lör 09 feb 2019, 18:41#550601
700-800’ är nog rimligt att tänka sig för en vagn med full navdrift och kran med 60-70 kNm i lyftmoment och 8.5m räckvidd. Kanske lite mer ändå, om alla tillval kryssas i.
Vi måste ju jämföra med robsondrivna vagnar i liknande storlek. Är beslutet att investera i en rejäl skogsvagn med lastförmåga över 12 ton, 600/50-22.5” hjul, kran med 8.5m räckvidd, egen hydraulik mm blir inte merkostnaden för full navdrift så stor procentuellt sätt.
Titta tex på en Moheda M141 4WD som är en vanlig bland de stora skogsvagnarna i Sverige. Med M65 kran och egen vingpump kostar den vagnen över 600’.
Jag har tidigare konstaterat att tillvalet på full navdrift över robson är ca 150’ (på de vagnar där båda alternativen finns).
Hade Moheda erbjudit full navdrift hade priset närmat sig 800’, eller i vilket fall 750’. Då skulle Moheda-vagnen fortfarande sakna lastkännande kolvpump vilket ingår i Kesla ovan som exempel.
Därmed känns inte 700-800’ orimligt mycket pengar för komplett vagn med full navdrift. Minns också att listpriset på Alphavagnen var 1.1 miljoner. Det är snarare den vi ska jämföra med, som dessutom såldes i ett antal exemplar.