback

Re: Avverkat i naturreservat

Avslutat-02  
#551254 Nä att någon har i panik fått någon att hissa piratflaggan det tror ja inte, men att en markägare som vet om dessa regler skulle avsiktligt ha avverkat utan att skaffa ett riktigt bra alibi, det tror ja inte på.
Utan det har väl blivit något, antingen missförstånd eller?.

Har själv varit med och avverkat inom naturområden, då får man planera noga om man ska komma undan, och ja sitter här utan att ha fått böter eller blivit åtalad, så vi lyckades, hur man gör berättar ja kanske om man ber snällt.

Användarvisningsbild

Re: Avverkat i naturreservat

Mellberg  
#551264 På delar av området får tydligen markägarna bedriva normalt skogsbruk. Utgår ifrån att det obetydliga hygget på 5 ha inte är inlöst. :smile:

Annars är beslutsdokumentet en skrämmande läsning, av hur länstyrelsen ignorerar markägarna och kör över både ägande och brukanderätten. 😡

Så skapar man en kolkälla av vad jag förstår ett område med i huvudsak trivialvärden :wink:

Avatar Fallback

Re: Avverkat i naturreservat

Avslutat-02  
#551267 hela ärendet verkar vara ett totalt missbruk av myndighetsutövande, OM vi hade bra granskare skulle detta ärende, avskrivas och familjen få sin skog tillbaka. Sedan skulle tjänstemännen anmälas för grovt tjänstefel.

Användarvisningsbild

Re: Avverkat i naturreservat

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551284 Vi har ett brukningsresevat på vår mark i Ljungby (Kronobergs län) inte ett ord om att vi ska anmäla till länstyrelsen där utan bara till svs genom samråd. Då hyggesanmälan är skickad i god tid och att de skickar vidare till länstyrelsen så fort det finns ett fornminne tvivlar jag på att inte länstyrelsen viste om denna avverkning.
Sedan har vi ju även naturskyddsföreningen som hämtar ut samtliga anmälningar och att inte de reagerat låter ännu mer otroligt. Det är något som inte stämmer.

Avatar Fallback

Re: Avverkat i naturreservat

Tralsmo  
#551290 Kan nog hålla me om att nått inte stämmer.
Varje gång ja skickat averkningsanmälan på fornåker, som ja har en del, så kommer det papper vips från LS.

Avatar Fallback

Re: Avverkat i naturreservat

Värmlänning  
#551365 Skulle tro att det är någon drummel på Skogsstyrelsen som har missat att skicka ärendet vidare till LST

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).