Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hästen i skogen.

98 inlägg 35932 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Avslutat-02  
#550290 Inte är eller har ja varit rädd för hästar,
Har ägt och jobbat med tjurar.

Nä att killar inte vill hålla på med hästar.....

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

halvproffs  
#550291 Ibland är det trevligt med en ridtur.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Avslutat-02  
#550292 Jävla telefon, nå ja att killar inte vill hålla på med hästar beror nog på något annat.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Blivande snickare  
#550321
vinterrojarn skrev:Bra skola för tjejer.......

Behöver nog inte säga mer än så med tanke på va som stod ovanför :d

Är det nog oavsett vad man har i skrevet.
Inte bara ryggen, hela torsomuskukaturen å benen tränas. Kommer fram muskler man inte visste man hade. Plus de mentala lugnet som kommer från djuren.
Skulle vara hälsosamt med mer sånt för folk i dagens stillasittande stressiga värld.

Sen vill jag personligen be dig tagga ner på förtryckande och osmakliga inlägg.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550329 Är inte uppvuxen med hästar och de har aldrig intresserat mig men när jag träffade min frus ardenner för första gången så träffade jag en kompis och vi har hängt ihop sedan dess.
Hästen är ordentligt inkörd i unga år men nu försöker vi komma igång igen efter ett långt uppehåll på mer än tio år. Visst är det kul med hästar men vi har dem inte för att de är sällsynt lönsamma. Däremot är de ett bra tillskott i verksamheten som bidrar med mycket annat.
När det gäller ekonomin så fanns det en bra sammanfattning och jämförelse på gamla kunskapdirekt.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

jannee  
#550374 Själv var jag kanske 4 eller 5 år innan jag red för första gången, och detta fortsatte jag med så länge vi hade hästar.
Visserligen ardenner och i början var det en sele man höll sig i, med åldern kom självsäkerheten/skickligheten klarade mig bra med bara en grimma men inte minst hälarna :grin:
På ålderns höst (när jag var ca 25 år) köpte vi (fugan) ett arabiskt fullblod. Tyvärr var jag då redan för tung men frugan red på den några år sedan kom andra intressen före (grabben).
M.a.o. jag är inte helt bakom flötet när det gäller hästar och allt runt omkring :mrgreen:
Vill minnas att då (mitten på 70 talet) kostade bara sadeln nära en månadslön.

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

MilanJo  
#550386 Hästen i skogen är en trevlig arbetskamrat. Jag kommer ju från den världen, skogshästvärlden, och kan vittna om att många känner sig kallade som s k entreprenörer, men få äro utvalda. Det krävs investeringar, bra hästhandlag och, precis som inom andra branscher, en känsla för att vara just entreprenör. Sedan ett par år har jag lämnat den världen och kan istället bjuda på en anekdot:
En av anledningarna, som Lars Lundqvist refererar till här ovan, är att traktorn helt enkelt är effektivare. Dessutom kom vidareutvecklingen av modernare körredskap för häst inte igång ordentligt förrän på 60-talet, när avhästningen var i full gång, och på den tiden var materialet av tyngsta slag, så det krävdes ordentliga hästar för att mäkta med. Den första som utvecklade en hästdragen vajerkransvagn för häst var distriktsveterinären här i Lenhovda, Stig Breitholtz. (Han var även inblandad i utvecklandet av redskap för nöt i U-länder) Han tog fram den s k Lenhovdavagnen, en vajerkransvagn med 6 hjul, boggie bak. Stig och mina föräldrar var vänner och hade hästaffärer ihop, Stig ville sprida aveln av den nordsvenska hästen till de södra delarna av landet så många av de norr och västerifrån ifrån hämtade hästarna stod hos mina föräldrar i väntan på sina nya ägare. Där stod även Lenhovdavagnen, och sägnen säger(läs:pappa), att en dag var Börje Karlsson från Rottne och visade påtagligt intresse för denna boggievagn. Jorå!!!

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

Lars Lundqvist SLU  
#550397 Det har skett en hel del teknikutveckling även efter 60-talets avhästning i Sverige, bland annat i USA. Inom Amish-samhällen används hästar som dragdjur och på Nolia demonstrerades för några år sen bl.a en vagn som i princip såg ut som kraftuttaget och hydraullyften på en traktor. Konstruktionen gjorde att "vanliga" redskap kunde användas med häst i jordbruket.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Avslutat-02  
#550399 Hade det funnits kundunderlaget hade ja skaffat och kört med häst, men allt handlar om kronor och ören.

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

svampbob  
#550412
Lars Lundqvist SLU skrev:Det har skett en hel del teknikutveckling även efter 60-talets avhästning i Sverige, bland annat i USA. Inom Amish-samhällen används hästar som dragdjur och på Nolia demonstrerades för några år sen bl.a en vagn som i princip såg ut som kraftuttaget och hydraullyften på en traktor. Konstruktionen gjorde att "vanliga" redskap kunde användas med häst i jordbruket.


För några år sedan så satt vi och åt på en lunchresturang någonstans i mellanvestern och när jag tittar ut mot bensinstationen på andra sidan vägen så ser jag en häst spänd framför en vagn och bredvid står en Amish klädd man och i handen har han en liten bensindunk. Inte alla som tar häst och vagn till macken.

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

MilanJo  
#550416
Lars Lundqvist SLU skrev:Det har skett en hel del teknikutveckling även efter 60-talets avhästning i Sverige, bland annat i USA. Inom Amish-samhällen används hästar som dragdjur och på Nolia demonstrerades för några år sen bl.a en vagn som i princip såg ut som kraftuttaget och hydraullyften på en traktor. Konstruktionen gjorde att "vanliga" redskap kunde användas med häst i jordbruket.


Ja, dessa kallas "förställ" och finns även i enklare variant utan kraftuttag, har kört båda sorterna och uppskattar de vid arbete i jordbruket, där det finns gott om yta att svänga eftersom det blir ett långt ekipage. Med ny teknik kommer nya uppfinningar som kopplas till detta och det ger å ena sidan en bättre arbetsmiljö, ibland arbetsglädje, men kräver också att grundkunskaperna finns. Har man inte grundkunskapen om häst och hästens dragarbete är tekniken inte till hjälp. Men så har det väl alltid varit och den som inte romantiserar hur det var "förr" förstår hur illa många hästar, och för den delen, körarna kunde fara.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Avslutat-02  
#550424 Ja minns något min morfar berätta när ja va liten, han jobbade som körkarl.
En av huggarna hade gjort höga och vassa stubbar på jävelskap, så hästen skar upp sig på stubben, när morfar kom med en annan häst förbi huggarn tog han tömmen och ropa namnet på huggarn, sedan drämde han till huggarn över käften, det hade blivit ett jävla liv ute på avlägget.
Morfar behöll jobbet men inte huggarn.

Så häst stackarna hade det inte så roligt alla gånger.

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

Lars Lundqvist SLU  
#550433 Jag kan rekommendera ”Timmerhästens bok” för den som vill veta mer om hästar i skogsbruk

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

axwell  
#550453
Lars Lundqvist SLU skrev:Jag kan rekommendera ”Timmerhästens bok” för den som vill veta mer om hästar i skogsbruk


Absolut: Av Yngve Ryd som har skrivit flera bra böcker.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

tallen100  
#550473
axwell skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Jag kan rekommendera ”Timmerhästens bok” för den som vill veta mer om hästar i skogsbruk


Absolut: Av Yngve Ryd som har skrivit flera bra böcker.

En riktigt bra bok!
Även om man inte är nån bokläsare så är den boken svår att sluta läsa i om man väl har börjat :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).