Skogsröjning

Syn på röjning

72 inlägg 16551 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550279 Jaha tänkte ja skulle ta lite bilder och lägga upp idag på den underröjningen ja håller på med, men snö vräker ner och det blir då alltså plogning och vedhämtning istället.
Det är nog inget ni vill ha på bild....

Ska ta lite bilder så fort ja kommer ut till skogen igen.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Syn på röjning

Camaro1969  
#550299 på min egen mark röjer jag "normalt" har tanke att röja minst 2 ggr innan gallring.

jag tar dock bort all rönn sälg å "skräp" för att få en "fin" skog i förhoppning att det ska bli en pelarsal i framtiden.

gynnar tall framför gran då det ger bättre sikt i beståndet.

säkert helt fel men jag vill ha en parkliknande skog =)

har bara varit skogsägare ca 1 år så man kanske ändrar sig =)

Användarvisningsbild

Re: Syn på röjning

Camaro1969  
#550300
Camaro1969 skrev:på min egen mark röjer jag "normalt" har tanke att röja minst 2 ggr innan gallring.

jag tar dock bort all rönn, sälg, asp å "skräp" för att få en "fin" skog i förhoppning att det ska bli en pelarsal i framtiden.

gynnar tall framför gran då det ger bättre sikt i beståndet.

säkert helt fel men jag vill ha en parkliknande skog =)

har bara varit skogsägare ca 1 år så man kanske ändrar sig =)

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550301 Parkliknande skog är väl jättefint, röja två gånger innan slutförband är bara klokt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

surjämten  
#550350 Har kämpat i ca 20 år med 50 ha ungskog som nu blivit 30 år o älgsäker i höjd. ( Jämtland )

Två fel jag gjort är dels att jag lämnat för många björkar som nu är mera till bekymmer än glädje då de växt ovanför flera fina tallar o ställer till det.

Sen borde jag röjt lite hårdare.
Men ni kanske vet hur det känns att såga ner en tioårig felfri frodig tall i närheten av en likadan.

Nu putsar jag bort sly o små granar som verkligen har förmågan att rinna upp i markberedningsgropen o runt huvudstammen. Lyxigt, men fint blir det.

En fundering man får när man håller på är hur det kan skilja så mycket i diameter/grovlek mellan de olika stammarna som ju planterades samtidigt 1989.

Keep on röjing!

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550353 det där är ett problem du tyvärr inte är ensam om att göra, många röjer bort alldeles för lite björk i de två första röjningarna, man tycker man tar för hårt, och glömmer hur stora dessa trän blir och hur fort det går...

var på en röjning, där kunden skulle ha kvar 6500 stam per ha efter första röjning, ja förordade ca 4000 st.

men iallafall, efter 5 år var ja där igen och plockade bort alla granar och hälften av tallarna.
björken växte om och skadade barrstammarna.

kunden blev ju nöjd med sin nya björkskog, men varför plantera barr, när man får björk kvar efter röjning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

80-90  
#550376 På egen mark sparar jag mera löv nära vägar ! Enkel vedhuggning . Längre in så sparas lövet i luckor å då kan det få vara sälg al rönn Björk hassel ja vad som helt ! Vid röjning på förtjänst gör jag som skogsägaren vill ha det !

Användarvisningsbild

Re: Syn på röjning

plax  
#550430 Det är ju bottnen som bestämmer, humus och vatten.
När jag går på entrepenad är det kunden som styr hur jag gör.
I egen skog har jag lite annat synsätt än många andra.
På bättre mark lämnar jag mycket björk och gör en skärmställning åt granarna. Går igenom och stamkvistar björken istället så att de inte stör granen. Till första gallringen har björken hunnit bli två-bits träd medan av barr får du bara en-bit. = mera kubik ur första gallringen.
Tallmark blir det att hålla tät från början, även där med stamkvistning. Vid älgsäker höjd röjs tallarna fram så att de får det ljus de behöver och inte blir piskade. Uppskjuten björk som har kronan högre än tall får lämna till första gallringen.

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Värmlänning  
#550438 Försöker röja hårt, ner mot 2200-2400 stam kvar vid slutröjning, men jag gör det oftast 1-2 meter försent

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550442 Ja men det blir ju röjt.
Brukar det vara mycket skador tycker du eller är det bara tusenbröder i första röjning och lite lättare i andra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Värmlänning  
#550446
vinterrojarn skrev:Ja men det blir ju röjt.
Brukar det vara mycket skador tycker du eller är det bara tusenbröder i första röjning och lite lättare i andra?

Pratar du om mig så kör jag en lövsanering i tallföryngringar vid 0,5-1,5 m . Rör ej tallen i denna röjning. Försöker slutröja ner till 2400 tallar vid 3-5 m. Får ibland betesskador och det retar mig, men försöker tänka på att jag skall ha upp ca 800 stam vid slutavverkningen.

Granen försöker jag endast göra en hård röjning på vid 3 m höjd

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550451 Det där med älgskador är intressant, ja har märkt att om man röjer bort allt då tar de tallskotten, lämnar du lite löv då äter de mera på tallen, lämnar du lite löv och kapade vargar, då äter älgen som mest.

Någon kanske undrar varför? Jo ju mer mat ju mer älg.

Helt hundra fritt på älgskador kommer vi aldrig att få, men ja tror på att försöka styra vart älgen skall äta. Ja har börjat att plantera åt kunderna varannan gran varannan tall, och de tre första raderna enbart gran runtom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550843 Tror vi på det där att röja hårt i alla lägen?

Eller ska vi röja smartare och kanske lite oftare?

Plocka lite då och då?
Röja fram björk, ta till ved/massa.
Röja fram ett nytt bestånd, ur det som står in under?
Kanske sluta med barrskog?
Satsa på löv?

Hur ska denna skötas?
Kanske inte som nu, med en rejäl röjning, sedan röja stubbskott, tills man blir galen.
Nä där behövs annan verksamhet.

Va tror vi? 🤗

   TS
Användarvisningsbild

Re: Syn på röjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550873 Svaret varierar väl efter vad man har för mål med sin skog. Är man en mindre markägare, som eldar med ved och kanske mest sågar upp det grövre virket på bysågen, så har man ett mål och bör röja därefter.

Försöker man däremot leva på att producera timmer till avsalu, så gäller nog en helt annan röjningsstrategi.

Å där är jakt och/eller naturvård viktigt, så gäller kanske en tredje röjningsstrategi.

Viktigt att förstå är att röjning danar skogen och röja kan man göra på flera olika sätt - och med både klinga och kedja!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Värmlänning  
#550878
Niking skrev:Svaret varierar väl efter vad man har för mål med sin skog. Är man en mindre markägare, som eldar med ved och kanske mest sågar upp det grövre virket på bysågen, så har man ett mål och bör röja därefter.

Försöker man däremot leva på att producera timmer till avsalu, så gäller nog en helt annan röjningsstrategi.

Å där är jakt och/eller naturvård viktigt, så gäller kanske en tredje röjningsstrategi.

Viktigt att förstå är att röjning danar skogen och röja kan man göra på flera olika sätt - och med både klinga och kedja!
/Niklas

Hur skulle du röja i de tre olika scenarierna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).