Skogsröjning

EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

44 inlägg 18238 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549955 Kaiser s12, trevlig maskin 😀

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Peso  
#550984 :-bd
Flisaren skrev:Kaiser s3 körde en entreprenörer med, typ samma som menzi muck, Ekström kör med 2 menzi med röjaggregat så helt dåligt kan det inte vara. 1500 kr är priset dom la, 5-6 år sedan

De har bra snurr på grejerna då👍

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550986 Kaiser kostar 4.5 miljon så det måste dom ha, själv funderar jag på att använda en mindre maskin🤔

Användarvisningsbild

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Torbjörn Johnsen  
#552377 Här finnsen tråd och video om Kaiset S12 som linjeröjare.

Kaiser S12 – Alpmaskinen som röjer kraftledningar

   TS
Användarvisningsbild

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Torbjörn Johnsen  
#588153 EON driver på för ökad maskinell röjning i sina ledningsgator:

I kommande upphandling av skogliga tjänster, som träder i kraft 1 januari 2020, kommer vi att kräva 10% maskinell röjning.
En anledning till att vi arbetar med frågan om maskinell röjning är att det råder brist på lämplig arbetskraft för utförandet med röjsågar.

   TS
Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Avslutat-02  
#588155 Vilket skitsnack... Om man bara såg till att betala bra så skulle folk vallfärda dit.

Jag skulle även kunna se att elbolagen hade egna gäng med röjare igen.
Jag skulle söka direkt.

Så arbetskraften finns men inte viljan att betala för den...

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588173
vinterrojarn skrev:Vilket skitsnack... Om man bara såg till att betala bra så skulle folk vallfärda dit.

Jag skulle även kunna se att elbolagen hade egna gäng med röjare igen.
Jag skulle söka direkt.

Så arbetskraften finns men inte viljan att betala för den...

De är många år sen Eon hade något eget folk att skicka ut.
Inte ens linjearbetare skulle dom ha utan skickade över dom till ES som var ett dotterbolag, sen tror jag allt såldes så dom killarna jobbar på One Nordic.
Men som sagt de har bara kontorsfolk kvar i eget namn

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Avslutat-01  
#588174


Schaktteknik i Sälen har röjt slalombackar åt skistar med denna...funkar kanske inte i terräng men väldigt bra där det är dålig bärighet

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588175 Nån som lagt anbud eller vet vad dom betalar?

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588181
bork skrev:https://m.youtube.com/watch?v=M0hQDn1heEk

Schaktteknik i Sälen har röjt slalombackar åt skistar med denna...funkar kanske inte i terräng men väldigt bra där det är dålig bärighet

Frän sak men som du säger inget för ledningsgator, tror att Kaiser är det bästa men priset avskräcker. Frågan är om det är lönsamt med ex flera Ebeaver men då måste du ha anställd/a som kör annars har jag svårt att se hur man ska hinna

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588182
Torbjörn Johnsen skrev:EON driver på för ökad maskinell röjning i sina ledningsgator:

I kommande upphandling av skogliga tjänster, som träder i kraft 1 januari 2020, kommer vi att kräva 10% maskinell röjning.
En anledning till att vi arbetar med frågan om maskinell röjning är att det råder brist på lämplig arbetskraft för utförandet med röjsågar.

Kommer dom kräva att varje företag som lägger anbud ska erbjuda 10% maskinellt eller är det överlag? Som röjaren skriver så handlar det om att dom inte vill betala

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Avslutat-02  
#588247 De vill nog att alla ska ha möjlighet till maskinellröjning i upphandlingen.

Men frågan blir ju också, vad betalas det för ersättning?
Röjning är dyrt pga många anledningar, men ska man nu ha luftledningar, då får man betala för det också.

Användarvisningsbild

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

DenimDude  
#588249 De kommer ju inte ifrån röjningen även om de gräver ner ledningen. Gatan för kabeln måste också röjas, även om bredden inte är lika omfattande...

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Avslutat-02  
#588250 Gräver du ner skiten, kan man rätta till så man kan köra maskiner med aggregat över marken. Typ kedjeröjare.

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

torpöbo  
#588274 Är det inte på tiden att en diskussion tas för hur och hur ofta ledningsgator sks röjas. De buskar som växer där är en viktig föda för viltet och borde om de förvaltas rätt kunna minska på betestrycket på omkringliggande fastigheter. Har själv funderat på att plantera tall och salix i ledningsgator.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).