Uppvärmning

Sjuk av ved

40 inlägg 37790 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

jannee  
#550724 Ozon ett alldeles för starkt oxidationsmedel för luktsanering. Användning av ozon kan liknas med att skjuta myggor med en kanon. Ozon förstör luktämnen men åstadkommer samtidigt omfattande skador på elektronik, metaller, finmekanik, plast, gummi och textilier.
Ozon är även ytterst giftigt och till och med vid mycket låga koncentrationer (1 ppm) kan man få allvarliga hälsoproblem. Det största bekymret med ozon är dock alla giftiga kemikalier som bildas när ozon reagerar med befintliga flyktiga organiska föreningar och med kemikalier som finns naturligt i de flesta miljöer.
Vissa tillverkare av ozonaggregat försöker kringgå problemen med ozon genom att påstå att det är en ny, mindre farlig, form av ozon – ”syreklumpar, ”biozon”- som kommer ut ur deras apparater. Men tyvärr finns bara en sorts ozon. Sammanfattningsvis kan man konstatera att ozongas inte har någon plats i sanering utanför ozonkammaren.

Användarvisningsbild

Re: Sjuk av ved

lodin92  
#550737 Jag köpte en billig ozonrenare när vi hade problem med dålig lukt i ett rum (hade varit döda möss, etc) och där försvann lukten efter körning i en dag. Men sen behövdes det några dagars vädrande för att ozon lukten skulle försvinna.. även apparaten luktar konstant ozon även när den var ny så den förvaras i ladugården.. så att köra så ofta i pannrummet tror jag inte på. Har du provat montera en enkel utsugsfläkt från pannrummet?

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

jannee  
#550741 Värt att ta i beaktning innan du hyr eller nyttjar en ozonrenare.
Ozon har en negativ egenskap. Den bleker material och kan förstöra gummi eftersom den är starkt oxiderande. Ozon reagerar inte bara med organiska föreningar utan är även starkt korroderande för de flesta oädla metaller.
M.a.o. använd den sparsamt och endast i ett extremt fall.
Ditt utrymme kanske drar in fukt, genom en cementplatta kan fukt stiga upp, en enkel utsugsfläkt kan kanske lösa problemet.

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550762
lodin92 skrev:Jag köpte en billig ozonrenare när vi hade problem med dålig lukt i ett rum (hade varit döda möss, etc) och där försvann lukten efter körning i en dag. Men sen behövdes det några dagars vädrande för att ozon lukten skulle försvinna.. även apparaten luktar konstant ozon även när den var ny så den förvaras i ladugården.. så att köra så ofta i pannrummet tror jag inte på. Har du provat montera en enkel utsugsfläkt från pannrummet?

Vilken typ av ozonrenare köpte du? Har varit på gång att köpa en men är nu tveksam.

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Sture Andersson  
#550763
jannee skrev:Värt att ta i beaktning innan du hyr eller nyttjar en ozonrenare.
Ozon har en negativ egenskap. Den bleker material och kan förstöra gummi eftersom den är starkt oxiderande. Ozon reagerar inte bara med organiska föreningar utan är även starkt korroderande för de flesta oädla metaller.
M.a.o. använd den sparsamt och endast i ett extremt fall.
Ditt utrymme kanske drar in fukt, genom en cementplatta kan fukt stiga upp, en enkel utsugsfläkt kan kanske lösa problemet.

Det är ju detta jag läst om ,men om jag sätter upp en dörr mot veden så det är bara är i det rummet jag kör med ozon .Borde det ju inte förstöra nått annat ,eller?
Nån fukt finns inte i källaren ,på grund av att jag alltid eldar och har 25 grader i källaren ,har isolerat tanken dåligt med flit för att ha varmt i källaren .Finns inget tecken på källarlukt ,som man ofta känner i en källare .
Undrar hur det skulle funka om jag ozonbehandla veden innan jag kör in den i källaren ,typ i en spanmålskärra med presenning på .

   TS
Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

sveakatten  
#550765 Tror du inte att du skulle göra som Orsa säger, ta bara in ved till ett inlägg i taget i en månad tex, så ser du om du blir bättre. Jag har en säck stående på en släpkärra utanför pannrummet och kör in en skottkärra varje dag, räcker till stugan och garaget.

Användarvisningsbild

Re: Sjuk av ved

lodin92  
#550816
Röjkvist skrev:Vilken typ av ozonrenare köpte du? Har varit på gång att köpa en men är nu tveksam.

Rubicson för rum upp till 25 m2 på kjell och co, ca 500 kr. Den fyllde sin funktion väl och fick bort lukten bra. Enda som sagt är att det krävdes längre vädring efterråt än jag trodde plus att aparaten luktar vid förvaring av den, men går säkert lägga den i en påse när den inte används om man inte kan förvara den där lukten inte stör.

Användarvisningsbild

Re: Sjuk av ved

lodin92  
#550817 Personligen skulle jag inte vara orolig för att ozonet skulle förstöra något, låter ju som du tänkt köra korta intervaller och då ska det inte vara några problem.

Användarvisningsbild

Re: Sjuk av ved

Göt  
#550861 Jag råkade ut för liknande problem med mögligt hö och får astma o jag är i närheten av mögel, tog väldigt lång tid innan vi fick någon rätsida på problemet. Fick du några astmamediciner när du var till doktorn. Frågan är om du inte ska ha gasmask eller en sån där hjälm, med filter...

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Oden  
#553039 Intressant ämne! Jag tror att en bra utsugsfläkt gör mkt som tidigare nämnts av andra. Det är nog även fördel att minska mängden ved i pannrummet som oxå nämnts. Ju mindre mängd av det framkallande ämnena plus utsug av omkringflygande partiklar o sporer borde ge resultat.

Jobbade för några år sedan som snickare på en firma som uteslutande sysslade med försäkringsskador. De vanligaste jobben bestod av vattenskador. Så mkt rivning/sanering/återuppbyggnad vart det av mestadels badrum men även kök osv.... Jag vart till slut överkänslig för mögel. Det kan även ha varit kombinationen av fuktig golvspån mögel o annat? Vi hade tillgång till masker osv... men dum som man är slarvades det emellanåt :roll:
På ytor som drabbats av mögel sprutade vi på något som heter Boracol. Menar inte att du skall spruta på veden. Utan ev på byggnadsytor som blivit angripna.

Mvh Oden

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).