Gallring

Tips på skördare för lite vedhuggning

16 inlägg 10350 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på skördare för lite vedhuggning

Protomek Entreprenad  
#550779 Hej!
Jag är ny här på forumet men brukar läsa intresssnta trådar här emmelsnåt.
Nu till min fundering.Jag skulle vilja köpa en liten skördare ex en timberjack lillebror eller liknande.Tänker ha den till vedhuggning å lite gallring på egen mark!
Är det en lämplig maskin el finns det liknande maskiner ?
Nån som har någon till salu då är jag intresserad.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550789 Du köper dig ett problem som inte tål att stå still, gammal elektronik som får spel pga lite fukt eller ärg någonstans. Samt att delar inte växer på träd längre. Hugg veden med motorsåg istället, går fortare än att hålla en gammal skördare körbar. Köp istället processor till traktor.

Avatar Fallback

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550791 Gamla skördare ska man vara välbeställd tekniknörd för att hålla på med.

Användarvisningsbild

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

Vardon  
#550796 Köpa beg. skördare för eget bruk.

Här är en bra tråd med många kloka råd när jag gick i de funderingarna. Det som avskräckte mig var just det som redan påtalats. Att när jag ska ha den är något trasigt, hitta felet, skruva bort det trasiga, vänta på delar skruva tillbaka så har det gått en vecka av ledigheten.

Köpte mig en traktorprocessor istället.

Men å andra sidan, en rottne, H8, 2004 de du har nämnt etc, det är väl alla egentligen mer eller mindre vettiga maskiner efter sina förutsättningar. Tror nog det handlar mer om att hitta en i vettigt skick. Rottne har ju bra reservdelshållning men är säkert inte billigt till en äldre maskin.

Börja med att fundera på varför du vill ha skördare. Är det maskin och mekintresse och kunna göra skogsjobb och uppfylla en dröm gör det. Är det för att göra skogsarbetet effektivt kan det nog vara så väl så enkelt att hugga själv och inte skruva.

Men som sagt, skicket är nog vettigare än maskinen. En del har tur och för en del rasar dyraste delen 3e dagen :-)

Avatar Fallback

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

jannee  
#550799 Som alla andra tidigare sagt går en skördare eller skotare mer sönder när den står still än när den är i drift.
Kanske något annorlunda om du kan förvara den inomhus i ett råttfritt varmgarage :grin:
När man säljer en gammal skördare är oftast orsaken att den börjar bli ordentligt sliten/opålitlig.
Rent ut sagt, det lönar sig ej längre att lägga ned tid, inte minst, men pengar på att underhålla den, trots att den är både betald och avskriven.
Kan man även senare få någon "dumdristig" till att köpa den är det bara grädde på moset.
Däremot finns det sådana "dumdristiga" tusenkonstnärer som kan få igång och hålla liv i de mest omöjliga projekt - är du en sådan :?:
En del har nämligen hjärncellerna där de ska vara och inte i armar och rygg :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

Protomek Entreprenad  
#550802 Ja att underhålla får man ju såklart räkna med!
Har egen mekanisk verkstad så det mesta av sånt som går att tillverka alt repa gör jag ju själv.Men det är ju mest en pojkdrömm att få leka lite i skogen som jag skulle vilja förverkliga.Sen har jag ganska mycket skog att gå igenom.Hade tänkt att sälja veden kapad o kluven i storsäck isf!
Men det är ju som sagt mest på hobbynivå för eget bruk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550807 Lej in nån med skördare garanterar det billigaste.

Användarvisningsbild

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

Protomek Entreprenad  
#550809 Ja men jag köper inte en skördare för att det ska bli billigare!
Ser det mer som en hobby och då får det kosta en del!
Jag golfar ju inte så det får bli min golfklubba 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550810 Skickat pm till dig

Användarvisningsbild

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

svampbob  
#550811 Har du råd så är det bara att köpa. Jag köpte först begagnat skördare och skotare men 2018 bytte jag upp mig så nu har jag nya maskiner. Jag ser det som ett roligare alternativ till att köta Porsche. I mån av tid kör jag lite på entreprenad.

Avatar Fallback

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550812 En pojkdröm att köra skördare...
Jag leker ibland med tanken att köpa en äldre (läs överkomlig i pris) skördare men jag hinner inte tänka tanken klart innan jag blir rädd för allt som kan hända som fullständigt dränerar plånboken och gör mig gråhårig :-ss
Nu verkar ju TS inte särskilt rädd för eventuella "driftstopp" trots alla goda råd som säger att det är stor risk för problem med äldre grejor.
Om en äldre skördare får en omtänksam och tålmodig ägare i form av TS som ser den som sin "golfklubba" så tycker jag KÖP!
Så klart att en "scanning" av marknaden ska göras för att hitta lämpliga objekt i hyggligt skick till ett rimligt pris.
Jag hoppas vi får följa detta projekt i forat!
Ett ex exempel på en som verkar ha tålamod är Lindqvist i sin tråd ÖSA FMG 762/280
Lycka till med ditt skördarägande! :-bd

Avatar Fallback

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

stektlök  
#550813 Klart han ska köpa en maskin. Detta är hans golf (hobby) så klart det ska få kosta.
Bara köpa å köra.

Användarvisningsbild

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

hemhuggare  
#550830 Det är inte jättefarligt att köpa om man är medveten om riskerna vilket du verkar vara. Men köp inte för gammal med ipsboxar utan lite nyare men dyrare tex timberjack 770 eller liknande Jag har kanske haft tur men det har funkat för mig. Än så länge är väl bäst att tillägga

Avatar Fallback

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

Blondin 750  
#550837 Jag kan nog inte heller riktig ställa mig till skaran som bestämt säger att det kommer att gå dåligt, men jag kanske har haft tur. Jag kör min 5:e säsong med min Sampo 1046x -08 och den har inte bjudit mig speciellt mycket motstånd, i år tror jag att det stannar vid två hydraulslangar och ett värmepaket och en kylarrenovering så här långt, alltså ca 10000:-. Har kört ca 800m3fub. Det som är den stora posten är ju värdeminskningen och den har jag ju inte facit på än. Det är självklart att större delen av virkeslikviden hamnar i plånboken om man hugger allt manuellt, men den ekvationen får inte jag ihop i alla fall, jag måste både äta och sova emellanåt och att hugga ihop 100 skotarlass 1:a och 2:agallring tar ju en stund...En sak jag stör mig lite på när det gäller krav på brandbesiktning är att det inte gör någon skillnad om man kör 11månader om året eller bara två. Kör man på vintern med en billig skördare på egen skog så borde ju det kravet vara lite mer flexibelt kan jag tycka.
Om det sedan är värt det är en annan fråga, jag vill helst se till min egen försörjning och inte leja bort allt jobb på den egna fastigheten.

Nu var det ju inte skördare vs motorsåg det handlade om utan tips på prisvärda skördare för mindre volymer och då vill jag slå ett slag för Sampo, en enkel och driftsäker maskin i mina ögon.
Sist men inte minst, håll efter maskinen så är chansen bättre att det fungerar, håll hytten tät och torr och undvik att parkera den i skogen längre perioder då den inte används, det är bättre att parkera på en vändplan eller liknande där det inte finns lika gott om möss.

Avatar Fallback

Re: Tips på skördare för lite vedhuggning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550857
Protomek Entreprenad skrev:Ja men jag köper inte en skördare för att det ska bli billigare!
Ser det mer som en hobby och då får det kosta en del!
Jag golfar ju inte så det får bli min golfklubba 8)

Ser inte kostnad som problemet, elektronik du inte klarar att åtgärda är gratis, problemet är att köpa något som förblir stående, det mekaniska med bultar och bussningar är ingenting gentemot gammal elektronik.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).