Föryngring

Funderingar kring Markberedning med kranen...?

17 inlägg 6074 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Funderingar kring Markberedning med kranen...?

frågande och vetande  
#549877 En fråga som kommer upp ibland, någon som löst den? Läst i många gamla trådar här på forumet och idéerna är många. Det närmaste jag har kommit är en garpgrepp vars funktion gick ut på att man satte två rader harvpinnar i gripen och greppade om jorden. Men hur blir resultatet där? Sedan rör man runt rätt mycket i jorden, något man gärna vill undvika.

En tankenött kan jag säga!! då jag har MÅNGA mindre ytor där det kostar mer än det smakar att dra dit en markberedare.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Funderingar kring Markberedning med kranen...?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549929 Att rota runt i marken är väl bara bra? Det är väl det som det går ut på? Provade ett tag med en grip där jag satt väghyvelstål på spetsarna. Annars så finns det en tråd här där någon markberett 25 ha med en röjsågssnurra.

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring Markberedning med kranen...?

frågande och vetande  
#549932 Man säger att det är en av fördelarna med att plantera täckrot, borret gör ingen större påverkan på marken runt plantan.
Bla uttorkning av jorden sker när man gräver. Varpå de flesta rekommenderar att markbereda hösten innan vårplantering, för att jorden ska sätta sig.

Läste också om tråden vinterröjarn skrivit i, men det var säkert andra faktorer som låg bakom hans val där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar kring Markberedning med kranen...?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549933 Numera så markbereder jag med grävare. Undviker att ta djupt men drar undan gräs och mossa på rejäla flak. Inbillar mig att det är bra mot snytbaggar och kvävande gräsväxt. Förutom senaste sommaren så är torka sällan något problem här. Garpgreppet inbillar jag mig är bra för självsådd.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring Markberedning med kranen...?

Seb macahan  
#550013 Jag har ett hemmabyggd garpagreppet som jag har markberett mindre stycken med. Jag är mycket nöjd med resultatet. Dessa planteringar är absolut de finaste jag har. Nästan ingen avgång alls och välväxta och jämna i tillväxt över hela beståndet. Dessutom minimalt med röjningsbehovet. Enda nackdelen (förutom att jag tror det sliter på kranen) är att på vissa ställen blir frösådd väl bra, kan bli som en matta med frösådd runt plantorna. Av någon märklig anledning är inte dessa plantor viltbetade alls trots att de aldrig hans med o spruta. Förmodligen en slump men lite konstigt är det då den ena planteringen ligger mitt i ett. Rådjursstråk där man ser rådjur 9 av 10ggr under jakt.

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring Markberedning med kranen...?

frågande och vetande  
#550017
Seb macahan skrev:Jag har ett hemmabyggd garpagreppet som jag har markberett mindre stycken med. Jag är mycket nöjd med resultatet. Dessa planteringar är absolut de finaste jag har. Nästan ingen avgång alls och välväxta och jämna i tillväxt över hela beståndet. Dessutom minimalt med röjningsbehovet. Enda nackdelen (förutom att jag tror det sliter på kranen) är att på vissa ställen blir frösådd väl bra, kan bli som en matta med frösådd runt plantorna. Av någon märklig anledning är inte dessa plantor viltbetade alls trots att de aldrig hans med o spruta. Förmodligen en slump men lite konstigt är det då den ena planteringen ligger mitt i ett. Rådjursstråk där man ser rådjur 9 av 10ggr under jakt.


Nu kan man inte undgå utan att bli lite nyfiken. Hur har du gått tillväga när du byggt garpagreppet? använde du harvpinnar på rader eller möjligtvis något annat? Har som du en relativt stabil kran (Mowi P50T), så jag hoppas att det ska gå om man bara tar det lilla lugna.

Jag har som sagt allt för många ytor kvar efter Gudrun och Per som är runt 1 hektar så något sådant här hade absolut hjälpt \:d/

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar kring Markberedning med kranen...?

frågande och vetande  
#550307 En annan sak jag funderade på @Seb macahan, var det en tillsats till gripen du gjorde? är rädd för att snedbelastningen på gripen kan få den att bli skev...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring Markberedning med kranen...?

Seb macahan  
#550464 Jag byggde av fyrkants profil och fjäderharvpinnar. Kan ta en bild i helgen. Snedbelastning är ingen fara. Harvpinnarna fjädrar.

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring Markberedning med kranen...?

frågande och vetande  
#550471 Låter som en genomtänkt konstruktion. Kommer du åt att ta en bild hade jag varit mycket tacksam!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring Markberedning med kranen...?

Kse  
#550476 Bildgooglade lite.
Vill minnas att jag sett nått företag som sålde en griptillsatts av ”räffsmodell” men det var några år sedan.
1549664780_f5840ccf-b5ff-4552-816d-f31ff6661330.png
1549664782_21b9bc1f-9418-48d2-a4b5-ae4f9a390a26.png
1549664780_91ab5052-04d8-4139-aeb8-155a2437270b.png

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring Markberedning med kranen...?

Amatörhuggare 62  
#550492 Första bilden m grävmaskin.
Liknar en gammal hästräfsa.

Far hade en Ford 5000 med Cranab 2000 på taket.
Han såga till av isrivarskär å satte på skänklarna.
Sen köpte jag en Moheda 1990.

Det med harvpinnar heter " Garpgreppet "
Utvecklas på Garpenberg.

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring Markberedning med kranen...?

Amatörhuggare 62  
#550494 Hittat bild på Garpgreppet

Sedan har Moheda tagit å gjort sin version.
Vet ej om dom gör längre.

Men är ju enkelt att konstruera.
Många delar kan man köpa av Väderstad.
Eller såga upp en Väderstadharv.
Så kan man bygga t hela byn.
Beror ju på byns storlek förstås :-bd

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring Markberedning med kranen...?

frågande och vetande  
#550645 Bra med bilder! Det uppskattas ska ni veta. Lutar nog att bli något som på den sista bilden. Tror på idéen med harvpinnar på rad...Hoppas bara de gör jobbet när man väl lagt ner tid på att konstruera den 🙏

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring Markberedning med kranen...?

Camaro1969  
#550798 Har en minigrävare, 5 tonnare.. kanske man ska använda den ist för att leja markberedning?

Är vissa marker bättre än andra att använda grävare ist för markberedare?

Avatar Fallback

Funderingar kring Markberedning med kranen...?

källefall8  
#550803 Jag tycker fördelen med grävmaskin är att man kan anpassa efter hur marken varierar på hygget. Mycket sten så skrapar jag bara lite, är det blött gör jag en hög, i övrigt invers. När jag ändå är där så blir det skyddsdiken, dikesrensning och fixa ev väg.
Är det väldigt mycket stora stenar är det ingen höjdare att larva omkring dock men de e ju inte smidigt oavsett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).