Skogsröjning

Vinterröjning?

178 inlägg 34212 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinterröjning?

Avslutat-02  
#550498 Röjer ni på vintern?
När slutar ni röja?
Hur tycker det fungerar ni som röjer året om?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#550500 Ja röjer hela året om, men långt i från alla dagar på vintern.
Tycker lite skare är bäst, det går fortare att röra sig på.
Snöskoter går bra, tycker bäst om den äldre
Varianten.

Röjer alla typer av skog.
Visst stubbarna blir lite högre, men inte i midjehöjd.
Brukar inte jobba om det är ca 20-25 grader kallt, då eldar ja och pysslar med maskiner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

utgård  
#550507 Jag slutar röja när det blir för mycket snö och upplega är inte såvtrevligt. I fjol gav i upp i början på december och säsongen börjar i slutet på april när det börjar bli bara fläckar och snön blir porös. Har turister under under vintersäsongen att pyssla med, så behöver ej gå arbetslös. Har funderat ibland att prova snöskor men är väl lite bekväm av mig.[emoji4] Jag är verksam i Jämtland.

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#550509 Ja har man annan verksamhet så går det ju bra......

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

isteskog  
#550511 Hua för att röja när det är snö på skogen, räcker utmärkt att hugga då! Har inte värme i handtagen på röjsågen heller ..... 👎

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#550513 Nja det går bra med handtagsvärmen.
Men sedan ser ja till att alltid ha en rastkoja med värme.
En gammal husvagn utan inredning, med en massa skåp, nytt golv och nymålade väggar.
Bra gasolvärme, röjer en tank, sedan kaffepaus. Byter kläder sedan ut igen.
Röjer ca 3-4 tankar om dagen.
Använder pannlampa och cykellyse på röjarn på morgonen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550515
isteskog skrev:Hua för att röja när det är snö på skogen, räcker utmärkt att hugga då! Har inte värme i handtagen på röjsågen heller ..... 👎


Värme i handtagen kan jag rekommendera. Även blöta höstdagar är det gott o värma på ibland. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#550518 Ja det är ju ingen större pris skillnad längre heller, sågarna har blivit så pass billiga

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550519
1549703292_20160122_100533.jpg
Vinterröjning helst inte. I så fall så är det förröjning eller grövre granröjning. Om behovet finns eller andan faller på. :roll:

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#550522 Ja röjer helst ungskog mer eller mindre utan barr helst, det fastnar nästan ingen snö i stammarna och ja tycker det går fortare att röja speciellt på dålig mark.
Lite skare och man springer runt som en snö hare.... :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

jannee  
#550524 Tycker om att vinterröja, så länge det inte finns någon upplega eller att snötäcket överstiger en dm, minskar risken för stenkörning drastiskt :oops:
Mina fingrar klarar ej heller temperaturen under minus 10, trots värme i handtagen.
Å andra sidan har vi numera sällan någon riktig vinter här nere i söder.
T.ex i år har vi haft max 40 cm och nu 10 cm och regn - utan regnet varit en perfekt dag i skogen och just med röjning, men varför gå ut och bli blöt, bättre låta frugan fixa sysselsättning :mrgreen:

Fönstren behöver visst putsas 😈 😈 😈

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

isteskog  
#550525 Nästa röjsåg blir med handtagsvärme så man kan röja ända fram tills snön kommer!

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#550527 Och kanske lite till.....

Ja undrar hur det kommer att bli med Jonsered framöver, då deras maskiner är dyrare än Husqvarnas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Flax12  
#550621 Försöker röja 1-1,5 dag i veckan under vintern. Är en bra sysselsättning när det annars blir mycket skördning/skotning/ snöröjning under den tiden på året. Har gjort lite för många timmar i maskinerna förr så kroppen mår bäst med "lagom" pass.

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#550624 Ja det är härligt att röra lite på sig...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).