Skogsröjning

Syn på röjning

72 inlägg 16557 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Syn på röjning

Avslutat-02  
#550169 Va har vi för tankar och funderingar kring röjning, ungskog som underväxt?
Brunnsröjning?
Linje?
Fuskröjning?
Hårt eller klent?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550171 Hur gör ni med aldungar? Röjer ni förband eller lämnar ni allt? Sågar ner allt?

Ja lämnar al på förband.
Sälg och asp,rönn om den är något att ha annars sågar ja den i brösthöjd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550191 Alen föryngras dels genom frösättning och dels genom stubbskott i bukettform från avverkade träd. Jag lämnar tre skott i buketten vid första röjning och tar ner de två sämsta i andra röjningen. Frösådda i förband.

Sälg lämnar jag till bin och humlor, sälg är bland de första växterna att gå i blom på vårkanten, viktig för hungriga humlor. Rönn lämnar jag till älgen, blir inte mycket kvar efter några tuggor. Sparar bensin!

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550193 Rönn är ja noga med att lämna ut emot åker Kant, lika sälg.

Många sågar bort alla oönskade lövstammar i all typ av röjning.
Ja ser inte al,asp,rönn,sälg som något trädslag som ja lämnar till huvudstam.
Utan ja ser det mest som bra ved.

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

isteskog  
#550202 Röjer jag åt andra så blir det efter deras önskemål. På mina egna marker blir det väldigt olika beroende på hur det ser ut! Men jag tar ganska försiktigt. Röjer minst tre gånger i plant och ungskogen. Sen blir det en putsning inför gallringen. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550205 Japp kundens önskemål är det som gäller.
I det egna, barr röjs ganska hårt, löv klenare. Vill ju ha ved till familjen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550209 Ett återkommande problem som jag ser varje dag är: underväxtröjningarna utförs för tätt in på att maskinerna kommer.
Helst något år före är bra åtminstone vintern före, så om stammar som står på lut och liknande hinner lägga sig.

Blir trevligare för maskinföraren.
Visst man kan inte hinna med allt men det är så roligt att höra när maskinföraren trivs med röjningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

isteskog  
#550211 Blir lätt så när skogsägarna bestämmer sig för gallring när maskinerna är på grannens marker. Har själv sprungit framför skördaren några gånger. Inte alls roligt!! 👎

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550214 Nä fy, man hatar att bli jagad, och är det snö också med upplega hu så härligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

isteskog  
#550224 Upplever det som ett större problem hos Skogsägarföreningen, bolagen har större framförhållning. (har varit så iaf!)

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550227 Ja så är det, planeringen är väl helt annorlunda på bolagen, men samtidigt bör ju föreningen jobba mer som bolagen för effektivitetens skull.

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550228 Det är lugnare nu när man mest jobbar emot privata, men man hade mer mindre jobb hos föreningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Ldsaren  
#550253 Jag har självföryngrad tall med lite olika höjder mellan 2.5 till 5 meter ,och även björk som jag har tagit bort när de har blivit jämnhöjd med tall ,men sparar lite björk i fall älgen skulle vara framme ,finns även gran i som jag plantera i detta för 6 år sen men är mindre . Tallen har jag inte röjt så mycket än men tagit bort vargar ,med tanke på älgen och att tallen ska dana sig lite .
Rätt eller fel ?
Kan väl spara vargar om det inget annat finns runt ,utgör inget hot mot annat nu ?

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

isteskog  
#550258 Brukar själv vara hård på vårtbjörken i tallungskogen. blir bara kvar i luckorna. Upplever det som att älgen inte går dit då när det inte finns så mycket vårtbjörk. Självföryngrad, vek tall uppblandat med vårtbjörk är rena älgmagneten ..... 😢

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550267 Ja läste en avhandling om att vårtbjörken är basföda åt älgen, lämnar man den då blir det inte kul.

Glasbjörken är bättre då den växer långsammare.

Vargar bör sågas ner, men man kan ju kapa dessa till älgfoder om man vill.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).