Traktorn i skogen

Kvista med traktorn

11 inlägg 6134 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvista med traktorn

svampbob  
#550512 Jag råkade ramla över den här filmen



Det ser ut att funka och ser att i andra filmer i hans kanal så har han fått mycket inspiration från det nordiska skogsbruket.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kvista med traktorn

Fredrik Reuter  
#550533 Häftigt!

Han verkade i Maine som jag tror har väkdigt mycket gemensamt med våra nordiska skogar. CTL tror jag också börjar få genomslag där nu.

Men, blir det inte omständligt och tidsödande?

Användarvisningsbild

Re: Kvista med traktorn

anersimyra  
#550539 Att allt det där virket skulle vara kvistat med enbart traktor har jag väldigt svårt att tro.. :???: det syns ju inte minsta lilla knagge någonstans.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Kvista med traktorn

hlb  
#550543 Finns väl skäl till uttrycket Mainiacs. (=Halvgalen individ). Har varit en hel del i området och där finns det mycket företagsamma och trevliga människor. Väldigt likt Europa.

Avatar Fallback

Re: Kvista med traktorn

Sture Andersson  
#550546
anersimyra skrev:Att allt det där virket skulle vara kvistat med enbart traktor har jag väldigt svårt att tro.. :???: det syns ju inte minsta lilla knagge någonstans.. :???:

Håller med dig ,måste va bluff.

Användarvisningsbild

Re: Kvista med traktorn

svampbob  
#550549
anersimyra skrev:Att allt det där virket skulle vara kvistat med enbart traktor har jag väldigt svårt att tro.. :???: det syns ju inte minsta lilla knagge någonstans.. :???:


Nej nog tror jag att han behöver gå över bitarna lite efter att han har apterat. Det kan ju också vara så att vid minus 20 så flyger kvistarna på hans Maineianska granar av direkt mot stammen.

Han har fler filmer och där refererar han bland annat till svenska böcker om småskaligt skogsbruk med jordbrukstraktorer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvista med traktorn

Hema  
#550641 Kanske har sågarna där inte samma krav på kvistningen som här?

Användarvisningsbild

Re: Kvista med traktorn

svampbob  
#550654
Hema skrev:Kanske har sågarna där inte samma krav på kvistningen som här?


Jag kollade på filmen en gång till och stammarna ser verkligen kvistade ut efter att han har kört fram över dom. Sedan åker säkert en rejäl andel av kvistarna redan under lunningen. Han verkar väldigt seriös i sina andra filmer så jag vill tro att han inte svamlar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvista med traktorn

Fredrik Reuter  
#550698
Hema skrev:Kanske har sågarna där inte samma krav på kvistningen som här?


Nej, de har nog hårdare krav! :wink:

SDC kvalitetskrav för massaved:

I trave av massaved får finnas kvarhängande, brutna kvistar 16 mm och grövre på högst 10 %
av stockarna i traven förutsatt att längden av den kvarhängande brutna kvistens fasta del
understiger 12 cm för granmassaved respektive 16 cm för övrig massaved.


Bild nedan från Biometria kompendium om nya Prima/Sekunda.

Avatar Fallback

Re: Kvista med traktorn

Hema  
#550721 Nu får jag erkänna att jag inte hänger med. Men det han i Maine hade var väl timmer och jag syftade på sågverkens kvistningskrav här i Sverige mot USA.

Lite sent så jag kanske tänker knas. :???:

Användarvisningsbild

Re: Kvista med traktorn

Fredrik Reuter  
#550833 Det var nog hos mig det var för sent.
Kraven ovan gäller för massaved.
För timmer är det:

• Kvistar med diameter < 10 mm ub samt kviststumpar kortare
än 55 mm tillåts
• Högst fyra kvistar med diameter 10-30 mm ub och
höjd 55-80 mm

Eller enligt avtal...

Drar han några repor till så kanske har klarar av de Svenska kraven. Rotstocken med torrkvist är nog inga problem utan det är sista timmerstocken med friskkvist (innan massaved) som kan bli svår.

Det fanns lite politik i mitt första inlägg, inte på något sätt riktat mot dig Hema, i det att vi gärna står och karvar med sågen och gör fint. Skulle man se hur det ser ut på ve'gårn hos bolagen så skulle man nog bli deppig...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).