SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

44 inlägg 33330 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#549083 Som ni kanske läste i vår tråd från lanseringen av nya Husqvarna 550 XP Mark 2 så fick vi med oss en testsåg direkt vid lanseringen. Denna har vi nu testat och detta är rapporten från detta vi kan kalla ett första test av 550 XP Mark II.

1549138826_samtal-test-motorsag.jpg


Allt eftersom att testet förlöpte så märkte vi att vikter och kaptider är högintressanta delmoment att kolla på vid ett test. Därigenom så lade vi dessa i egna trådar och här nedan når du dem direkt:

Test av kapkapacitet - 550 XP Mark II vs 550 G1 och 560 XP

Verkliga vikter på HVA 550 XP Mk 2, 550, 560 XP samt 357

Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Den första delen i testen bestod av att jag och Torbjörn gick loss på min fars skog under två halvdagar. Här högg vi både vindfällen, klen gallring, barkborreträd och lite grövre lövhuggning i asp. Vi växlade hela tiden mellan den nya Mark 2 och Torbjörns “gamla” 550 XP.

1549138826_tbj-550-bucking.jpg


Del två i testet var att sätta den nya sågen i händerna på ett proffs. Det blev Henrik Andersson som jobbar med Lars-Erik Larsson (som gjort testerna av de större sågarna) som fick i uppdrag att plåga Mk2 under kortare tid. Henrik jobbar normalt med en 560 XP för den vanliga huggningen och därigenom blir det spännande att se hur nya Mk2 står sig mot sitt större syskon 560.

1549138826_bild-motorsagstest.jpg


Amatörernas utlåtande
Ja, det är alltså vad jag och Torbjörn tycker. Vi ger 550 XP Mk2 ett högt betyg och vi gillar den båda två. Personligen så ger jag nog den i jämförelse med gamla 550 ett litet högre betyg än Torbjörn. Jag har iofs inte kört lika mycket med gamla 550 men de gångerna jag gjort det så har jag inte lirat ihop med sågen. Jag har upplevt den svårstartad och “tjurig” och även under testerna förra veckan så tjuvstannade den två gånger för mig på tomgång. Detta har aldrig hänt Torbjörn och det vittnar om att vi har olika arbetssätt och ingångsvinklar.

Generellt har Torbjörn en högre produktion med motorsåg än vad jag har och mitt sätt att jobba har alltid varit att ligga och lira med gasen. Här märks det att Torbjörn istället är mer digital, det är 0 eller 100% gaspådrag som gäller. Vi går inte något djupare än så utan konstaterar att det troligtvis är alldeles ypperligt att vi båda testar sågarna samtidigt och att nya 550 XP Mk2 passar oss båda riktigt bra - ett fall framåt.

Mk2 är lättstartad och viker inte ner sig när det kommer till arbete. Vi har ännu inte kunnat mäta bränsleförbrukningen men vågar påstå att EKMT är minst lika bra som med gamla 550. EKMT är en förkortning vi själva kommit på och står för Effektiv Körning Mellan Tankning.

1549138825_riktskar-550xp.jpg


Med en ny SP 33 pixelkedja på sågen så är det faktiskt så att 550 XP Mk2 är på gränsen till vad en amatör tycker är behagligt. Den balanserar precis på gränsen till att bli för aggressiv och det märks främst vid kvistning då man inte får slentriankvista på fullgas, i alla fall inte om du vill kvista utan adrenalinpåslag. Fast å andra sidan så är det inte så man ska jobba, det är mer en reflektion från oss från testet. Naturligtvis ska du ha 100% koll på varje kvist du kvistar med en motorsåg.

Efter en första filning av en träslö kedja så har den lugnat ner sig och blir mer normal.

1549138826_test-motorsag-2019.jpg


Viktmässigt så märker vi inte av mervikten på 300 gr för nya 550 när vi testade sågarna. Det i sig är positivt och visar kanske på att effektökningen tar bort en del av detta samt att 300 gr kanske inte är en “kritisk vikt”, alltså att det är vikt som när man hugger inte registrerar värst mycket. Den som upplevt gamla 550:in för tung i klen gallring kommer tycka att nya Mark 2 också är för tung. Den som tycker 550 G1 är ok i klen huggning kommer tycka det samma om Mark 2.

1549138826_550xp-vs-550xp-mk2-under.jpg

1549138826_550xp-vs-550xp-mk2-sida.jpg

1549138825_550-x2-ovan-2019.jpg


Nya 550 XP Mark II kommer axla manteln från 550 XP G1 väl. Likt sin föregångare kommer den passa bra till skogsägare som sågar lite av allt med sågen, allt från gallring till fällning av enstaka grövre träd. Nersidorna är endast att den initialt inte kommer med TrioBrake för den som vill ha det, och att den är lite dyrare än föregångaren. Men är man mån av priset så har Husqvarna tänkt till och erbjuder 545 Mk2. En lite snällare såg men som troligtvis funkar bra för skogsägaren och då också är billigare inköp. Det är fortfarande en proffssåg dock och ska enligt Husqvarna vara mer lättstartad än 550 (mekanism i startapparaten är annorlunda).

Proffsens utlåtande
Här är det alltså proffshuggaren Henrik Andersson som testat sågen och det han testat emot är hans HVA 560 XPG med 15” H25.
Henrik upplever Mk2 som otroligt smidig och lätt och han känner verkligen av att Mk2 i detta fall är 900 gram lättare (hans 560 har handtagsvärme och blir därigenom lite tyngre). Han tycker att Mk2 har bra effekt och kapar snabbt. Något han märkte direkt i jämförelse mot 560 var dock att han måste hålla mer gas på Mk2. Troligtvis jobbar han lite som undertecknad och lirar lite med gasen. För att hålla uppe tempot måste han alltså gasa mer än med 560. Han upplever också att 560 har bättre vrid vilket är ganska självklart eftersom den har större cylindervolym.

1549138827_henrik-proffstest-motorsag-2109.jpg


Annars är han riktigt nöjd med sågen, på alla punkter utom en - pixelsystemet med 1,3 mm spårvidd på motorsågskedjan.

Han har aldrig kört med 1,3 mm tidigare och upplever det alldeles för sladdrigt. Vid fällning så brukar han träffa brytmånen närapå alltid i höjdled med 1,5 mm svärd och H25 kedjan. Med testsågen så träffade han aldrig. Svärdet tror han böjer sig utan att han märker det och gör att kapsnittet får en tendens att bli lite som en äppelsvarvare man har i köket.

Det han också märkte var att om man kapar i jord på ena sidan av kedjan så är den väldigt känslig och nästa kap blir nästan uteslutande snett, alltså att kedjan drar snett. Det fenomenet upplever han inte lika tydligt på H25.

Det här är riktigt intressant och väcker återigen frågan om när Husqvarna kommer med X-cut med 1,5 mm bredd. Ytterligare en fråga till alla andra proffs som läser detta - har du testat 1,3 mm spårvidd och vad tycker du i så fall om systemet?

Samtidigt pratade jag med Husqvarna om intrycket från Henrik och enligt Husqvarna så kan det vara så att Henrik är väldigt van 560 och 550 har en annan uppbyggnad och geometri på sågkroppen. Det kan skapa liknande “problem”. Husqvarna vill hålla fram att “sladdriga” pixelsvärd kanske var ett faktum när de släpptes på marknaden men har med åren, och i synnerhet efter X-force (svärdet) lanseringen, blivit rejält mer vridstyva.

Husqvarna skulle gärna vilja att Henrik testar pixel på sin 560, jag ska försöka ordna detta så kan vi återkomma i frågan.

Intressant alltså, och ge gärna din syn på detta.

Sammanfattningen från Henrik kan man ta direkt från hans uttalande när jag hämtade sågen: Sågen kan du lämna kvar här med svärdet får du gärna ta med hem och använda som stekspade.

Tyvärr har jag inte hunnit få färdigt videon från testet, det har varit väldigt mycket nu ett tag. Men det kommer och jag uppdaterar här i tråden när så är fallet.

Så, förutom att diskutera vidare kring nya 550 så återstår väl bara att göra ett eget kaptest med Stihl MS 261 som kombattant, skulle det vara något?

Video och lite fler bilder kommer snart!

Edit: Äntligen är videon klar:





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

T Landström  
#549089 Spännande att få se filmen... :-bd

Lite besviken att ni inte hörde av er... :lol:

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Ldsaren  
#549093 När kommer sågen jag önskar ,som är omställbar , typ knappgas 0-100 % gas det är det jag vill ha oftast ..tex vid kvistning??
Förresten Stihl 261 har ju redan 3 kw 50 cc o lättare ,så den leder ju på detta vis.

Användarvisningsbild

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Vardon  
#549095 Håller HVA fast vid traditionen att inte öppna tanklocket utan verktyg?

Användarvisningsbild

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Fredrik Reuter  
#549115 Hej,
Nej, detta är flipplock, men det är det ju på gamla 550 också.
Eller missförstod jag frågan Vardon?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

anersimyra  
#549116 SP33 är en helt förträfflig kedja i kombination med Oregons speedcutsvärd med aluminiumkärna. Får man ” äppelskalarfenomenet ” vid rundsågning så beror det enbart på att man ” hänger ” på sågen så att svärdet vrider sig. Att SP kedjan skulle vara ovanligt känslig för ” jordsågning ” har den förstås gemensamt med vilken annan semichisel som helst.. :wink: den enda egentliga nackdelen med denna typ av skärutrustning är att det kan vara lite ont om plats för kilen, och särskilt då i fruset virke. Å andra sidan är detta lätt och snabbt löst genom att såga ett grunt skär ovan huvudskäret.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549126 Håller på med en slutavverkning nu och då brukar jag ha med två sågar, fälla med den ena och kvista med den andra.
Då min 60 kubikare inte mår redigt bra för tillfället så använder jag 2 Jonsered 2253:or nu ,en med handtagsvärme och en utan. Häromdagen tappade jag oljelocket så jag var tvungen att bara använda en såg och då den med värme i handtaget vilken jag innan bara fält med.

För tillfället höll jag då på att kvista en del klena granar som sto i en hörna , blev väldigt förvånad över att jag märkte skillnaden i vikt så markant då det bara är 200g.
Har nu provat lite mer i ett par dagar att byta mellan sågarna och i klena gallringsträd marker man en markant skillnad på vikten lite större träd märker jag knappt någon skillnad alls då man vilar sågen lite mer på stammen.
Lite fundersam blir man då, för jag hade eventuellt tänkt köpa den nya 550:in.

Tyvärr bygger antagligen inte Husqvarna sågarna för dom som gallrar i klena gallringsskogar , utan dom som använder sågarna professionellt sågar nog oftast i lite större träd framförallt i en stor del av övriga världen.
Det tycker jag iallafall att man kan se om man tittar på Youtube , har letat en hel del efter filmer där dom kvistar i klen gallrings skog men tyvärr tycker jag inte man hittar så mycket.
Tycker också man kan se det p.g.a att dom trycker så mycket på sin x-cut kedja , som är väldigt bra på att arbeta sig igenom trä men enligt min mening värdelös till att kvista i klen gallring , i alla fall om man använder den teknik som jag använder mig av.
Jag låter kedjan hjälpa till att dra/flytta sågen , X-cutten är då så aggressiv att så fort den nuddar något börjar den att mata på in i trädet.
Är lite som att köra traktor i djupa hjul spår , går bara rakt fram om man inte sänker farten. Väldigt irriterande när man hela tiden kommer ur rytmen.

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549135 Synes og at Oregon speedcutsverd og sp33g kjeda er ein bra kombinasjon. Når eg har kappa skeivt er da pga at eg har filt tenna for mykje på eine sida, ellers kappa ho nokenlunde likt som andre kjeder eg har prøvd dvs hverken skeivare eller rettare. Omfattande testing av den nye sagå de gjer all honnør til dåke for da!

Användarvisningsbild

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Skogen100  
#549227 Intressant test. Instämmer med Henrik att 1,3 mm kedja är svårare med precisionen. Tyvärr måste jag hålla med Fredrik om att g:a 550 är svårstartad o tjurig när den är halvvarm. Har en 3 år gammal 550 XPG TB, som trots komponentutbyte efter några timmar, fortfarande är hopplös ibland. Hugger mestadels egen stormfälld skog. Har även en Stihl MS 241C som alltid startar varm som kall och är en smidig, hyfsat stark såg. Husqvarnasågen används bara när Stihlens 35 cm svärd är för kort. Det är dock inte optimalt att ha två olika fabrikat på sågar med sig, olika kedjor, svärdnycklar, filmallar mm. Dessutom är reglagen omvända, Hva med stopp neråt, men Stihl uppåt. Pga axelskada faller 550 bort efter ca bra 50 timmar och kommer att ersättas av Stihl 261. Tråkigt att 550 inte startar bättre (inte ovanligt problem), men som när den väl går är en mkt bra såg.

Användarvisningsbild

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549352 Ser ut som testet blev så bra man kan tänka sig.

Man får mycket erfarenhet av att kapa trissor. Särskilt om man har många såg i samma stockar och förutsättningar.

Att sp33 inte tål lika mycket bus o grus som H25 är ingen överraskning. Det gör inte Oregons 33 eller 95 heller. Det har påtalats en del genom åren.
Att (sp33) 1,3 upplevs som sladdrigare och han inte träffar skäret är det många som håller med han om.
Särskilt lövhuggare kanske och de flesta med 560 jag frågat.

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Rushuggarn  
#550160 Jösses vilka proffs!
Bedöma kedjors förmåga efter att ha sågat i backen :lol:

Hva 262 med 15",1,3 mm svärd funkar asbra att fälla övergrovt med.
Slutade med 1,5 mm för 20 år sen.
Motorsåg är ett precisions verktyg.

Användarvisningsbild

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Björn T  
#550164 Vill inte göra dig ledsen nu, men riktiga huggare kör square filad 3/8 eller 404 kedjor :-bd glöm inte att en stor river bättre än en liten och klen. =)) =))

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Avslutat-02  
#550167 Bättre med en liten och rapp än en stor och slapp.. =))

Användarvisningsbild

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

anersimyra  
#550173
Björn T skrev:Vill inte göra dig ledsen nu, men riktiga huggare kör square filad 3/8 eller 404 kedjor :-bd glöm inte att en stor river bättre än en liten och klen. =)) =))

Jag tänkte att jag skulle försöka att få tid i morgon att prova den SQ kedja du skickade till mig, Björn.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Seb macahan  
#550242 @Fredrik Reuter, vad var det för intressant traktor ekipage??? :???: Det var ju en Valtra som vanligt!!! Lika spännande som mellanmjölk :mrgreen: 🧠
Reportaget var dock bra som alltid! Blir lite sugen på o byta upp sig. Men jag är inte direkt någon sågnörd så den gamle 550'n får nog hänga med ett tag till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).