Föryngring

Plantera för att undvika älgskador

37 inlägg 9858 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Tralsmo  
#550738 Jag tror att man ska tänka från plantering.

Själv plantera ja aldrig tall. Bara naturlig föryngring.
Gran på tallmark är ingen bra lösning. Har gjort en sån averkning som va 90 år å massa röta i granen å väldigt klent. Va en T24.

Däremot tror jag att varannan tall å gran är en bra idé.
Är inte helt säker på de men anser nog att allt löv ska bort i det som ska bli tallföryngring.

Nåra mil från mej finns en skogsägare som röjt bort allt löv i tall kontinuerligt. Han har en hel del fina föryngringar i älgsäker höjd nu.

"Mina" älgar verkar föredra björk. Har klarat mina föryngringar bra så här långt utan att spruta.

Grannen markberede ett stort hygge samtidigt som ja. 2013. Han plantera gran och ställde frötall.
Det ser jättebra ut å han har nästan mer tall än va ja har fått utan granplantering.
Tallarna är ungefär lika höga som mina men fortfarande betydligt lägre än granarna.
Antar att han planterat gran för att säkra föryngringen. Jag tror att det kommer att funka bra för honom.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550739 Björk är ju en av huvudmåltiderna för älg, tall kommer inte förens på tror det var 5-7 plats på menyn.

Men ja har stött på granar som älgar tuggat på och knäckt, och lämnat tallar i fred

Så antingen smakar de inge gott eller så va älgen skogsblind och kunde inte skilja på barren. Kanske var en 08 älg....

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550744 Problemet med tall och gran planterade eller frösådd tall är
att granen kväver tallen om marken är för god.
Har ett sådant område planterat 1995 med mycket frösådd tall där granen tagit över helt.
Upp till 2-meters höjd var det lika höjd, sedan har granen dragit ifrån i höjd.
Tallarna är nu döda :sad:

Användarvisningsbild

Re: Plantera för att undvika älgskador

Mellberg  
#550749 Ni måste skilja på pionjärträd (tall, vårtbjörk) och sekundärträd (gran). Pionjärträd har en snabb höjdtillväxt och skiktar sig aldrig, samt har hög dödlighet. Sekundärträd satsar på överlevnad och skiktar sig, samt har låg dödlighet.

Vårtbjörk trivs på frisk mark, även finkornsrika och passar väl ihop med gran. Betas av älg frekvent. Du får ett tvåskiktat bestånd av stora björkar och små granar. När björken avverkas har vi normalt ett rent granbestånd. :smile:

Gran är ett sekundärträdslag som överlever det mesta, men inte torra lavrika tallmarker. Friska fuktiga marker, täta jordarter, där tar granen komandot och skiktar sig villigt. Betas knappast av älg. :d

Tall är ett pionjärtradslag och dominerar på näringsfattiga hällmarker, torra moar/hedar. Men växer även bra på friska marker. Passar inte på täta kalla jordar. Har mycket hög dödlighet i plant och ungdomsfasen. Betas av älg, men är inte förstavalet. Älgens nödfoder? :???:

Att systematiskt blanda tall och gran vid plantering, innebär nog bara onödigt höga föryngringskostnader. Utfallet blir oavsett ett glest lågproduktivt tall eller granbestånd. 8) :surp:

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550751 Det återstår att se på längre sikt, men hittills så är resultaten goda, med många fina stammar och inga skador.
Planterade lärk och lönn för några år sedan.
Där finns det endast 10 st stammar kvar på 3 ha :-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

isteskog  
#550775 Jag blandar bara gran och tall där ståndorten där kräver. ett hygge kan ju ha olika ståndorter.

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550844 Ja visst så är det.

Hur fungerar era planteringar?
Va sätter ni?
Barr? Löv?

Eller struntar ni i planteringen?

Det har ja gjort på två hyggen, och ja har jättefin skog som växer fram, kanske till och med bättre än planterat.

Idéer?
Tankar?
Framtidsutsikter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

stektlök  
#550876 Blandskog är den trevligaste skogen att tex gå i, grilla, chilla, mysa eller jaga i :)

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550890 :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550891 Om man myser i skogen är man naturist då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

isteskog  
#550914 Naturturist möjligen ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: Plantera för att undvika älgskador

Camaro1969  
#551446
Mellberg skrev:Mycket tveksam till att plantera varannan tall och gran. Granen kommer på efterkälken direkt och du får på sikt ett tallbestånd med en dyr underväxt av gran. :sad:

Röj inte för tidigt om du vill slippa allt för omfattande betesskador. Maten måste finnas kvar åt viltet. :shock:

Finns det bara tall blir den ofelbart betad om annat bete saknas :mrgreen:


skogspodden pratar ju om att plantera gran och så tall..

tror jag ska testa det i kombination med några frötallar.

sen får man väl anpassa hygget efter dess förutsättningar och kanske inte plantera gran på de kargaste plättarna

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#551450 Har en kund som bara sätter gran.
Han tycker att älgen äter upp allt, men hua ibland när man röjer i hans skogar...

Din tanke tycker ja låter bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

bgsentr  
#551861
vinterrojarn skrev:Nja där håller ja inte med, på många av röjningarna som ja gjort i ungtall och totalt sanerat på löv har tallplantorna klarat sig, medans där vandringsälg har gått under vintern, i bestånd med lämnad älgmat blivit sargade skogar, med ca 45-75% älgskador.

De tallplantor ja satt har varit ca 5-10 cm höga medans granen varit ca 25-30 cm höga. Så där tror ja att tallen och granen växer ganska lika.


Precis min erfarenhet!
varannan tall och gran funkar utmärkt! mycket bly också👍

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#551870 Mera bly åt folket...... :d

Tror att det kommer växa upp fina skogar framöver...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).