Öppna kategorin

affärside bu eller bä.

7 inlägg 3205 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

affärside bu eller bä.

Petterssonen  
#551047 tjena tänkte bara höra vad ni tror om detta.

sitter och filar på att starta en firma där jag samordnar skogliga arbeten åt mindre skogsägare även större trädgårdar herrgårdar mm sådant som inte lönar sig att anlita något av dom större skogsbolagen till.
jag är själv manuell huggare men tänkte om jag kan andvända mina kontaker som skördare arborist skotare röjjare till att samordna och leta jobb åt dom och själv lägga på en viss procent i egen förtjänst.

tacksam för att höra vad ni tror hoppas jag inte blir helt ratad :D

mvh



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: affärside bu eller bä.

Avslutat-02  
#551049 Tja varför inte? Kan man bara få det att flyta från början sen så ...

Det gäller kanske att få tag i de skogsägare som inte tänker själva ta tag i jobben.
Eller som inte kan eller har tid.
Finns det bara pengar för kunden att tjäna så kommer det gå bra.

Avatar Fallback

Re: affärside bu eller bä.

Norrtälje  
#551055
Petterssonen skrev:tjena tänkte bara höra vad ni tror om detta.

sitter och filar på att starta en firma där jag samordnar skogliga arbeten åt mindre skogsägare även större trädgårdar herrgårdar mm sådant som inte lönar sig att anlita något av dom större skogsbolagen till.
jag är själv manuell huggare men tänkte om jag kan andvända mina kontaker som skördare arborist skotare röjjare till att samordna och leta jobb åt dom och själv lägga på en viss procent i egen förtjänst.

tacksam för att höra vad ni tror hoppas jag inte blir helt ratad :D

mvh


Du ska bara rikta dig mot fler mindre småjobb om du har den sociala kompetensen och kan sälja annars rekommenderar jag en inriktning mot färre storkunder, då flyttas fokus tillbaka på jobbet i sig.

Användarvisningsbild

Re: affärside bu eller bä.

Fredrik Reuter  
#551076 Hej,
Det liknar lite affärsidén om att vara en liten lokal förvaltare som förvaltar en greppbar areal skog i närområdet och tar på ett eller annat sätt skäligt betalt för det. Det var ju en trend att erbjuda förvaltning för typ 3 - 4 år sedan och jag tror dessa enmansföretagen dök upp i samband med detta. Jag har en känsla av att de lyckades bättre än de stora skogsbolagen som satsade stort på det då.

Kan vara svårt med förtroendet initialt men kommer man in på några ställen och sköter sin kort så har man nog snart fulltecknat.

Användarvisningsbild

Re: affärside bu eller bä.

Huggar Herman  
#551149 Jag tror att det är en bra idé som lätt går att utveckla med ett stort antal tilläggstjänster.

Speciellt om du hittar ett kundsegment som består av utbor som vill ha en mycket mer personlig prägel på skötseln än vad de stora aktörerna kan erbjuda och vill känna att någon verkligen bryr sig om just deras fastighet.

Användarvisningsbild

Re: affärside bu eller bä.

svampbob  
#551196 Är du rätt person och med rätt kontakter och redan har kunder som frågar efter liknande tjänster och viktigast av allt är beredda att betala för det då funkar det. Annars är det svårt.
Det är privatpersoner (skogsägande) som är kunder med allt vad det medför av bristande betalningsvilja och en massa tid för prat som inte går att fakturera tid för.

Användarvisningsbild

Re: affärside bu eller bä.

rejser  
#551228 Känner några som gjort så

Här slutat på 2 olika sätt som är det normala för marknadsekonomi.

1. Dom bara försvann, jobben försvann o folk vände sig direkt till dom som gjorde det.
2. Lade ned 200% arbetstid, och helt plötsligt expanderade genom att ha all personal anställd hos sig och ständigt ligga med 120% bokningar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).