Arbetskläder för skogen

Varma vinterhandskar?

73 inlägg 46308 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Kalleskog  
#550366 Prova Tegera 295, varma och vattentäta.

https://www.proffsmagasinet.se/byggtill ... gLMqPD_BwE

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550450 Just nu använder jag Tegera 9127, väldigt varma när de var nya, är inne på andra vintern med dem och de är helt ok ännu.
Nästan alla vinterhandskar är varma när de är nya och isoleringen är fluffig men efter en tids användning har man tryckt ihop det och funktionen försämras. Enda undantaget är väl stora överdragsvantar och stickade fingervantar inuti, med såna är det svårt att utföra arbete som trycker ihop fingervanten :d

Jag fryser alltid om fingrarna, har några vita fingrar som blir otäckt kalla innan jag fått upp pulsen och värmen tar sig ut till händerna, behöver inte ens vara minusgrader innan pekfingret blir superkallt.
Nya fluffiga handskar, ordentliga åkarbrasor och bra tempo på arbetet från start så att man får upp värmen är mina tips, sen brukar det gå bra.

Edit: ironiskt nog är jag väldigt varmblodig i övrigt och måste klä mig tunt om jag ska vara aktiv, går inte riktigt ihop med att händerna är så kalla...

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Avslutat-02  
#550454 Köpte handskar på Biltema med värmeslingor, batteridriven.
Gick jättebra att röja i, hugga nja då blev de klumpiga.

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550455
1549657788_b_284740_2560x2560.jpg

https://skogma.se/tegera-10-koldisolera ... =723003485
Produktinformation "Tegera 10 Köldisolerade tumhandskar"
Varm, smidig och slitstark handske i getnarv.

Konstpälsfodrad.
En storlek.
Färg vit

269:- ink moms
Beställde såna ikväll då jag druttat bort mina finska tumvantar som jag köpt på Pajala marknad.
Lite oroande att det är bara en storlek, jag vill gärna ha lite större
för att få plats med tunna yllevantar under, ska bli intressant hsh.

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

bgl  
#550456 Tegera 9112 har något tjockare innerhandske men finns dessutom i storlek 13 för oss som är storhandade.
Tegeras konstläder microthan verkar krympa något samtidigt som storlekarna är små jämfört med andra handskar, bör provas ett nummer större än andra handskar.

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Stihl_241  
#550461
Kalleskog skrev:Prova Tegera 295, varma och vattentäta.

https://www.proffsmagasinet.se/byggtill ... gLMqPD_BwE


Var på Grolls och testade den modellen på en hand, och Balance Atlas Dryguard på den andra... Balance kändes varmare i butiken, så fick bli ett par sådana. 169:- ink moms så något billigare än Tegera. Svart-vita som utan att jag tänkte på det, matchade sågen väldigt bra 8) :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Ådii  
#550467 Dessa från Wurth använder vi iallafall dock inte direkt i skogen med motorsåg och liknande men för de flesta sysslor, täcker handleden bra också.

https://www.wurth.se/produkter/personli ... rhandske3/

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Kristoffer D  
#550501 Jag använder Tegera 117 året runt (nu ha jag handtagsvärme på alla mina sågar) men när det blir riktigt kallt eller när jag använder sågar utan värme använder jag Tegera 297. De första slits ganska fort, kanske håller 3 veckor av daglig användning medan de sistnämnda har hållit i snart två år. Naturligtvis pga att de inte används lika mycket.

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

halvproffs  
#550503 Dyra men bra och slitstarka.

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550504 Var hittar man bra tunna innerhandskar i ylle?

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

T Landström  
#550508
Mangan skrev:Var hittar man bra tunna innerhandskar i ylle?


Hestra ska ha några i sitt sortiment!

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550571 Gå gärna upp en storlek på ytterhanskarna, så att du verkligen får plats med tunna innerhandskar. Det är den instängda luften som isolerar, inte yllematerialet i sig.

Finns även (eller åtminstone så har det funnits) tunna innerhandskar i underställsmaterial från bl.a. Patagonia.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552492
Slurfi skrev:
1549657788_b_284740_2560x2560.jpg

https://skogma.se/tegera-10-koldisolera ... =723003485
Produktinformation "Tegera 10 Köldisolerade tumhandskar"
Varm, smidig och slitstark handske i getnarv.

Konstpälsfodrad.
En storlek.
Färg vit

269:- ink moms
Beställde såna ikväll då jag druttat bort mina finska tumvantar som jag köpt på Pajala marknad.
Lite oroande att det är bara en storlek, jag vill gärna ha lite större
för att få plats med tunna yllevantar under, ska bli intressant hsh.

Så jag fick hem dom 3 dagar senare och har bara mystestat ooch de är helt okej.
Lustigt nog står det i följesedeln att det är storlek 11 men överallt annars står det one-size.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).