Motorsåg och handhållet

Köpa HVA 3120 XP innan de försvinner?

64 inlägg 24666 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa HVA 3120 XP innan de försvinner?

cruisern  
#549895 Läste att Hva för närvarande överger de större sågarna pga. att dom inte uppfyller de nya utsläppskraven. I denna tråd anges att den största för närvarande är 572.

Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg 5)

Jag har möjlighet att köpa en ny 3120 med 42” alt. 26” svärd för 13 700 kr minus en bra rabatt. Prismässigt är det bra pris per cm3. Är det värt att köpa en sådan? Jag har egentligen inte behov, men om denna storlek utgår på marknaden kan det kanske vara bra att ha en sådan?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nästa generation motorsågar från husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549901 Att spekulera i o tjäna pengar på såg är som bilar.....
Visst hade det varit gött o ha en sprillans ny 240 Turbo 2 dörrars i garaget, men.....

Användarvisningsbild

Re: Nästa generation motorsågar från husqvarna

cruisern  
#549912 I mitt fall handlar det inte om att tjäna pengar. Det är enbart känslan att inneha denna best.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nästa generation motorsågar från husqvarna

Hema  
#549919 Jag upplever 3120:n brutalt stor, men en 390 är rätt hanterbar.

Avatar Fallback

Re: Nästa generation motorsågar från husqvarna

Westra Aros  
#549961 Den är fruktansvärt stor, 395 känns som en 346 när man kört 3120 en stund, men jag skulle köpa en om jag hade pengar över.

Användarvisningsbild

Re: Nästa generation motorsågar från husqvarna

cruisern  
#550346 Kunde inte motstå frestelsen och slog till. Det blev en 3120XP med 28" svärd

1549634101_img_2570.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Nästa generation motorsågar från husqvarna

Westra Aros  
#550347 Du kommer ha socknens största underarmar

Avatar Fallback

Re: Nästa generation motorsågar från husqvarna

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550349 Gratulera, 3/8 eller .404?

Användarvisningsbild

Re: Nästa generation motorsågar från husqvarna

cruisern  
#550351 .404 och fick med 2 kedjor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa HVA 3120 XP innan de försvinner?

Fredrik Reuter  
#550352 Jag valde att dela denna tråd från tråden om diskussionen om den nya generationen sågar från Husqvarna, tycker definitivt att denna diskussion förtjänar en egen tråd.

Användarvisningsbild

Re: Köpa HVA 3120 XP innan de försvinner?

Fredrik Reuter  
#550354 Jag pratade med Husqvarna när ryktet kom att de tagit bort de större sågarna från sajten, mer om det kan du läsa i tråden Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg 5) men något som var intressant var att till skillnad från alla andra motorsågar som byggs enligt löpande band tekniken så byggdes 3120XP av en enda person på Husqvarna. Det var bara vid några tillfällen då beställningarna var stora som det var flera som byggde den. De flesta ska alltså vara byggda från grunden av en och samma person - ganska häftigt!

Avatar Fallback

Re: Köpa HVA 3120 XP innan de försvinner?

Avslutat-02  
#550356 bör inte kvalitén på maskinen öka vid det att det är stort sett enbart en person som byggt maskinen?

bör bli mera garanti ärenden om det är flera montörer som bygger samma typ av maskin....

eller har min hjärna tagit fredag......?

Användarvisningsbild

Re: Köpa HVA 3120 XP innan de försvinner?

totte  
#550368 Låter väl ganska troligt. Dessutom, att en och annan av massproduktionen av mindre sågar är dålig ger nog inte riktigt samma genomslag i ryktet som om en av de här ganska unika maskinerna är kass. Gissar jag alltså.

Westra Aros skrev:Du kommer ha socknens största underarmar


Skall man ha när man har socknens största såg :d

Användarvisningsbild

Re: Köpa HVA 3120 XP innan de försvinner?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550382
Fredrik Reuter skrev:Jag pratade med Husqvarna när ryktet kom att de tagit bort de större sågarna från sajten, mer om det kan du läsa i tråden Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg 5) men något som var intressant var att till skillnad från alla andra motorsågar som byggs enligt löpande band tekniken så byggdes 3120XP av en enda person på Husqvarna. Det var bara vid några tillfällen då beställningarna var stora som det var flera som byggde den. De flesta ska alltså vara byggda från grunden av en och samma person - ganska häftigt!

Jag har pratat med han vid ett par tillfällen och frågat om lite nördiga detaljer.
Anledning till att det inte görs på linje var som han sa inte bara volym mässigt utan för att den ersatte 2100/2101 som inte heller gjordes på linje.
Det är inte bara han som monterar, även andra monterar andra grejer som monteras utanför linje. Test såg, udda grejer och anpassade grejer.
Vid ett tillfälle jag var där stod de o monterade 575AT och 365H.

Användarvisningsbild

Re: Köpa HVA 3120 XP innan de försvinner?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550383 Kruxet när sånt här blir är att märket tappar lite förtroende.
Det blir sett som lite mindre, likaså om de inte gör alla segmenten utan sätter focus där pengar är.
Det de vinner på detta förlorar de sen på marknadsföring och försäljning.
Det finns säkert sätt o lösa detta om man verkligen ville.

Jag tror det har mer med tillverkning o göra. Att den är lite gammal, de behöver mer grejer för att fortsätta och de vill inte göra delat till en omgång till som innebär att den hänger med 10 år till kanske.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).