Avverkning (slutavverkning)

Avverkningsanmälningar får nu publiceras av Skogsstyrelsen

8 inlägg 4309 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkningsanmälningar får nu publiceras av Skogsstyrelsen

Fredrik Reuter  
#550072 Idag (7 februari 2019) kom förvaltningsrätten med sin dom som ger Skogsstyrelsen rätt att publicera avverkningsanmälda områden på deras digitala karta. Rätten till publicering har prövats mot nya direktivet GDPR och förvaltningsdomstolen ger alltså nu Skogsstyrelsen rätt att publicera.

För att inte publicera mer information än vad som är nödvändigt, plockar Skogsstyrelsen numera bort uppgifterna från kartan när avverkningen är genomförd.

Troligtvis går denna dom att överklaga så det återstår att se hur det kommer sluta.

- Skogsstyrelsen har gjort en noggrann avvägning av integritetsfrågorna och om domen står sig visar den att vår bedömning är riktig. Vi har publicerat de här kartorna under många år eftersom vi vill att skogsbruket ska kunna vara säkra på att anmälningarna kommit in ordentligt i god tid innan avverkningarna startas, säger Patrik André, kartchef på Skogsstyrelsen.


https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... ttjanster/



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningar får nu publiceras av Skogsstyrels

Avslutat-02  
#550126 Min avverkningsanmälan ska då vara helt privat, vill inte ha insyn i något av mina affärer.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningar får nu publiceras av Skogsstyrels

JörgenO  
#550239
vinterrojarn skrev:Min avverkningsanmälan ska då vara helt privat, vill inte ha insyn i något av mina affärer.


Det är tyvärr ingen flervalsfråga...

Som jag minns så publicerar de inte personuppgifter som är det som GDPR handlar om. Domstolen tycks gå på deras linje. Käranden hävdar att man publicerar info som indirekt kan kopplas till personuppgifter... ärendet lär fortsätta upp till högsta instans.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningar får nu publiceras av Skogsstyrels

Avslutat-02  
#550240 Nä de kan ju argumentera med en advokat om de vill, mina uppgifter ska inte ligga ute så någon galen natur mupp börjar att tälta i trädgården.

Ja har nog av grannar som sågar ner mina trän för att se Ljusnan och då menar jag inte tidningen.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningar får nu publiceras av Skogsstyrels

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550248 Domen är åt h-vete. Hoppas på överklagan och bättre framgång i högre instans.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningar får nu publiceras av Skogsstyrels

Fredrik Reuter  
#585290 Kammarrätten ger idag Skogsstyrelsen rätt till publicering av avverkningsanmälningar digitalt i deras kartverktyg.

2-0 till Skogsstyrelsen alltså.

https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... ttjanster/

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningar får nu publiceras av Skogsstyrels

Avslutat-02  
#585291 Jaha, sådant här trams finns det pengar till.
Men att se till att alla har en ersättning att leva på även om den är låg, det är helt omöjligt.

Jag undrar jag,,, när green Peace kommer och campar i skogen för att hindra avverkning i lavskrike området..?
Det blir säkert snart.....

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningar får nu publiceras av Skogsstyrels

Fredrik Reuter  
#628118 Högsta förvaltningsdomstolen har nu meddelat att de inte kommer ta upp fallet med avverkningsanmälningarnas yttergränser på en digital karta hos Skogsstyrelsen. Nu borde alltså processen nått vägs ände och Skogsstyrelsen har full rätt att publicera avverkningsanmälningarna i sin karta.

3-0 och match till Skogsstyrelsen alltså.

Publiceringen strider inte mot ex GDPR enligt Kammarrätten: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... ttjanster/

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).